Partnerzy serwisu:

Budimex wybuduje wyjątkowy dworzec metropolitalny w Lublinie

Redakcja 18.12.2020

arrow
arrow
Budimex wybuduje wyjątkowy dworzec metropolitalny w Lublinie
mat. UM Lublin
Budimex wybuduje wyjątkowy dworzec metropolitalny w Lublinie
Budimex wybuduje wyjątkowy dworzec metropolitalny w Lublinie
Budimex wybuduje wyjątkowy dworzec metropolitalny w Lublinie
Budimex wybuduje wyjątkowy dworzec metropolitalny w Lublinie
Zarząd Dróg i Mostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie podpisał umowę z Budimeksem na wykonanie tzw. Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Wykonawca wybuduje nowy dworzec autobusowy wraz z przebudową układu komunikacyjnego. Okolice dworca, który wyróżniać się ma „słupami – drzewami”, mają być reprezentacyjnym salonem Lublina. Wartość kontraktu budowlanego to ponad 231 mln zł.
Budimex nada nowy wygląd staremu placowi dworcowemu w Lublinie i zamieni go w wyjątkowy deptak oraz nowoczesne centrum komunikacyjne w regionie. Wykonawca wybuduje nowy gmach dworca autobusowego pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową. Powstaną tu także nowe perony, które będą mogły sprawnie obsługiwać autobusy transportu miejskiego, pozamiejskiego i dalekobieżnego. Termin realizacji zadań zawartych w umowie upływa z końcem lipca 2022 r.

– To ważny moment, z punktu widzenia prowadzonej przez Miasto konsekwentnej polityki transportowej. Po wielu latach starań Lublin będzie miał dworzec na miarę wyzwań XXI wieku. To jedna z największych i najważniejszych inwestycji Miasta współfinansowanych ze środków europejskich w tej perspektywie unijnej. Zbudujemy w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny Lublina z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Jestem przekonany, że ta inwestycja będzie przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych dla innych miast w Polsce, ale także i w Europie. Już w 2022 roku skorzystamy z zupełnie nowej przestrzeni, na którą Lublin czeka od dawna – mówi Krzysztof Żuk, prezydent miasta Lublina.

– Bardzo się cieszymy, że w Lublinie, gdzie Budimex jest aktywnie obecny od ponad 15 lat, zrealizujemy tak ważną dla miasta inwestycję. Po Arenie Lublin, stadionie lekkoatletycznym, rewitalizacji Placu Litewskiego i Parku Ludowego oraz przebudowie ulic Mełgiewskiej, Bohaterów Monte Cassino, wiaduktu na ul. Grygowej, a także przedłużeniu al. Solidarności w kierunku Warszawy, budowa dworca metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego stanowi kolejne wyzwanie organizacyjne i techniczne – mówi Artur Popko, wiceprezes zarządu i dyrektor operacyjny w Budimeksie.

Wyjątkowy dworzec

Sercem całej inwestycji jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton. Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami. To co wyróżnia budynek projektowanego wielofunkcyjnego dworca to zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Zakłada się użycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

– Budynek dworca, a zwłaszcza to, co stanowi o jego oryginalności i nowoczesnym wyglądzie, czyli „słupy – drzewa” wymagają niezwykłej staranności i precyzji w wykonaniu, aby osiągnąć efekt zamierzony przez architekta. Jesteśmy w pełni gotowi do realizacji nie tylko od strony inżynierskiej, ale także organizacyjnej, tak aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców związane z realizacją inwestycji – dodaje Artur Popko.

Pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który pomieści 174 samochody. Na dachu tego budynku planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. m2. Warto dodać, że obiekt będzie dostosowany do bezkolizyjnego przemieszczania się pieszych oraz osób z niepełnosprawnościami.

Jednym z ważnych punktów inwestycji jest budowa peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej z zadaszeniem, jak również budowa wewnętrznych dróg dojazdowych, stanowisk postojowych, placów, chodników czy zagospodarowanie zieleni. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2. Ponadto w ramach projektu nastąpi instalacja i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS), w szczególności systemów wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej.

Zmiana układu komunikacyjnego

Umowa poza głównym zadaniem jakim jest powstanie nowoczesnego budynku Dworca Metropolitalnego, obejmuje również modernizację pobliskich ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Z kolei rondo Sportowców będzie rondem turbinowym. W ramach całej inwestycji zostanie przebudowane oświetlenie drogowe, trakcja trolejbusowa, kanalizacja deszczowa, wybudowane zostaną także kanały technologiczne.

Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także zaplanowano postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem placu Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawią się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe.

Z kolei ul. Pocztowa przejdzie pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przejdzie też ul. Młyńska od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie. Ponadto by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego cofnięty w stronę torów będzie pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstanie przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstanie zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony