Partnerzy serwisu:

Częstochowa również próbuje zdyscyplinować operatorów e-hulajnóg

Dominik Wójcik 19.05.2021

Częstochowa również próbuje zdyscyplinować operatorów e-hulajnóg
fot. DW
Komercyjne wypożyczalnie tzw. hulajnóg elektrycznych są zmorą wielu miast. Niezliczone są też próby uporządkowania nieładu, a piesi – szczególnie ci z dysfunkcjami wzroku – nadal potykają się o porzucone w bezładzie urządzenia. Częstochowa dołączyła właśnie do grona miast walczących z tą plagą.
Z rana stoją w szeregu na brzegu chodnika, zazwyczaj poza głównym ciągiem komunikacyjnym. Później z biegiem dnia stoją wszędzie, najczęściej na chodnikach, tarasując wjazdy na posesje, tworząc zapory w poprzek przejścia, a nawet leżąc w głównych ciągach komunikacyjnych. Mowa o hulajnogach elektrycznych. Oferowane tylko komercyjnie pozbawione są reżimu znanego z wypożyczalni rowerów publicznych, które pobrać i zwrócić można tylko i wyłącznie w stacjach dokujących – które z kolei coraz częściej przyjmują formę wirtualnych, bez fizycznych stojaków. E-hulajnogi okazują się jednak sporym utrapieniem: rozwijają spore prędkości, co skutkować może wypadkiem, a ich odstawianie w dowolnych miejscach utrudnia korzystanie z przestrzeni publicznej innym.

Częstochową, jak na razie, zainteresował się tylko Bolt. Również tutaj występują znane z innych miast problemy. Dlatego też Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie zawarł porozumienie z Boltem. Firmę zobowiązano do ustawiania przez serwis hulajnóg w 31. punktach zbiorczych wyznaczonych przez zarządcę dróg oznakowaniem poziomym, które mocą wchodzących niebawem przepisów należało stworzyć.

Maciej Hasik, rzecznik MZD, informuje, że porozumienie wskazuje Boltowi również ograniczenie użytkownikom hulajnóg możliwości zwrotu poza strefami. Na razie jednak trudno w pełni pozytywnie ocenić efekty: koperty wymalowane na chodnikach są w ciągu dnia puste, a piesi nadal potykają się o porzucone gdzie bądź hulajnogi. Najwidoczniej samorząd częstochowski będzie musiał sięgnąć po cięższe narzędzia (np. opłaty za zajęcie pasa ruchu).

Po publikacjach dotyczących częstochowskiego rozwiązania w lokalnych mediach pojawiły się komentarze – jedne oczywiście zachwalają inicjatywę utyskując na porzucone hulajnogi, a inne krytykujące, z których racjonalny wydawał się tylko jeden. Autor zauważył, że o atrakcyjności tego systemu stanowi właśnie możliwość odstawienia hulajnogi w dowolnym miejscu, bo ułatwić może to np. szybkie dostanie się na przystanek i złapanie autobusu. O samej porzuconej na peronie hulajnodze utrudniającej życie innym pasażerom już nie wspomniał.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony