Częstochowski Rower Miejski może wyjechać poza Częstochowę

fot. DW
Częstochowski system roweru publicznego czeka na nowego operatora. System czeka łagodna ewolucja. Istniejące stacje mogą zostać podzielone na mniejsze oraz poszerzone o nowe lokalizacje – także poza granicami miasta.
Centrum Usług Komunalnych w Częstochowie – obecny organizator systemu roweru publicznego – niebawem ogłosi postępowanie przetargowe na dostarczenie elementów na nowy sezon.
Umowa na dwa lata
W przeciwieństwie do pierwszej edycji częstochowskiego systemu roweru publicznego, która została oparta o trzyletnią umowę z organizatorem, nowa zostanie zawarta na dwa. Dziwi rzucający się w oczy brak czerpania doświadczenia z poprzedniego roku, kiedy to przetarg ogłoszono na umowę jednoroczną oraz dość późno – niemal tuż przed planowym uruchomieniem systemu.
Mamy luty, a system ma ruszyć lada chwila. – System Częstochowskiego Roweru Miejskiego zostanie uruchomiony na wiosnę. Postępowanie przetargowe zostanie wszczęte w lutym 2022 r., a umowa z operatorem zostanie podpisana na lata 2022-2023 – poinformowano nas Centrum Usług Komunalnych w Częstochowie.
W 2021 r. kierowano się podobnymi założeniami, a system z uwagi na niezaskakujące przedłużenie się procedury przetargowej ruszył dopiero w maju. Tym razem może dość do większej, niż poprzednio rywalizacji, bo system będzie rozbudowany.
Więcej mniejszych
Te elementy infrastruktury, które przy budowie dostarczył Nextbike Polska, tj. stojaki, pozostaną na terenie miasta. – Postępowanie przetargowe obejmować będzie istniejący system wraz z możliwością rozbudowy o dodatkowe stacje rowerowe, kompatybilne z istniejącymi. Rozważane jest także rozdzielenie stacji na mniejsze lub przeniesienie stacji z dzielnic, w których jest tylko jedna, ponieważ liczba użytkowników wskazuje, że tego typu lokalizacje nie zachęcają do korzystania z systemu – wskazuje CUK. Takie stacje mają bowiem sens tylko w przypadku wypraw do innych dzielnic – i to o ile nie są ulokowane zbyt peryferyjnie.
Wypad z miasta
Nowością ma być lokalizacja stacji w sąsiednich gminach turystycznych. – Zamawiający w postępowaniu przetargowym przewiduje w ramach prawa opcji możliwość zamówienia dodatkowych stacji rowerowych wraz z niezbędnym osprzętem, które zostaną uruchomione w gminie Częstochowa i sąsiadujących: Mstów oraz Olsztyn – przekazuje CUK.
Mstów i Olsztyn to miejscowości zlokalizowane na wschód od Częstochowy, które stanowią niejako bramę do Jury Krakowsko-Częstochowskiej, będąc tym samym atrakcyjnymi generatorami ruchu turystycznego. Możliwość dotarcia tam wypożyczonym rowerem może stanowić atrakcję – pod warunkiem, że CUK skorzysta z opcji.
Dotychczas w częstochowskim systemie funkcjonowało 185 rowerów o charakterystyce miejskiej, część z nich wyposażono w foteliki dla dzieci oraz 20 stacji z dziesięcioma stanowiskami.
Umowa na dwa lata
W przeciwieństwie do pierwszej edycji częstochowskiego systemu roweru publicznego, która została oparta o trzyletnią umowę z organizatorem, nowa zostanie zawarta na dwa. Dziwi rzucający się w oczy brak czerpania doświadczenia z poprzedniego roku, kiedy to przetarg ogłoszono na umowę jednoroczną oraz dość późno – niemal tuż przed planowym uruchomieniem systemu.
Mamy luty, a system ma ruszyć lada chwila. – System Częstochowskiego Roweru Miejskiego zostanie uruchomiony na wiosnę. Postępowanie przetargowe zostanie wszczęte w lutym 2022 r., a umowa z operatorem zostanie podpisana na lata 2022-2023 – poinformowano nas Centrum Usług Komunalnych w Częstochowie.
W 2021 r. kierowano się podobnymi założeniami, a system z uwagi na niezaskakujące przedłużenie się procedury przetargowej ruszył dopiero w maju. Tym razem może dość do większej, niż poprzednio rywalizacji, bo system będzie rozbudowany.
Więcej mniejszych
Te elementy infrastruktury, które przy budowie dostarczył Nextbike Polska, tj. stojaki, pozostaną na terenie miasta. – Postępowanie przetargowe obejmować będzie istniejący system wraz z możliwością rozbudowy o dodatkowe stacje rowerowe, kompatybilne z istniejącymi. Rozważane jest także rozdzielenie stacji na mniejsze lub przeniesienie stacji z dzielnic, w których jest tylko jedna, ponieważ liczba użytkowników wskazuje, że tego typu lokalizacje nie zachęcają do korzystania z systemu – wskazuje CUK. Takie stacje mają bowiem sens tylko w przypadku wypraw do innych dzielnic – i to o ile nie są ulokowane zbyt peryferyjnie.
Wypad z miasta
Nowością ma być lokalizacja stacji w sąsiednich gminach turystycznych. – Zamawiający w postępowaniu przetargowym przewiduje w ramach prawa opcji możliwość zamówienia dodatkowych stacji rowerowych wraz z niezbędnym osprzętem, które zostaną uruchomione w gminie Częstochowa i sąsiadujących: Mstów oraz Olsztyn – przekazuje CUK.
Mstów i Olsztyn to miejscowości zlokalizowane na wschód od Częstochowy, które stanowią niejako bramę do Jury Krakowsko-Częstochowskiej, będąc tym samym atrakcyjnymi generatorami ruchu turystycznego. Możliwość dotarcia tam wypożyczonym rowerem może stanowić atrakcję – pod warunkiem, że CUK skorzysta z opcji.
Dotychczas w częstochowskim systemie funkcjonowało 185 rowerów o charakterystyce miejskiej, część z nich wyposażono w foteliki dla dzieci oraz 20 stacji z dziesięcioma stanowiskami.
Komentarze:
Rower w mieście

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |