Partnerzy serwisu:

Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę

Przemysław Farsewicz 21.11.2021

arrow
arrow
Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę
mat. UM Bratysława
Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę
Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę
Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę
Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę
Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę
Bratysława rusza z budową trasy tramwajowej na Petržalkę
Linia tramwajowa na największe bratysławskie osiedle Petržalka przechodzi z fazy przygotowań do fazy realizacji. Miasto podpisało umowę na rozbudowę sieci o odcinek Bosákova – Janíkov dvor.
Umowę na ten jeden z największych transportowych projektów transportowych Bratysławy otrzymała firma NS MHD Petržalka na kwotę 74,6 mln euro. Jeszcze w listopadzie wykonawca ma przystąpić do pierwszych prac. Zakończenie inwestycji zaplanowano z końcem 2023 roku. Realizacja jest współfinansowana ze środków unijnych.

Trasa tramwajowa zostanie przedłużona o 3,9 km od obecnego przystanku końcowego Jungmannova do nowego przystanku końcowego Janíkov dvor. Nowy odcinek będzie miał łącznie 7 przystanków – głównie w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych. Przejazd tramwajem z krańca Janíkov dvor do Šafárikovo námestie zajmie 12 minut. W godzinach szczytu zapewniona ma zostać częstotliwość co 2-3 minuty. Według szacunków, tramwaje mają przewozić ok. 30 tys. pasażerów dziennie w każdym kierunku.



Wielkie osiedle Petržalka zamieszkuje obecnie ponad 100 tys. osób. Od wielu lat rodziło to potrzebę zapewnienia efektywnej i wygodnej komunikacji publicznej. Już w 1985 roku rozpoczęto pierwsze starania, aby doprowadzić do osiedla tymczasową szybką kolej miejską. Jednak prace nad nią szybko stanęły. Władze miasta zdecydowały, że związku z dynamicznym rozwojem osiedla Petrzalka lepsze będzie klasyczne metro. Inwestycję rozpoczęto 1988 roku, a dwa lata później również i tę realizację wstrzymano na skutek transformacji polityczno-gospodarczych. Ostatecznie w 2003 roku zapadła decyzja o budowie szybkiego tramwaju, połączonego przez Stary Most z istniejącą siecią tramwajową na lewym brzegu. Pierwszy 2,4-kilometrowy odcinek do przystanku Jungmannova otwarto w 2016 r. 3,7-kilometrowy odcinek Bosákova – Janíkov dvor domknie linię tramwajową na osiedle Petržalkę.

Nowa infrastruktura tramwajowa ma być również okazją do stworzenia wysokiej jakości przestrzeni publicznej. Bratysława zapowiada zadbanie o zieleń w okolicach torów. Posadzony zostanie rozchodnik. Zaplanowano dużo nowych nasadzeń w ilości 1512 drzew – głównie w szpalerach wzdłuż torów oraz przy ścieżkach rowerowych i dla pieszych. Przestrzeń upiększą klony, jesiony, lipy, dęby, topole, czereśnie, jarzębiny, ozdobne gruszki, kasztany.

Wyspy przystankowe będą przestronne, pozbawione barier, a w niektórych miejscach zintegrowane z przystankami autobusowymi. Wiaty na przystankach będą porośnięte roślinnością. W ramach projektu powstaną cztery nowe konstrukcje mostowe. Pierwszy obiekt bedzie współdzielony przez ruch samochodów i tramwaje w ciągu ulicy Rusovská cesta. Drugi most powstanie wyłącznie do obsługi ruchu tramwajowego nad Chorvátskym kanálem. Trzeci obiekt obsłuży wyłącznie samochody w ciągu ul. Kutlíkova. Ostatni most – wyłącznie dla pieszych i rowerzystów – będzie wybudowany również nad Chorvátskym kanálem. Przebudowie poddany zostanie istniejący most na Panónskej ceste. Po zmianach autobusy będą mogły zatrzymywać się bezpośrednio na obiekcie, co pozwoli pasażerom przesiadać się w tramwaj znajdujący się pod mostem.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony