Partnerzy serwisu:

BikeU: Rower miejski czwartej generacji zmieni Kraków [film]

Michał Szymajda 07.11.2016

Kraków jest jedynym miastem w Polsce, które zdecydowało się na wprowadzenie roweru publicznego IV generacji. W warstwie logistycznej wypożyczalnie działają tam również inaczej. BikeU, który odpowiada za rozwiązania technologiczne małopolskiego systemu, jest pewien, że rower spodoba się mieszkańcom i turystom.
BikeU, spółka-córka koncernu Egis, w ciągu ostatnich lat uruchomił systemy roweru publicznego m.in. w Bydgoszczy i Bielsku-Białej. Teraz w Krakowie rusza kolejny – Wavelo. Od swoich poprzedników i innych rozwiązań znanych z kraju, ten system IV generacji, różni się m.in. tym, że pozwala na pozostawienie roweru w dowolnym miejscu, a nie na stacji, chociaż takie rozwiązanie jest premiowane. Do dyspozycji użytkowników oddano aplikację, która wskaże miejsce, gdzie znajduje się najbliższy jednoślad.

IV generacja, czyli więcej elektroniki

– Rower czwartej generacji jest związany z zupełnie nową filozofią funkcjonowania wypożyczalni rowerów w Polsce. Od teraz możemy ten rower wypożyczać z pozycji komputera pokładowego znajdującego się w tylnej części roweru. Widzimy już, że rozwiązanie spodobało się krakowianom – mówi Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju BikeU w Polsce. System zachwala też Łukasz Franek, zastępca dyrektora ds. transportu w Zarządzie Infrastruktury Komunikacyjnej i Transportu w Krakowie.

– Wavelo są bardzo wygodne, wiem, bo sam korzystałem – twierdzi Franek. Jak zaznacza, krakowski system jest jedynym, który działa w całości w oparciu o aktywny system GPS. – Oddając rower, otrzymujemy informacje, jaki dystans przejechaliśmy i w jakim czasie. To są cenne informacje także dla nas – dodaje.

System na razie niewielki, ale całoroczny

Krakowski system roweru miejskiego na razie jest dość szczupły, ale, w przeciwieństwie do systemów w innych polskich miastach, działa także zimą. Na razie działający od połowy października system wyposażono w 15 stacji i 100 rowerów. Od 2017 roku docelowo ma to być drugi co do wielkości system w kraju obejmujący 150 stacji i 1500 rowerów. Co ciekawe – prowadzenie systemu wzięło na siebie BikeU, które korzysta z miejskiej koncesji. Właśnie dlatego dla użytkowników przewidziano opłaty abonamentowe.

– Koszt miasta dla jednego roweru za miesiąc to 1 zł. Przy założeniu, że wypożyczający będzie korzystał z roweru 60 min. dziennie, to koszt abonamentu wynosi 19 zł za miesiąc. W przypadku pełnego roku to 179 zł – mówi Łukasz Franek. W Krakowie, w przeciwieństwie do np. Warszawy, nie stworzono darmowych minut. Na warszawskie podobieństwo jednak spora liczba nowych stacji ma powstać przy miejskich dworcach kolejowych (odpowiedniku stołecznego metra), w związku z rozwojem kolei aglomeracyjnej.

Nad budową roweru miejskiego IV generacji obecnie zastanawia się Gdańsk. Więcej informacji o tym, jak działa w Krakowie można znaleźć tutaj.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rower w mieście
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony