Partnerzy serwisu:

Częstochowa. Postępy prac przy budowie węzłów przesiadkowych

Dominik Wójcik 05.08.2019

arrow
arrow
Częstochowa. Postępy prac przy budowie węzłów przesiadkowych
fot. Dominik Wójcik
Częstochowa. Postępy prac przy budowie węzłów przesiadkowych
Częstochowa. Postępy prac przy budowie węzłów przesiadkowych
Częstochowa. Postępy prac przy budowie węzłów przesiadkowych
Częstochowa. Postępy prac przy budowie węzłów przesiadkowych
Częstochowa. Postępy prac przy budowie węzłów przesiadkowych
Zajrzeliśmy na place budów trzech intermodalnych częstochowskich węzłów przesiadkowych i sprawdziliśmy, jak wygląda realizacja tej inwestycji.
Trwa budowa trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych w Częstochowie. Prace rozpoczęły się jeszcze w grudniu 2018 r., a ich kres przewidziany jest na koniec sierpnia 2020 roku, więc teoretycznie czasu jest dużo. Co zatem wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Maz. zrobił do tej pory?

Obiekty zlokalizowano przy trzech dworcach kolejowych: Częstochowa [centrum], Częstochowa-Stradom i Częstochowa-Raków, gdzie tylko przy ostatnim prace realizowane są po obu stronach szlaku kolejowego.

Centrum rozkopane

Węzeł przy dw. Częstochowa [centrum] powstaje przy ul. Piłsudskiego, a inwestycja prowadzona jest na całej jej długości. Prace objęły niemal całą ulicę, bo pozostawiono możliwość przejazdu na dystansie ok. 150 metrów. Reszta drogi prawie zniknęła, a kamienice skomunikowane są jedynie za pośrednictwem resztek nierozebranego jeszcze chodnika.

Zerwano nawierzchnię jezdni – współczesną asfaltową oraz znajdujący się pod spodem ponad 100-letni bruk z kamienia polnego, czyli tzw. „kocie łby”. Zanim dokonano tej profanacji na zapomnianej już sztuce brukarskiej, przekonać się można było o tym, że nawierzchnia ta była równa i zapewne wiele mogła znieść. Jest to na tyle warte podkreślenia, że współczesna nawierzchnia bitumiczna była dziurawa i pofalowana.



Po przydworcowym parkingu i postoju TAXI nie został ślad podobnie, jak po murze otaczającym dawne zaplecze techniczne dawnego dworca Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Tego ostatniego dokonano pomimo deklaracji ze strony inwestora (miasto) o pozostawieniu większości stylowych przęseł i wyburzeniu kilku w celu zapewnienia wjazdu na budowany tam parking. Dziś Miejski Zarząd Dróg i Transportu prowadzący inwestycję posunięcie to tłumaczy ekspertyzą, wedle której mur miał być w stanie technicznym uniemożliwiającym nawet jego konserwację. Padają deklaracje odtworzenia kilku przęseł, ale środowisko społeczników broniących pamiątek historycznych miasta jest tu podzielone i część z nich twierdzi, że replika nie będzie już zabytkiem, a to o jego zachowanie przecież chodziło.

W miejscu dawnego parkingu ustawiono już konstrukcje wiat chroniących przyszłe perony autobusowe, TAXI i stanowisk podwozowych. Przy okazji wylewania fundamentów natrafiono na pozostałości piwnic pierwszego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, które po konsultacji ze służbami konserwatorskimi zabezpieczono, a prace kontynuowano.

Raków na dwu frontach

Prace przy dworcu Raków przebiegają spokojnie. Póki co zerwano granitową nawierzchnię parkingów i pętel autobusowych znajdujących się po obu stronach drogi kolejowej i prowadzone są prace w infrastrukturze podziemnej. Po wschodniej stronie dworca, przy ul. Rejtana, układana jest już kamienna nawierzchnia nowej pętli autobusowej.

W dzielnicy Raków do zrobienia jest relatywnie najmniej. Po ułożeniu nawierzchni pętli i parkingów inwestycja w zasadzie będzie gotowa. Jako, że w ramach budowy każdego z węzłów przewidziano odnowienie lub wybudowanie nowych dróg rowerowych, to do Rakowa przypisana jest droga rowerowa wzdłuż alei Pokoju (zmiana nawierzchni) i al. Niepodległości (trwałe wydzielenie z dotychczasowego ciągu pieszo-rowerowego). Przez zbieżność czasową i przestrzenną z remontem sieci tramwajowej można więc odnieść mylne wrażenie, że wymiana nawierzchni dróg rowerowych jest częścią inwestycji tramwajowej.

Stradom nie do poznania

Zmienia się dalsze otoczenie dworca Stradom. O ile przed gmachem układ drogowy będzie podobny do dotychczasowych stanowisk TAXI i autobusowych, to komunikująca obiekt ul. Pułaskiego zmieni swoje oblicze. Oprócz wymiany nawierzchni samych jezdni zmieniona zostanie organizacja ruchu i pobliskie skrzyżowania zostaną zastąpione rondami turbinowymi. Jedno z nich zostało już ukształtowane. Wraz z wymianą jezdni wymianie podlega towarzyszący chodnik, z którego wydzielona zostanie droga rowerowa – obecnie na fragmencie przewidzianej długości.

Prace przy Częstochowie-Stradom doskonale uzupełnią inwestycję w odnowienie samego gmachu i infrastruktury kolejowej, bowiem w 2013 r. oddano odnowioną linię nr 61, która wcześniej była na skraju śmierci technicznej. Obecnie przez stację przejeżdża kilkanaście par pociągów lokalnych oraz dalekobieżnych, w tym klasy Premium.

Za przeprowadzenie inwestycji miasto zapłaci niemal 68,9 mln zł, z czego 27,7 mln zł pochodzi z funduszy europejskich.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony