Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Żychlin: z miasta na dworzec miejskim autobusem

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-02-24 09:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Żychlin: z miasta na dworzec miejskim autobusem
Żychlinfot. Kasper Fiszer
Położony na północy regionu łódzkiego Żychlin to najmniejsze miasto województwa z własną siecią komunikacji miejskiej. Gmina, podobnie jak w innych miejscowościach tej wielkości, organizuje przewozy szkolne, ale oprócz nich zapewnia ogólnodostępne kursy łączące kilkoma trasami Żychlin z odległym dworcem kolejowym.

W leżącym w powiecie kutnowskim Żychlinie mieszka nieco ponad 8 tys. ludzi, a powierzchnia miejscowości to ok. 8 km kwadratowych. Wiele miasteczek o podobnej wielkości nie ma komunikacji miejskiej wcale lub korzysta z usług przedsiębiorstwa z nieodległej, większej miejscowości. Inaczej jest w Żychlinie – tu gmina zorganizowała własną sieć transportu publicznego funkcjonującą siedem dni w tygodniu.

Stacja Żychlin nie w Żychlinie

Choć kolej sprzedaje bilety do Żychlina, pociągi omijają miasteczko. Stacja Żychlin znajduje się bowiem... we wsi Pniewo ok. 2,5 km od granicy miasta i ok. 4 km od jego centrum. To właśnie przy dworcu zbiegają się wszystkie linie obsługiwane przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Żychlinie. Miejscowość z koleją łączy 15 kursów w dni robocze (w weekendy tylko nieco mniej), ale kursują one różnymi trasami. Najczęściej obsługiwana wiedzie nieco naokoło – przez sąsiadujący z siedzibą gminy Dobrzelin. To istotne, bo we wsi znajduje się spora, rozbudowana kilka lat temu cukrownia. Autobus służy więc także jako dowóz do pracy.

Pojedyncze kursy jadą krótszą trasą „na wprost” lub innym objazdem – przez Grabów. W dni robocze komunikacja miejska dociera też do Śleszyna – ok. 5 km od stacji kolejowej. Oferta przewoźnika jest stabilna i od kilku lat utrzymywane są te same relacje, zbliżona jest też liczba wykonywanych kursów. Bilet jednorazowy kosztuje 2,50 zł.

Sporo autobusów, mało pociągów

Choć nieraz po przyjeździe autobusu trzeba by czekać na pociąg nawet prawie pół godziny, w porach dojazdów do szkoły czy pracy rozkład jazdy komunikacji miejskiej jest przyzwoicie skomunikowany z grafikiem kolei. Powstaje w ten sposób dość dogodne i niedrogie (zwłaszcza dla korzystających z kolejowych biletów miesięcznych i ulg ustawowych) połączenie Żychlina z ważnym dla miejscowości Kutnem. Tam znajdują się bowiem licea czy fabryki, w których pracują żychlinianie.

Jego mankamentem jest jednak niska częstotliwość pociągów (6 par w ciągu doby) przy bardzo dużej liczbie kursów busowych i autobusowych. Niefortunne jest też położenie kutnowskiej stacji. Przesiadka z autobusu na kolej jest natomiast jedynym sposobem na wydostanie się z Żychlina w kierunku Łowicza i Skierniewic.

Szkoły dla firm zewnętrznych

Tabor ZKM jest wysłużony – jego trzon stanowią jelcze M11 i autosany H6, ale gmina stara się o jego powolną wymianę. W zeszłym roku kupiono autobus po naprawie głównej w miejsce sprzedanego jelcza z 1988 roku. Co ciekawe, miejskie autobusy tylko w niewielkim stopniu realizują przewozy szkolne. Gmina ogłasza bowiem przetargi na ich obsługę przez podmioty zewnętrzne. W tym roku wygrały je PKS Grodzisk Mazowiecki i firma Piotra Kępki z okolicznych Wojszyc.

Oferta komunalnej spółki – choć nie jest już tak bogata jak na początku lat 90., kiedy żychlińskie autobusy docierały do Płocka – jest nadal dobrym przykładem na poprawę dostępności kolei w niewielkich miejscowościach. Połączenie sprawia bowiem, że leżąca poza miastem stacja jest w zasięgu prostego dotarcia dla niezmotoryzowanych. Uboga oferta kolei regionalnej nie pozwala jednak na skuteczne konkurowanie z przewoźnikami busowymi i autobusowymi w relacjach wewnątrzpowiatowych, nawet biorąc pod uwagę dużo krótszy czas jazdy pociągiem.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Prawo & Finanse

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Rybnik chce połączeń do Czech

Prawo & Finanse

Rybnik chce połączeń do Czech

Paweł Rydzyński 20 sierpnia 2014

Kraków. Rezygnacja z igrzysk nie wpłynie na modernizację dworców

Przestrzeń

Kraków. Rezygnacja z igrzysk nie wpłynie na modernizację dworców

Paweł Rydzyński 23 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS