Partnerzy serwisu:

30 nowych Mercedesów Citaro na ulicach Gdańska

Jędrzej Sieliwończyk 20.04.2020

30 nowych Mercedesów Citaro na ulicach Gdańska
Zdjęcie pochodzi z ubiegłorocznej prezentacji- wówczas nowo zakupionych pojazdówfot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
Flotę Gdańskich Autobusów i Tramwajów zasiliło 30 nowoczesnych ekologicznych Mercedesów Citaro. Łącznie spółka GAiT dzierżawić będzie 48 takich pojazdów. Natomiast w latach 2016-2019 spółka GAiT zakupiła już 67 autobusów marki Mercedes Citaro.
Do ruchu włączonych zostało już 20 dzierżawionych pojazdów. Siedem kolejnych odebrano i niebawem wyjadą na trasy. Trwają procedury odbiorcze kolejnych trzech. W tym tygodniu dotrze następnych sześć pojazdów.

Jest 30, będzie 48 wydzierżawionych Mercedesów


Kolejne z zamówionych pojazdów będą sukcesywnie dostarczane i włączane do ruchu. Łącznie Gdańskie Autobusy i Tramwaje dzierżawić będą 48 Mercedesów Citaro, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K), wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami. Przed włączeniem nowych pojazdów do ruchu oprócz procedur odbiorowych, są one wyposażane w system informacji pasażerskiej. W pojeździe umieszczane są także komunikaty oraz piktogramy zgodnie z wytycznymi organizatora przewozów – Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Spółka GAiT dzierżawi nowe autobusy od konsorcjum firm EvoBus Polska oraz Pekao Leasing. Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z usługami utrzymania technicznego to ponad 117 mln zł brutto. – Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Z modelu dzierżawy taboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas – dodaje.

– Atutem i główną ideą dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania, jest zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez konieczności angażowania w to pracowników GAiT i, co też ważne, zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst. Dzierżawa jest tu doskonałym rozwiązaniem – dodaje.
Mercedesy Citaro to, jak zapewnia producent, obecnie najnowocześniejsze seryjnie produkowane autobusy miejskie. Warto przypomnieć, że nowoczesne ekologiczne autobusy o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI Mercedes Citaro do gdańskiej floty dołączyły w 2016 roku. W latach 2016-2019 spółka GAiT zakupiła 67 takich pojazdów.

Bezpieczne, wygodne

Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.
Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy z autobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów. Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwia wejście i wyjście z pojazdu.
W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED. Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego. Defibrylator sam automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund, jeśli serce bije chaotycznie, aparat „rekomenduje” wstrząs terapeutyczny i „prowadzi” akcję ratowniczą; jeśli urządzenie nie wykryje takiej potrzeby, nie poda wstrząsu terapeutycznego ale podpowie dalsze działania. Dane statystyczne pokazują, że szansa na uratowanie życia człowieka, gdy podejmie się akcję ratunkową z użyciem AED, wynosi 70%.

Informacja na widoku


Autobusy midi i standardowe zamontowane mają po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22’’, umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, mapki z aktualną pozycją pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w midikach znajduje się jeden, a w przegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38’’, na których wyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego.

Autobusy wyposażone są w trzy tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°C do +70°C. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacji w sekwencji stałej lub płynącej.

Nowoczesne i ekologiczne


Jak zapewnia producent, Mercedesy Citaro są obecnie najnowocześniejszymi seryjnie produkowanymi autobusami miejskimi. – Dzięki temu, że są to nowe pojazdy spełniają one bardzo wysoką klasę Euro VI. Dbamy o środowisko więc jest to dla nas bardzo ważne. Mam nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni oraz że nowe autobusy znacząco podniosą komfort pracy kierowców – mówił Piotr Borawski.

Do głównych innowacji należą:
  • odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;
  • znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI emisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;
  • spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.

PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony