Partnerzy serwisu:

Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku

Witold Urbanowicz 12.12.2020

arrow
arrow
Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku
mat. Rail Baltica
Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku
Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku
Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku
Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku
Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku
Budowa dworca Ülemiste w Tallinie dla Rail Baltiki ruszy w przyszłym roku
Wstępny projekt dworca i węzła Ülemiste w Tallinie – punktu startowego Rail Baltiki – jest już gotowy. W połowie przyszłego roku ma ruszyć przetarg na wykonawcę prac budowlanych.
Koncepcję węzła Ülemiste – na bazie zwycięskiej pracy konkursowej – opracował zespół Zaha Hadid Architects i Esplan. – Przez ostatni rok ciężko pracowaliśmy nad wstępnym projektem wspólnego terminalu Rail Baltica Ülemiste, a teraz osiągnęliśmy rozwiązanie, które uwzględnia życzenia różnych interesariuszy, dostępne możliwości i przyszłe plany zagospodarowania terenu. Nie jest to wyłącznie prywatne przedsięwzięcie Rail Baltica – mówimy o kluczowym węźle transportu publicznego, który w dalekiej przyszłości wpłynie na życie mieszkańców i gości Tallina, zapewniając połączenie lotniska, dzielnicy Ülemiste z centrum miasta. Mamy nadzieję rozpocząć budowę już w 2021 roku – mówi Tõnu Grünberg, prezes zarządu Rail Baltic Estonia.

Przetarg na budowę węzła i zagospodarowanie otoczenia planowany jest na czerwiec 2021 r. Cały węzeł ma być gotowy do końca 2025 r. – z zachowaniem drożności ruchu kolejowego, tramwajowego i kołowego w czasie trwania prac. Do końca 2021 r. ma zakończyć się przebudowa linii kolejowej o rozstawie 1520 mm – z uruchomieniem obsługi pasażerów na nowej infrastrukturze w II połowie 2023 r.

Węzeł będzie integrował linie kolejowe o rozstawie 1435 mm i 1520 mm, komunikację autobusową miejską i krajową, a docelowo też i międzynarodową. Przewidziano trzy perony, do których dostęp będzie zapewniony zarówno z budynku dworca zawieszonego nad torami, jak przejścia pod torami. Duży nacisk położono na swobodny i wygodny przepływ ruchu pieszego. Powstać ma podziemny plac, łączący ulice Peterburi tee i Suur-Sõjamäe.

Rail Baltica to projekt wyjątkowy, który zakłada budowę normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony