Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zmiany w taryfie biletowej warszawskiej komunikacji w dobrym kierunku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-08-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Zmiany w taryfie biletowej warszawskiej komunikacji w dobrym kierunku
fot. WU
Specjaliści i znawcy komunikacji chwalą generalne założenia rewolucji biletowej, proponowanej przez warszawski Ratusz. - Bilet bezprzesiadkowy jest pewnym reliktem. Ludzie nie lubią się przesiadać, a tutaj dodatkowo ich za to karzemy - mówi dr Michał Wolański z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Propozycje Ratusza zakładają m.in. likwidację biletów jednorazowych i zastąpienie ich 75-minutowymi. Z taryfy znikną też bilety 40- i 60-minutowe, zostaną za to zachowane popularne bilety 20-minutowe na krótkie podróże. - Generalnie propozycje ratusza idą w rozsądnym kierunku. Przede wszystkim dlatego, że dotychczas było w Warszawie zbyt dużo rodzajów biletów jednorazowych (obowiązujących krócej niż dobę), tymczasem oferta ta, skierowana do użytkowników sporadycznych, musi być prosta. Jeśli ja często nie wiem, czy przejazd z A do B zajmie mi 35, czy 45 minut, to skąd ma wiedzieć osoba, która z komunikacji korzysta raz na tydzień - a to jest przecież ważna grupa docelowa dla biletów krótkoterminowych - zauważa dr Michał Wolański.

Dobrym krokiem jest też rezygnacja z biletu jednorazowego. Jak wskazują eksperci - to konsekwencja wdrażania układu przesiadkowego. - Bilet bezprzesiadkowy jest pewnym reliktem, na Zachodzie praktycznie nie występuje - mówi dr Michał Wolański. Jak dodaje, nie ma żadnego uzasadnienia, żeby pasażer jadący bezpośrednio z Ursusa na Targówek mógł kupować jeden bilet, a już podróżny, który musi przesiąść się na krótszej trasie z Ursusa na Wolę, miał płacić więcej. - Nie jest to spójne ani z kosztami usługi, ani - co gorsza - z pozycją konkurencyjną komunikacji miejskiej, bo ludzie nie lubią się przesiadać, a tutaj dodatkowo ich za to karzemy - przypomina Wolański.

Zmiany mogą okazać się zaskakujące dla części pasażerów przyzwyczajonych do podstawowych biletów jednorazowych. - Oczywiście jest pytanie, czy powinniśmy bilet bezprzesiadkowy zupełnie wycofywać, czy też np. wprowadzić bilet ważny jednocześnie 75 minut lub do końca trasy danego autobusu czy tramwaju, aby uszanować przyzwyczajenia części klientów - zastanawia się dr Wolański. Przypomina jednak, że w związku z wprowadzeniem biletów czasowych zainteresowanie biletami jednorazowymi sukcesywnie spadało.


Propozycje, jeżeli się im szczegółowo przyjrzeć, rodzą pewne wątpliwości. Nowa taryfa nie odnosi się w żaden sposób do problemu automatów z autobusach MZA, drukujących jedynie papierowe bilety pojazdowe, niekompatybilne z systemem biletów z paskiem magnetycznym. To nie koniec zastrzeżeń. - Przede wszystkim mam wątpliwości, czy wybrane ceny oraz rodzaje biletów (20 minutowy i 75 minutowy - przesiadkowe) są optymalnym rozwiązaniem. Tutaj odpowiedź może dać jedynie szczegółowa analiza rynku - zaznacza Michał Wolański. Dlatego też należy czekać na uzasadnienie do uchwały Rady Miasta.

Kolejna kwestia to wysokość spodziewanych wpływów z tytułu sprzedaży biletów. - Intuicyjnie widzę możliwość spadku przychodów, gdyż wiele osób podróżujących tam i z powrotem może zamiast dwóch biletów teraz kupować jeden. Podobny spadek miał miejsce po wprowadzeniu biletów 20-minutowych - tańszych od bezprzesiadkowych. Wtedy bilety czasowe wyparły jednorazowe, a przychody z miesiąca na miesiąc spadały - wskazuje dr Wolański.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Francja: Loty muszą być drogie!

Prawo & Finanse

Francja: Loty muszą być drogie!

Mateusz Kieruzal 03 września 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Komunikacja

Unijna ekopolityka spowoduje wzrost cen lotów

Mateusz Kieruzal 15 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5