Partnerzy serwisu:

Dworce systemowe w Barchowie i Dobczynie – na trasie Rail Baltiki

Redakcja 15.12.2020

Dworce systemowe w Barchowie i Dobczynie – na trasie Rail Baltiki
mat. PKP SA
Rozpoczęła się budowa tzw. innowacyjnych dworców systemowych w Barchowie i Dobczynie. Obiekty, jak podkreślają PKP SA, mają być nowoczesne, dostosowane do potrzeb wszystkich grup pasażerów i wyposażone w proekologiczne rozwiązania.
Obydwa dworce są realizowane w autorskiej, opracowanej przez PKP SA formule jako tzw. innowacyjne dworce systemowe (IDS). Takich obiektów na terenie całego kraju w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 ma powstać około 40, w dwóch wariantach – indywidualnym oraz typowym. Budynki w Barchowie i Dobczynie będą IDS-ami typowymi dostosowanymi do danej lokalizacji. Większym, jeśli chodzi o gabaryty, będzie dworzec w Dobczynie, gdzie niedawno wykonawcy został przekazany plac budowy. Nowy dworzec będzie prostą bryłą, dzielącą się funkcjonalnie na dwie części – pasażerską i komercyjną, które zostaną przykryte wspólną dla obu części wiatą. Pierwsza z nich będzie mieścić przestrzeń obsługi podróżnych, na którą składają się poczekalnia wraz z toaletami, druga część, w zależności od potrzeb lokalnych, może stanowić niewielką przestrzeń komercyjną lub pomieszczenie kas biletowych.

Dworzec w Barchowie, gdzie prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie, będzie nieco mniejszy, ale równie nowoczesny, jeśli chodzi o architekturę czy funkcjonalność. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię oraz pawilon, gdzie znajdą się toalety i część techniczna obiektu. Charakterystyczną cechą obydwu obiektów jest dominanta architektoniczna w postaci wieży zegarowej o wysokości 8 metrów oraz umiejscowienie pod wiatą dworca stojaków rowerowych (28 sztuk w Dobczynie i 26 w Barchowie), a także stacji naprawczych rowerów.

Wizualizacja dworca Barchów, mat. PKP SA



– Barchów i Dobczyn to pierwsze na międzynarodowej linii Rail Baltica dworce kolejowe, które zostaną wkrótce zbudowane przez Polskie Koleje Państwowe SA. Są to również kolejne małe miejscowości, które zyskają dzięki działaniom polskiego rządu dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Inwestycje te są wpisane w program inwestycji dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Wizualizacja dworca Barchów, mat. PKP SA


– Barchów i Dobczyn to pierwsze innowacyjne dworce systemowe, których budowę rozpoczęliśmy przy linii kolejowej Rail Baltica. Łącznie na tej trasie program inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 obejmuje 12 dworców kolejowych, w tym m.in. otwarty w tym roku po przebudowie dworzec w Białymstoku, czy modernizowane obecnie dworce w Jabłoni Kościelnej i Szepietowie – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.

Wizualizacja dworca Barchów, mat. PKP SA



Oprócz nowoczesnych i prostych form architektonicznych dworce będą posiadały wiele udogodnień. Zostaną wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Szereg usprawnień zaprojektowano również dla osób o ograniczonej mobilności. Wśród nich warto wymienić: oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Kontrastowa kolorystyka ułatwi orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym. W przypadku dworca w Barchowie ważnym rozwiązaniem, będzie również budowa nowej pochylni ze skarpy w kierunku ulicy. Na dworcach poprawi się także bezpieczeństwo. Zostaną na nich zamontowane systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu.

Wizualizacja dworca Dobczyn, mat. PKP SA


Dworce w Dobczynie i Barchowie będą bardziej ekologiczne. Na dachu pierwszego z nich zaprojektowano panele fotowoltaiczne o mocy 3 KWp, które wytworzą około 2700 kWh energii elektrycznej rocznie. Na dworcu będzie zastosowana także pompa ciepła do ogrzewania i chłodzenia budynku. Oświetlenie obydwóch dworców będzie wykonane w energooszczędnej technologii LED wraz z automatyką sterującą. Nad całością instalacji i urządzeń będą czuwały systemy BMS (Building Management System), które zostaną zainstalowane m.in. w celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej i cieplnej.

Wizualizacja dworca Dobczyn, mat. PKP SA


W ramach inwestycji zaplanowano wykonanie nowych nawierzchni w sąsiedztwie dworców. Projektanci przewidzieli także montaż małej architektury (ławek, koszy, oświetlenia). Dodatkowo przy dworcu w Barchowie zostanie wytyczonych sześć miejsc parkingowych, w tym jedno dla osób niepełnosprawnych.

Wizualizacja dworca Dobczyn, mat. PKP SA


Budowa nowych dworców w Barchowie i Dobczynie, położonych przy linii Rail Baltica – transeuropejskim korytarzu, który połączy Polskę i Niemcy z Litwą, Łotwą oraz Estonią – jest współfinansowana ze środków unijnych. Wartość inwestycji, w przypadku dworca w Barchowie to 3,6 mln zł, natomiast jeśli chodzi o obiekt w Dobczynie to 4,3 mln zł. Obydwie Inwestycje zakończą się latem 2021 r. Są one realizowane w formule projektuj i buduj, a wykonawcą prac jest konsorcjum Heli Factor wraz z Merx.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony