Partnerzy serwisu:

Częstochowa: Na tablicach SDIP nadal tylko komunikacja miejska

Dominik Wójcik 16.02.2021

Częstochowa: Na tablicach SDIP nadal tylko komunikacja miejska
fot. MZDiT Częstochowa
Choć uruchomiony w Częstochowie z końcem jesieni system dynamicznej informacji pasażerskiej ma być dostępny dla wszystkich operatorów i przewoźników korzystających z objętych nim przystanków, to na tablicach nadal widnieje jedynie komunikacja miejska. Czy warunki dostępu są zaporowe?
System dynamicznej informacji pasażerskiej składa się z pięćdziesięciu monochromatycznych tablic świetlnych wykonanych w technologii LED zdolnych do prezentacji prostej grafiki ustawionych przy bardziej obciążonych przystankach komunikacyjnych, przeważnie w centrum Częstochowy. Obecnie wyświetlają odjazdy jedynie pojazdów komunikacji miejskiej.

Informacja w czasie rzeczywistym wymaga nadajników

– System dynamicznej informacji pasażerskiej w Częstochowie jest systemem otwartym i uwzględnia możliwość przyłączenia się do jego działania innych przewoźników, o czym każdy ze współpracujących z MZDiT podmiotów został poinformowany – powiedział Maciej Hasik, rzecznik MZDiT.

Główną zaletą systemu jest prezentacja nadchodzących odjazdów w czasie rzeczywistym. Ta informacja generowana jest na podstawie danych z pojazdów. Jakie urządzenia są potrzebne do aktywnego istnienia w systemie?

– Warunkiem dołączenia danych określonego prywatnego przewoźnika i umieszczenie ich w systemie jest uzbrojenie floty samochodów w potrzebną instalację, która będzie w stanie przekazywać sygnał GPS. Koszt ich zakupu i instalacji leży jednak po stronie danego przewoźnika – odparł Hasik.

Mało chęci

Jednak nie jest to absolutnie konieczne, bo nawet nie wszystkie autobusy operatora częstochowskiej komunikacji miejskiej (MPK Częstochowa) zdają się być wyposażone we wspomniane przez rzecznika MZDiT urządzenia, bo część odjazdów prezentowana jest statycznie, tj. na podstawie rozkładu jazdy, a nie rzeczywistej lokalizacji pojazdu. Oznacza to, że i operatorzy satelickich komunikacji gminnych oraz przewoźnicy komercyjni mogą przekazać swoje rozkłady do prezentacji w urządzeniach systemowych bez prezentowania ich na żywo. A tych nadal nie ma.

Prezentowanie odjazdów wymaga odpowiedniego podejścia ze strony przewoźników, a tego – zdaje się – brakuje. – Dołączenie do SDiP nie wiąże się z dodatkowymi opłatami dla MZDiT, kwestia dogadania szczegółów, opracowania określonej formuły pojawienia się takiej nowości z operatorem i poniesienia w/w opłat przez przewoźników – wskazał Maciej Hasik. Wydawałoby się, że aktywna prezentacja informacji o odjeździe powinna być traktowana przez przewoźników jako dodatkowa forma reklamy czy promocji.

Pokaże i opowie


SDIP w Częstochowie to 50 tablic ustawionych na węzłowych przystankach w centrum miasta i dzielnicach tranzytowych. Tablice wykonane w technologii LED prezentują tylko tekst, ale jest też możliwość prezentowania informacji graficznych. Na ekranach oprócz najbliższych odjazdów prezentowane są również komunikaty organizacyjne, jak objazdy czy zmiany w komunikacji miejskiej.

Informacje prezentowane na tablicy mogą być odczytane przez syntezator – po wciśnięciu przycisku na słupku bądź dzięki wykorzystaniu pilotów. Niebawem, dzięki współpracy z Polskim Związkiem Niewidomych, ok. tysiąc urządzeń ma trafić do osób z dysfunkcjami wzroku. – Mam nadzieję, że teraz zachęcimy więcej osób, w tym te z niepełnosprawnościami, do częstszego korzystania z komunikacji publicznej – oznajmiła 20 stycznia w czasie konferencji prasowej Joanna Holi-Sosnowska, dyrektor MZDiT Częstochowa.

System kosztował 3,6 mln zł. Pierwotnie był częścią inwestycji polegającej na budowie trzech węzłów przesiadkowych, ale wobec problemów z przetargami na nie (wysokie ceny ofert) wyłączono go i zrealizowano odrębnie. Trzy słupy SDIP ustawiono w obrębie zbudowanych węzłów.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Informacja pasażerska
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony