Partnerzy serwisu:

Belgia. W Charleroi rozbudują linię premetra nieużywaną od lat 80.

Magdalena Romanowska 13.02.2021

Belgia. W  Charleroi rozbudują linię premetra nieużywaną od lat 80.
fot. Nenea hartia, lic. CC BY-SA 3.0 WIkimedia commons
W ramach Planu Naprawczego Walonii, na który Unia Europejska przyznała 1,48 mld euro, metropolia Charleroi otrzyma 250 mln euro. Jednym z projektów realizowanych z tych funduszy będzie rozbudowa linii premetra w kierunku Châtelet oraz przyszłego Szpitala Głównego. Część trasy powstała w latach 80., ale nigdy nie była używana.
Obecnie metro w Charleroi, mieście położonym we francuskojęzycznym regionie Belgii, znanym ze znajdującego się tam portu lotniczego, jest częścią zmodernizowanej monocentrycznej sieci tramwajowej, obsługującej samo miasto i niektóre miejscowości sąsiadujące. To tak zwane premetro składa się obecnie z czterech linii.

Koncepcja budowy premetra powstała w latach 60 zakładała konwersję sieci tramwajów klasycznych poruszających się po ulicach w ruchu mieszanym w sieci szybkiego tramwaju poruszające się po torowiskach wydzielonych, wiaduktach i w tunelach (tunele tylko tam gdzie pierwsze dwa rozwiązania nie mogły być zastosowane).

Początek funkcjonowania metra w tym mieście zbiegł się z kryzysem naftowym w latach 70., a przede wszystkim z reformą regionalną państwa. W jej wyniku na początku lat 70. powstały nowe regiony, Walonia i Flamandia, które zostały oddzielone od stolicy. 

Linia w kierunku Châtelet miała liczyć kilkanaście stacji, z czego do eksploatacji została oddana tylko jedna, stacja Waterloo. Pozostałe, czyli Neuville, Chet, Pensée i Centenaire są nieużywane, ale wyposażone w infrastrukturę. Dwie stacje, Champeau et Léopold, zostały w stanie surowym, a pięć końcowych stacji w ogóle nie zostało rozpoczętych.

Oficjalnie prace na tej linii zakończyły się w 1996 r., linia nigdy nie była użytkowana. Porzucone stacje metra w Charleroi często stają się destynacją podróży miłośników nieużytków.



Nie brakuje wiele, aby połączyć ja z tą, która dziś funkcjonuje. Jak powiedziała, cytowana przez serwis Telesambre, Véronique Benoit, dyrektorka TEC (fr. Transport En Commun) wydziału transportowego w Walonii, większa część prac jest wykonana. Linia miała liczyć jedenaście stacji, kilka z nich ukończono, kilka rozpoczęto, ale zdaniem Benoit, kluczowe prace zostały wykonane, a konserwacja prowadzona przez pracowników TEC sprawiła, że istniejąca infrastruktura zachowała się w dobrym stanie.

Jak zaznacza jednak Benoit, doprowadzenie jej do stanu funkcjonalności będzie wymagało czasu i środków, jednak nie będzie to zaczynanie inwestycji od zera.

Celem projektu, który finansowany będzie z unijnych środków, będzie więc modernizacja istniejącej infrastruktury i wydłużenie istniejącej linii aż do powstającego obecnie szpitala w rejonie Viviers à Gilly. Chodzi tu o odległość rzędu 500 m. Jak informuje szefowa TEC, wystarczy pociągnąć tory przez istniejące rondo za pomocą tunelu i dołączyć go do częściowo zbudowanej infrastruktury w Viviers. Uruchomienie linii ma nastąpić do 2026 r.

Nie jest to jedyny przykład porzuconej inwestycji infrastruktury. Jakiś czas temu pisaliśmy o porzuconej stacji kolejki podziemnej na przedmieściach metropolii paryskiej w Noisy-le-Grand. Tam z kolei pojawił się pomysł, aby porzuconą infrastrukturę przerobić na centrum handlowo-kulturalne.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Mobilność
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony