Partnerzy serwisu:

Częstochowa: Sieć tramwajowa do modernizacji. Jest umowa

Dominik Wójcik 29.05.2018

arrow
arrow
Częstochowa: Sieć tramwajowa do modernizacji. Jest umowa
fot. DW
Częstochowa: Sieć tramwajowa do modernizacji. Jest umowa
Częstochowa: Sieć tramwajowa do modernizacji. Jest umowa
Częstochowa: Sieć tramwajowa do modernizacji. Jest umowa
Częstochowa: Sieć tramwajowa do modernizacji. Jest umowa
Częstochowa: Sieć tramwajowa do modernizacji. Jest umowa
Po miesiącach oczekiwań podpisano z konsorcjum NDI umowę na wykonanie remontu torowiska tramwajowego w Częstochowie. W ciągu niecałych dwóch lat większość częstochowskiej sieci będzie zbudowana na nowo od podstaw.
We wtorek 29 maja na pętli tramwajowej Fieldorfa-Nila w Częstochowie MPK podpisało umowę z konsorcjum NDI i Balzola na przebudowę liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie. Inwestycja zostanie wykonana w formule projektuj i buduj. Wartość kontraktu, którego realizacja potrwa 19 miesięcy, to 114,5 mln zł.

Długie postępowanie

Droga do złożenia podpisów na umowie była długa. W grudniu 2016 r. ogłoszono przetargi na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz na opracowanie i złożenie wniosku unijnego o dofinansowanie projektu przebudowy torowiska i zakupu wagonów. Już 15 lipca 2017 r. opublikowano ogłoszenie o zamówieniu publicznym. W trakcie postępowania wydano 8 wyjaśnień i przesunięto termin składania ofert.

Do postępowania stanęło trzech wykonawców: ZUE z Krakowa, konsorcjum z liderem NDI z Sopotu oraz Progreg InfraCity z Łodzi, przy czym ofertę ostatniego odrzucono z powodu niezgodności z SIWZ. Zwycięzcą postępowania okazało się konsorcjum, co ogłoszono 25 stycznia. Wedle pierwotnych założeń umowa miała zostać podpisana jeszcze w lutym.

Prezes MPK w Częstochowie Mariusz Sikora opóźnienie tłumaczył zawiłością procedur oraz wnikliwą kontrolą tej ogromnej inwestycji ze strony Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Zamówień Publicznych. – Najważniejsze, że wszystko udało się doprowadzić do końca – podsumował.

Historyczny remont

Częstochowską sieć tramwajową oddano do użytku w 1959 r. i poza mniejszymi odcinkami nie była ona gruntownie remontowana. Dlatego blisko 14 km torów trzeba będzie praktycznie położyć od nowa. – To spore wyzwanie logistyczne. Trzeba pamiętać, że prace odbędą się w żywej tkance miasta, pod ruchem. To oczywiście nie jest niewykonalne. Po opanowaniu infrastruktury podziemnej, która zawsze sprawia jakieś niespodzianki, reszta będzie już szybką pracą – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu NDI.

Remont w dokumentacji przetargowej określono odcinkami: pierwszy od pętli przy Fieldorfa-Nila do pętli rezerwowej przy Promenadzie Niemena, następnie drugi od tej pętli do przejazdu przez al. Jana Pawła II, odcinek trzeci zawarto od Jana Pawła II do ronda Mickiewicza – tutaj zastosowane zostanie torowisko trawiaste. Dalej na południe torowisko zostało wcześniej gruntownie wyremontowane, dlatego piątym odcinkiem jest rejon rozjazdów wyprowadzających tory do zajezdni tramwajowej przy al. Niepodległości 30. Odcinek numerowany jako „5a” to tor w al. Pokoju od przejazdu przez al. Wojska Polskiego do pętli przy dworcu Raków. Szóstym obszarem prac będzie przebudowa podstacji na terenie zajezdni.

Wszędzie do wymiany jest cała nawierzchnia z budową odwodnienia, budowa rozjazdów dla nowej linii tramwajowej na ul. Dekabrystów oraz zalążka przedłużenia linii tramwajowej w dz. Północ koło pętli Fieldorfa, przebudowa podstacji, zmiana geometrii pętli.

– W 60. rocznicę oddania sieci tramwajowej będziemy mieli nowe tory, a tramwaj będzie atrakcyjny, szybki i nowoczesny – powiedział Sikora. – Doświadczenie zdobywaliśmy m.in. na Śląsku i tutaj je wykorzystamy. Jeżeli ten remont ma tak duże znaczenie historyczne dla miasta, to jesteśmy dumni z tego, że bierzemy w nim udział – oceniła Winiarek-Gajewska.

Prawie cała sieć

Na listę rezerwową o dofinansowanie programu operacyjnego trafił odcinek „5b” od pętli „Raków PKP” do pętli „Kucelin”. MPK potraktowało ten fragment sieci odrębnie, mając świadomość wysokich kosztów prac na większości sieci, a odcinek ten w ostatnich latach jest mniej obłożony pasażerami. Specjaliści mówią wprost – to na pętli Raków PKP funkcjonalnie kończy się sieć tramwajowa w Częstochowie.

W latach świetności Huty Częstochowa (d. Huta Bieruta) jeździły tam trzywagonowe składy 4N i dwuwagonowe składy 102Na, w których pasażerowie ledwo się mieścili. Po upadku zakładu nie ma potrzeby dowożenia pasażerów tramwajami. Jedynie powołana niedawno strefa ekonomiczna na terenach pohutniczych oraz funkcjonujący obok pętli szpital wojewódzki w jakikolwiek sposób stanowią o perspektywicznej przyszłości tego odcinka. Trasa wiedzie przez osiedle o zabudowie ekstensywnej.

Zakontraktowany właśnie remont jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach większego projektu obejmującego również zakup 10 wagonów tramwajowych (dostarczy je Pesa). Dofinansowanie wyniesie 144 mln zł przy wartości całej inwestycji 200 mln zł.
Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony