Bielawa z nowym przystankiem kolejowym. Rok po przywróceniu połączeń

Pociąg w Bielawie Zachodniejfot. Kasper Fiszer
Po roku od wznowienia przewozów do Bielawy Dolnośląska Służba Dróg i Kolei otworzyła drugi przystanek na terenie tego 30-tysięcznego miasta. Samorząd województwa tłumaczy, że chciał jak najszybciej przywrócić ruch, a zwiększeniem dostępności w samej Bielawie zajął się w drugiej kolejności. Pociągi na nowej trasie cieszą się relatywnie dużym zainteresownaiem pasażerów, choć okres pandemii przyniósł spadek frekwencji.
Przed rokiem – 15 grudnia 2019 r. – po pół wieku przerwy wznowiony został regularny ruch pasażerski na linii kolejowej nr 341 Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów Śląski. Połączenie m.in. z Wrocławiem uzyskała więc 30-tysięczna Bielawa, ale jej mieszkańcy musieli korzystać z przystanku położonego nieco peryferyjnie. Zmieniło się to 13 grudnia tego roku, gdy otwarty został drugi w mieście przystanek o nazwie Bielawa Centralna, która dobrze opisuje miejsce, w jakim został wybudowany peron.
Różne ścieżki prowadzenia inwestycji
Samorząd wojewódzki, który jest właścicielem przejętej dwa lata temu od PKP linii, tłumaczy, że chciał jak najszybciej wznowić kursy, by skutecznie walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Dlatego właśnie przeprowadził zasadnicze prace modernizacyjne, klasyfikując je formalnie jako remont, co wymaga jedynie zgłoszenia robót. – Budowa nowego peronu Bielawa Centralna z uwagi na zakres prac i wynikających z niego wymagań prawnych prowadzona była natomiast w oparciu o pozwolenie na budowę – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.
– Taki wybór realizacji zadania pozwolił w krótkim czasie, zaledwie rok po przejęciu infrastruktury na własność przez samorząd, przywrócić ruch pasażerski. Natomiast w późniejszym terminie, uwzględniając wymogi formalno-prawne, poprawiona została dostępność komunikacyjna poprzez budowę nowego przystanku w bliskiej odległości od zwartej zabudowy miejskiej – powiedział nasz rozmówca. Podkreślił również, że województwo dąży do jak najszybszego wznawiania ruchu na wszystkich przejmowanych liniach kolejowych.
Województwo: przywrócenie połączeń było potrzebne
Przystanek funkcjonuje od niedawna, więc samorząd nie zebrał jeszcze danych dotyczących zainteresowania ze strony pasażerów. Ocenę frekwencji utrudnia też ogólny spadek liczby podróżnych związany z utrzymującą się pandemią. Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego przekonuje jednak, że niwwątpliwie rozszerzenie sieci przystankowej wpłynęło pozytywnie na dostępność połączeń regionalnych.
– Pierwsze miesiące kursowania pociągów pomiędzy Dzierżoniowem a Bielawą pokazały, że mieszkańcy Bielawy potrzebują takiej formy transportu. W najbardziej popularnych godzinach w pociągach podróżowało nawet kilkudziesięciu pasażerów – podkreśla przy tym Michał Nowakowski. Obecnie do przystanków Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna dojeżdża dziesięć par kursów dziennie.
Różne ścieżki prowadzenia inwestycji
Samorząd wojewódzki, który jest właścicielem przejętej dwa lata temu od PKP linii, tłumaczy, że chciał jak najszybciej wznowić kursy, by skutecznie walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Dlatego właśnie przeprowadził zasadnicze prace modernizacyjne, klasyfikując je formalnie jako remont, co wymaga jedynie zgłoszenia robót. – Budowa nowego peronu Bielawa Centralna z uwagi na zakres prac i wynikających z niego wymagań prawnych prowadzona była natomiast w oparciu o pozwolenie na budowę – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego.
– Taki wybór realizacji zadania pozwolił w krótkim czasie, zaledwie rok po przejęciu infrastruktury na własność przez samorząd, przywrócić ruch pasażerski. Natomiast w późniejszym terminie, uwzględniając wymogi formalno-prawne, poprawiona została dostępność komunikacyjna poprzez budowę nowego przystanku w bliskiej odległości od zwartej zabudowy miejskiej – powiedział nasz rozmówca. Podkreślił również, że województwo dąży do jak najszybszego wznawiania ruchu na wszystkich przejmowanych liniach kolejowych.
Województwo: przywrócenie połączeń było potrzebne
Przystanek funkcjonuje od niedawna, więc samorząd nie zebrał jeszcze danych dotyczących zainteresowania ze strony pasażerów. Ocenę frekwencji utrudnia też ogólny spadek liczby podróżnych związany z utrzymującą się pandemią. Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego przekonuje jednak, że niwwątpliwie rozszerzenie sieci przystankowej wpłynęło pozytywnie na dostępność połączeń regionalnych.
– Pierwsze miesiące kursowania pociągów pomiędzy Dzierżoniowem a Bielawą pokazały, że mieszkańcy Bielawy potrzebują takiej formy transportu. W najbardziej popularnych godzinach w pociągach podróżowało nawet kilkudziesięciu pasażerów – podkreśla przy tym Michał Nowakowski. Obecnie do przystanków Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna dojeżdża dziesięć par kursów dziennie.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |