Partnerzy serwisu:

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach

Roman Czubiński 17.10.2021

Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach
wiz. Bartholet
Kolej gondolowa, kojarzona zwykle z przewozem turystów na szczyty górskie, może być z powodzeniem stosowana także w dużych metropoliach. Dzisiejszy poziom techniki pozwala wykorzystywać ją nawet w formule transportu na żądanie. Zalety tego środka komunikacji w warunkach miejskich przedstawił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Daniel Fässer ze szwajcarskiej firmy Bartholet Maschinenbau AG.
– Kolej linowa to najlepszy środek transportu także w środowisku miejskim – postawił tezę prelegent. Wśród jej atutów wymienił nie tylko niezależność od ruchu ulicznego i związanych z nim trudności technicznych, ale także bezpieczeństwo (potwierdzane przez dane statystyczne), ekologię (dzięki napędowi elektrycznemu i możliwości zastosowania paneli fotowoltaicznych), niewielką skalę ingerencji w infrastrukturę i krajobraz oraz niski poziom hałasu.

Nie tak drogie i skomplikowane, jak się wydaje

Przepustowość oferowanych przez Bartholet systemów wynosi 3600 pasażerów na godzinę w jednym kierunku. – Atutem są też same wrażenia z podróżowania: kolej linowa może stać się atrakcją turystyczną – podkreślił Fässer. Jak przekonywał, wbrew pozorom stosunkowo niski jest też koszt inwestycji i jej uciążliwość dla mieszkańców, a także późniejszy koszt utrzymania infrastruktury. – Średni cykl życia systemu kolei linowej to 20-30 lat. Inwestycji potrzeba stosunkowo niewiele: budowa infrastruktury – ze słupami stawianymi przy pomocy helikopterów – zajmuje zwykle od roku do dwóch – poinformował.

Łatwiejsze, niż w przypadku innych środków transportu, jest budowanie przepraw przez rzeki. W razie potrzeby można budować stacje nad jezdniami lub skrzyżowaniami, a także urządzać w nich centra handlowe. Istnieje też możliwość przepuszczania kolei linowej przez tunele.

Jak zaznaczył Fässer, Bartholet może pochwalić się licznymi referencjami. Zbudowane przez firmę systemy kolei linowej działają, między innymi, w Narviku (Norwegia), Brest (Francja), Uściu nad Łabą (Czechy), Chur (Szwajcaria), Vadistanbul (Turcja), a także na kontynencie południowoamerykańskim.

Linowa taksówka – czy to możliwe?

Szczególne miejsce w portfolio firmy zajmuje opracowany niedawno produkt, umożliwiający wykorzystanie infrastruktury kolei linowej do transportu na żądanie. Taksówka linowa (Rope Taxi) to gondole o pojemności do 10 osób, oczekujące na chętnych na torach odstawczych stacji kolejki. Użytkownik może zamówić transport na konkretną godzinę i wybrać destynację w ramach sieci (dojazd do stacji początkowej spoczywa już jednak na jego barkach). Specjalnie skonstruowane rozjazdy pozwalają na swobodne poruszanie się między odnogami kolei linowej.

– Rozwiązanie jest bezpieczne (dzięki zdalnemu monitoringowi) oraz przyjazne niepełnosprawnym (pozbawione barier przestrzennych). Pasażer ma gwarancję miejsca siedzącego. Kapsuły są wyposażone w autonomiczny napęd bateryjny, a także w system rekuperacji energii – opisywał system Fässer. Pierwsze wdrożenie nowego systemu – między pięcioma stacjami – ma nastąpić w przyszłym roku w Szwajcarii. Bartholet zapewnia zainteresowanym samorządom możliwość zapewnienia finansowania inwestycji z funduszu partnerskiego BCM Global.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Transportu Publicznego
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony