Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

ZTM Poznań: Autobusy elektryczne jeszcze za drogie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
ZTM Poznań: Autobusy elektryczne jeszcze za drogie
fot. MJ
PeSTka, prawie jak metro w Warszawie, stanowi kręgosłup komunikacyjny w Poznaniu. Mimo tendencji w wielu miastach, gdzie coraz częściej myśli się o autobusach elektrycznych, stolica Wielkopolski jest na razie w tej kwestii mocno sceptyczna. O wyższości tramwajów nad autobusami elektrycznymi rozmawiamy z Bogusławem Bajońskim dyrektorem ZTM Poznań.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jak sprawdza się Poznański Szybki Tramwaj?

Bogusław Bajoński, dyrektor ZTM Poznań:
W ramach inwestycji 2012-13 rozbudowaliśmy PeSTkę o kolejny odcinek w centrum miasta – między Kaponierą a Dworcem Zachodnim. Teraz zatrzymuje się on na dawnym peronie siódmym. Spełnia on taką rolę w Poznaniu jak metro w Warszawie. Zapewnia bezkolizyjny przejazd z północy miasta, przewożąc około 40 tys. pasażerów na dobę.

Czy są już plany rozbudowy szybkiego tramwaju?


Chcielibyśmy, ale to są na razie za duże pieniądze. Marzyłoby się nam przedłużenie tego tramwaju dalej na południe Poznania, żeby stworzyć oś komunikacyjną. A ponieważ mamy w planach połączenie jeszcze osiedla mieszkaniowego Winogrady tramwajem, w związku z tym to marzenie jest na razie na dalszym planie. Ale jest.

Czy ZTM będzie podejmować jakieś działania na rzecz wprowadzenia autobusów elektrycznych?

Środków jest, niestety, zawsze za mało w stosunku do potrzeb. Potrzeby transportowe w miastach ogromnie rosną i to lawinowo. Z jednej strony mówi się, że jest za dużo samochodów, więc chcemy zrobić z kierowców pasażerów autobusów i tramwajów. Natomiast z drugiej strony mamy ograniczone środki budżetowe. Dlatego dokładnie patrzymy na wszystkie wskaźniki oraz analizy inwestycyjne – ile kosztowałby nas zakup, ile wyniosłaby bieżąca eksploatacja. Z uwagą słuchamy więc wszystkich producentów, którzy pracują nad wykonaniem najlepszych źródeł energii, by tramwaje i autobusy jak najtaniej się poruszały. Obserwujemy też co się nowego pojawia na rynku. Jeszcze parę lat temu rozważaliśmy zakup autobusów elektrycznych, ale w tej chwili tego nie zrobimy ze względu na duże nakłady pieniężne, jakie byłyby potrzebne do tej inwestycji. Bardzo drogie byłoby zwłaszcza stworzenie infrastruktury do ładowania pojazdów.

Czy wierzy pan, że elektryczna rewolucja to jedyne rozwiązanie?


Natura człowieka jest taka, że od początków istnienia szukamy rozwiązań związanych z produkcją energii. Ważne, żeby źródła zasilania były małe, dobre i nie wymagały dużych nakładów pracy, a przy tym nie emitowało środków szkodliwych do otoczenia. Na chwilę obecną jeszcze nie są możliwe reakcje termojądrowe, dlatego zostajemy przy gazie, chociaż z nim też jest pewien problem. Mimo że jest on trochę tańszy od oleju napędowego, to jego zasobów w Polsce też nie mamy za dużo. Z kolei diesel produkuje dużo składników do atmosfery, które chcemy zminimalizować. Rzeczywiście, z racjonalnego punktu widzenia, najwygodniejszy byłby prąd. Tylko, że od początków jego wynalezienia człowiek ma kłopoty z jego magazynowaniem. Jest oczywiście akumulator, ale jest on niewystarczający w stosunku do potrzeb. W dodatku jego sprawność diametralnie spada zimą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Zobacz również:

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Komunikacja

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Witold Urbanowicz 28 lipca 2023

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Komunikacja

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 30 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Przestrzeń

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę [zdjęcia]

Redakcja/inf. pras. 09 września 2023

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

Zobacz również:

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Komunikacja

Pomiechówek z ofertą na elektrobusy od firmy z Hong Kongu

Witold Urbanowicz 28 lipca 2023

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Komunikacja

Gmina Giżycko kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 30 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5