Partnerzy serwisu:

Pandemia oczyściła powietrze dużych miast Europy

Rafał Dybiński 29.03.2020

Pandemia oczyściła powietrze dużych miast Europy
fot. EMT Madrid/TT
Dane Europejskiej Agencji Środowiska (EOG) potwierdzają duże spadki stężeń substancji zanieczyszczających powietrze, a w szczególności stężenia dwutlenku azotu (NO2), w dużych miastach Europy.
Ograniczony ruch i inne działania, zwłaszcza w dużych miastach objętych blokadą, spowodowały, że w niektórych lokalizacjach zaobserwowano redukcje o około połowę. Dane są mierzone co godzinę w około 4000 stacji monitorowania w krajach europejskich.

EEA otrzymała wcześniej już wiele pytań na temat wpływu surowych środków mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa (COVID-19) na jakość powietrza w Europie.

– Dane pokazują dokładny obraz spadku zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza z powodu ograniczonego ruchu w miastach. Rozwiązanie długoterminowych problemów związanych z jakością powietrza wymaga jednak ambitnych polityk i przyszłościowych inwestycji – wyznał Hans Bruyninckx, dyrektor wykonawczy EEA.

Dane EEA z ostatnich tygodni pokazują, w jaki sposób stężenie dwutlenku azotu (NO2), zanieczyszczenia emitowanego głównie przez transport drogowy, spadło w wielu włoskich miastach.

Duże spadki stężeń NO2 na Półwyspach Apenińskim i Iberyjskim

Średnie stężenia NO2 w Mediolanie w ciągu ostatnich czterech tygodni były co najmniej o 24 proc. niższe niż cztery tygodnie wcześniej w tym roku. Średnie stężenie w tygodniu 16–22 marca było o 21 proc. niższe niż w tym samym tygodniu w 2019 roku.

Średnie stężenie dwutlenku azotu w Bergamo nieustannie spada w ciągu ostatnich czterech tygodni. Poziom zanieczyszczenia w dniach 16–22 marca był o 47 proc. niższy niż w tym samym tygodniu w 2019 roku.

Średnie stężenie NO2 w Rzymie w ostatnich czterech tygodniach było nawet 36 proc. niższe aniżeli w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Podobne tendencje można zaobserwować w innych miastach europejskich, gdzie w dniach 16–22 marca także wdrożono środki blokujące. W Lizbonie i stolicy Katalonii, w ciągu zaledwie tygodnia, stężenie NO2 spadło o 40 proc. Madryt zanotował w analogicznym okresie spadek stężenia dwutlenku azotu nawet o 56 proc.

4000 lokalnych stacji pomiaru zanieczyszczenia

Wiele organów ds. Zdrowia ostrzegało, że obywatele z pewnymi wcześniej istniejącymi schorzeniami, takimi jak choroby układu oddechowego, mogą mieć zwiększoną podatność na wirusa COVID-19. Jednak obecnie nie jest jasne, czy ciągłe narażenie na zanieczyszczenie powietrza może pogorszyć stan osób zainfekowanych koronawirusem SARS-CoV-2. Konieczne są dalsze badania epidemiologiczne, aby odpowiedzieć na takie pytania.

Średnie tygodniowe poziomy stężeń substancji zanieczyszczających powietrze zostały obliczone na podstawie danych z aktualnego systemu danych o jakości powietrza w EOG. Wszystkie wartości dzienne ze stacji w każdym mieście zostały uwzględnione do średniej. Inne czynniki niż środki blokujące, takie jak warunki pogodowe, mogą również wpływać na cotygodniowe zmiany stężeń zanieczyszczeń.

EEA monitoruje jakość powietrza w Europie za pośrednictwem sieci ponad 4000 lokalnych stacji pomiaru zanieczyszczenia powietrza w całej Europie. Większość stacji, zarządzanych przez kraje członkowskie EOG w Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (Eionet), rejestruje godzinowe dane dotyczące głównych stężeń zanieczyszczeń powietrza i przesyła je do EOG.

Europejski wskaźnik jakości powietrza wykorzystuje dane z monitorowania, aby umożliwić użytkownikom lepsze zrozumienie jakości powietrza w miejscu zamieszkania, pracy lub podróży. Wyświetlając aktualne informacje dla Europy, użytkownicy mogą uzyskać wgląd w jakość powietrza w poszczególnych krajach, regionach i miastach. Podobne informacje na temat jakości powietrza można znaleźć w usłudze monitorowania atmosfery Copernicus (CAMS), która zapewnia codzienne analizy godzinnych stężeń zanieczyszczeń powietrza.

Chociaż emisje zanieczyszczeń powietrza znacznie spadły w Europie w ciągu ostatnich dziesięcioleci, zła jakość powietrza nadal szkodzi zdrowiu ludzkiemu i środowisku. Zła jakość powietrza powoduje około 400 tys. przedwczesnych zgonów w Europie każdego roku i jest największym zagrożeniem dla zdrowia środowiska w Europie. Znaczna część ludności Europy mieszka na obszarach, na których zanieczyszczenie powietrza stanowi zagrożenie dla ich zdrowia.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony