Partnerzy serwisu:

Co dalej z Veturilo? Miasto planuje „rozwiązanie pomostowe”

Redakcja/inf. pras. 11.08.2020

Co dalej z Veturilo? Miasto planuje „rozwiązanie pomostowe”
fot. UM Warszawa
Czteroletnia umowa z Nextbike Polska, obecnym operatorem warszawskiego systemu rowerów miejskich, kończy się wraz z sezonem w 2020 r. W przetargu ogłoszonym przez Zarząd Dróg Miejskich zgłosiła się jedna firma, której oferta znacznie przekracza budżet inwestora. Urząd Miejski zapewnia, że pracuje nad „rozwiązaniem pomostowym”, aby warszawiacy nadal mogli korzystać z systemu Veturilo.
Warszawski system rowerów miejskich, zgodnie z umową z obecnym operatorem, będzie działać do końca sezonu w 2020 r. Wówczas kończy się czteroletnia umowa z firmą Nextbike Polska. Już w marcu 2020 r. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na nowy system, który ma służyć warszawiakom w latach 2021-2028. Poprzedziły go konsultacje społeczne, analiza ekspercka i dialog techniczny z potencjalnymi operatorami. System Veturilo ma się nie tylko powiększyć, ale również unowocześnić i stać jeszcze bardziej przyjazny dla użytkowników.

Skutki epidemii

Kilka dni po ogłoszeniu przetargu w Polsce ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, zaś od 1 kwietnia do 5 maja decyzją władz centralnych funkcjonowanie Veturilo było zawieszone. Zupełnie nowe i niemożliwe wcześniej do przewidzenia warunki odbiły się mocno na całym rynku rowerów miejskich, wpłynęły również na przebieg postępowania ogłoszonego przez Warszawę.

Mimo zapytań od kilku potencjalnych wykonawców, ostatecznie ofertę złożyła tylko jedna firma: hiszpańska Marfina S.L. Oferowana stawka znacznie przekracza budżet przeznaczony na ten cel. W związku z tym decyzję o rozstrzygnięciu przetargu odłożono do jesieni. Jak poinformował Urząd Miejski, w tym czasie zostanie przeanalizowana sytuacja finansową miasta oraz podjęte będą ewentualne decyzje.

Oznacza to jednak, że nowy system nie będzie mógł być uruchomiony w terminie. Aby tak się stało, umowę z nowym operatorem należałoby podpisać jeszcze w lipcu, dając operatorowi czas na przygotowanie systemu, wyprodukowanie i dostawę rowerów, stacji itd. Ewentualne rozstrzygnięcie przetargu jesienią oznacza co najmniej kilkumiesięczne opóźnienie. Pozostaje też kwestia tego, jak epidemia wpłynie na możliwości utworzenia systemu, łańcuchy dostaw sprzętu itd.

ZDM szuka opcji awaryjnej, na wypadek gdyby przetarg na nowego operatora trzeba było unieważnić lub termin podpisania umowy znacząco opóźnił start nowego Veturilo.

Opcja awaryjna


Takim rozwiązaniem miałby być „system pomostowy”. Równolegle do przetargu na nowe Veturilo, ogłoszone zostaje drugie postępowanie, które ma wyłonić operatora zastępczego. Poprowadziłby on Veturilo w sezonie 2021, do czasu uruchomienia docelowego systemu. Dopuszczone będzie korzystanie z używanego sprzętu, co, jak informuje UM Warszawa, znacznie przyspieszy uruchomienie „systemu pomostowego” i da szansę na rozpoczęcie sezonu 1 marca 2021 r.

Przetarg obejmuje dotychczasową liczbę stacji (331) i rowerów (4870) standardowych. Postępowanie jest wariantowe – oferent może zaproponować system na dotychczasowych zasadach (system stacyjny) lub zmodyfikowany (stacje bez terminali, rowery wyposażone w komputer umożliwiający wypożyczenie). Może również zaoferować dodatkowo rowery dziecięce i elektryczne. Daje to firmom większą elastyczność i dopuszcza do udziału więcej potencjalnych wykonawców.

Jeżeli ceny zaproponowane w przetargu będą atrakcyjne, a umowa zostanie podpisana przed końcem października, warszawiacy będą mieli gwarancję możliwości dalszego korzystania z Veturilo bez zakłóceń, niezależnie od opóźnienia w uruchomieniu docelowego systemu Veturilo.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rower w mieście
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony