Partnerzy serwisu:

Do Gdańska dotarł ostatni, trzydziesty Jazz Duo. Kary dla producenta

Anna Dobrowolska 19.02.2021

arrow
arrow
Do Gdańska dotarł ostatni, trzydziesty Jazz Duo. Kary dla producenta
Fot. Paweł Marcinko/KFP
Do Gdańska dotarł ostatni, trzydziesty Jazz Duo. Kary dla producenta
Do Gdańska dotarł ostatni, trzydziesty Jazz Duo. Kary dla producenta
Do Gdańska dotarł ostatni, trzydziesty Jazz Duo. Kary dla producenta
W nocy z 18 na 19 lutego do Gdańska dotarł ostatni z 30 zamówionych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Trzydziesty tramwaj o numerze bocznym 1085 jest 78. nowym pojazdem, który w ostatnim czasie dołączył do gdańskiej floty. Za opóźnienia w dostawach miasto naliczyło 38 mln zł kar.
Rozładunek nowego tramwaju odbył się w stałym miejscu – na torowisku przy ul. Nowe Ogrody. Laweta z bydgoskiej Pesy na miejsce dotarła po godz. 1.00 w nocy (w piątek, 19 lutego). Przed Urzędem Miejskim czekała ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

– Ostatnie lata wypełnione były dużymi inwestycjami – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Dostarczona właśnie Pesa Jazz Duo jest 78. nowym pojazdem, który tylko w ostatnim czasie dołączył do gdańskiej floty. W ubiegłym roku zakończyły się dostawy 48 nowoczesnych autobusów, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI, Mercedes Citaro. Teraz finalizujemy kolejne duże zamówienie – łącznie 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo. Nowe pojazdy wyposażone są w szereg rozwiązań przekładających na komfort jazdy naszych pasażerów. Przystosowane są do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – zaznacza prezes GAiT.

Dostarczona właśnie Pesa Jazz Duo jest 70. pojazdem wyprodukowanym przez bydgoską Pesę dla Gdańska. W 2010 roku na gdańskie tory wyjechały pierwsze Pesy Swing. Łącznie we flocie GAiT jest ich 35. W 2015 dołączyło pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Teraz gdańska flota wzbogaciła się o kolejnych 30 tramwajów Pesa Jazz Duo.

– Finalizujemy właśnie trzecią już umowę na dostawę tramwajów dla Gdańska. Mamy nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni z eksploatacji tych nowoczesnych pojazdów. Posiadają one szereg rozwiązań, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy podróżnych. To m.in. nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, ekrany i tablice wyświetlające linię oraz trasę przejazdu, ładowarki USB, czy przyjazne oświetlenie wnętrza pojazdu, zmieniające się w zależności od temperatury – mówił obecny przy rozładunku Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego w Pesie.

– Gdańską flotę wciąż zasilają nowe pojazdy, w efekcie inwestycji w nowy tabor wzrastają komfort podróży i niezawodność pojazdów. Liczę, że zachęci to mieszkańców do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Nowe tramwaje Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5 m. W tramwaju jest przestrzeń dla ponad 200 pasażerów, w tym 32 miejsca siedzące. Wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w platformy dla osób niepełnosprawnych. W pojazdach znajduje się również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Wyposażone są w zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wzniesieniu.

W pojazdach zamontowano gniazda USB na potrzeby pasażerów. Posiadają system klimatyzacji i ogrzewania, kierujący strumień powietrza na ściany boczne. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenia, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej, tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.

Wartość całego, składającego się z dwóch transz, zamówienia, czyli łącznie 30 tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z pakietami specjalistycznymi to ponad 271 mln zł brutto. Pierwsza transza zamówienia, czyli 15 nowych tramwajów z pakietami specjalistycznymi uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 83,5 proc. Wspomniane pakiety to zestaw części zamiennych, narzędzi do obsługi, napraw i diagnostyki pojazdów dedykowane konkretnemu typowi pojazdu (w tym przypadku oczywiście tramwajowi Pesa Jazz Duo).

Dostawa pierwszej transzy zamówienia rozpoczęła się pół roku później niż zakładała umowa. Łącznie kary za opóźnienia w dostawie pierwszej transzy wyniosły ponad 38 mln zł. Zobowiązania finansowe z tego tytułu bydgoska Pesa regulowała na bieżąco.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony