Partnerzy serwisu:

Białystok. Jest przetarg na Centrum Przesiadkowe

Przemysław Farsewicz 23.09.2021

Białystok. Jest przetarg na Centrum Przesiadkowe
fot. Google Maps
Miasto Białystok wystartowało z przetargiem na zaprojektowanie i budowę centrum przesiadkowego. To część projektu związanego z powstaniem intermodalnego węzła komunikacyjnego, którego wartość określa się na ok. 190 mln zł. Inwestycja ma zintegrować transport miejski z przewozami kolejowymi i autobusami dalekobieżnymi.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa Centrum Przesiadkowego w ramach zadania: „Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku". Wyłoniony wykonawca zaktualizuje powstałą wcześniej dokumentację projektową, przeprowadzi roboty budowlane i będzie sprawował nadzór autorski.

Projekt ma uwzględnić powstanie Centrum Przesiadkowego, które zostanie usytuowane po południowej stronie torów kolejowych w okolicy dworców PKP i PKS. Wybudowane zostaną miejsca postojowe dla autobusów, zatoki autobusowe, zjazdy oraz wiaty przystankowe wraz z totemami reklamowymi. Przewidziano 5 podwójnych peronów autobusowych zlokalizowanych przy jednokierunkowych jezdniach oraz 4 miejsca postojowe dla autobusów przy jezdni dla komunikacji zbiorowej nr 7.

Pięć stanowisk dla autobusów

Zgodnie w opracowanych wcześniej planach zagospodarowania urabanistyczno-komunikacyjnego kształt konstrukcji wiat będzie w formie prostokąta z dachem jednospadowym. Całkowita powierzchnia zadaszenia wyniesie w przedziale 161-190 m2. Długość zadaszenia wynosić będzie 29,2-38,6 m, zaś szerokość – 5,5 m. Spód zadaszenia osadzona zostanie na wysokości 2,70-3,70 m ponad nawierzchnią peronu. Przykrycie dachu oraz ściany boczne wiat zaplanowano ze szkła hartowanego.

Inwestycja będzie się wiązała z przebudową pobliskiego układu drogowego, w skład którego wchodzi ulica Św. Rocha na długości 450 metrów od ul. Bohaterów Monte Cassino do torów kolejowych. Wydzielone zostaną także miejsca postojowe typu „Kiss&Ride” na 8 stanowisk.

Projekt przewiduje również powstanie ścieżek rowerowych i chodników dla pieszych oraz przebudowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, oświetlenia. W zakresie małej architektury dla pasażerów zaplanowano m.in. stojaki rowerowe, ławki z oparciem czy donice kwiatowe.

Projekt mocno opóźniony

Powstanie centrum przesiadkowego w ostatnim czasie natrafia na duże trudności. Pierwotnie planowano, że inwestycja zakończy się w IV kwartale 2021 roku. Dodatkowo projekt podzielono na części, z których realizacji prawdopodobnie doczeka się wyłącznie centrum przesiadkowe. By powstała jego zasadnicza część wyburzono cześć pawilonów Centrum Handlowego PARK. Miasto zrezygnowało także z zakupu 20 autobusów elektrycznych. Z powodu oszczędności zrezygnowano też z przebudowy ul. Młynowej. Jeszcze wcześniej zrezygnowano z budowy estakady nad torami od ul. Łomżyńskiej do Zwycięstwa, co wiązałoby się ze znacznymi kosztami. W ramach innego zadania, co istotne dla mieszkańców, powstanie 100-metrowy tunel prowadzący od ulic Kolejowej i Zwycięstwa do ul. Św. Rocha. Rozbudowa obejmie również ulicę Kolejową i Zwycięstwa.

Miasto wystąpiło już z wnioskiem o wydłużenie terminu realizacji całego projektu do 30 września 2023 r. Wartość całego projektu szacuje się na ok. 190 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach POPW wynosi 135 mln zł.

Zamawiający w przetargu przewidział 17 miesięcy na realizację zamówienia. Składanie ofert w przetargu wyznaczono do 25 października 2021 roku. Przed wyborem wykonawcy zamawiający przeanalizuje parametr ceny (60 proc.), udzielonego okresu gwarancji (30 proc.) oraz doświadczenie kierownika budowy (10 proc).

PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony