Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zlikwidowano ZKM w Białej Podlaskiej

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Jasiński

Data publikacji:
2015-08-06 10:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zlikwidowano ZKM w Białej Podlaskiej
urząd miasta w Białej Podlaskiejfot. Jolanta Dyr, lic. CC BY-SA 3.0
Samorząd Białej Podlaskiej postawił w stan likwidacji Zarząd Komunikacji Miejskiej. Nowe władze miasta uznały, że tańszym rozwiązaniem będzie rozwiązanie wyspecjalizowanej jednostki odpowiedzialnej za transport publiczny, a jej zadania zostaną przekazane innym podmiotom. Prezydent miasta zapewnia, że zmiany nie wpłyną negatywnie na organizowane połączenia autobusowe.

ZKM Biała Podlaska w Białej Podlaskiej został utworzony przed ośmioma laty jako jednostka budżetowa samorządu miejskiego. Wpisywało się to w tendencję tworzenia wyspecjalizowanych jednostek, do których zadań należała organizacja transportu publicznego na terenie miast. Była to pierwsza taka struktura na terenie województwa lubelskiego – jedyny podobny zarząd, odpowiedzialny za organizację przewozów autobusowych na terenie Lublina, zaczął działać od początku 2009 r. Chyba najważniejszym zadaniem ZKM było przeprowadzenie reformy komunikacji miejskiej. Natomiast do jej stałych obowiązków ciągle jeszcze należy (likwidacja zarządu ma potrwać do końca bieżącego roku) m.in. układanie rozkładów jazdy, rozdzielanie poszczególnych linii autobusowych przewoźnikom (wśród nich dominującą rolę ma należąca do samorządu spółka Miejski Zakład Komunikacyjny w Białej Podlaskiej), dystrybucja i kontrola biletów, utrzymanie przystanków autobusowych oraz nadzór nad utrzymywaniem standardów wykonania usług przewozowych. Do zadań należało również układanie planów finansowych. Jednostka miała dbać o promocję transportu publicznego.

Zmiany w komunikacji pod szyldem ZKM

Z ZKM można łączyć wiele zmian, jakie nastąpiły od czasu powołania jednostki. Uczestniczyła w realizacji dużych projektów w zakresie transportu publicznego, za które odpowiadał bezpośrednio samorząd miasta. W ramach przedsięwzięć m.in. pozyskano tabor do prowadzenia przewozów oraz wybudowano zaplecze do jego utrzymania. Powołano Centrum Nadzoru Ruchu, w ramach którego prowadzony jest m.in. ciągły monitoring pojazdów realizujących zadania komunikacyjne. Dodatkowo dostosowano 52 urządzenia sygnalizacji świetnej i akustycznej. Zainwestowano w infrastrukturę przystankową: wymieniono wiaty (66 szt.) i słupki (102), zmodyfikowano także usytuowanie niektórych przystanków. Utworzono także system informacji pasażerskiej oraz system pomiarów potoków pasażerskich. W wyniku porozumienia z Państwową Szkołą Wyższą im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej studenci mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo. Koszty z tym związane ponosiła uczelnia.

Wartość sprzedawanych biletów rosła w latach 2011-2013 (zwiększyła się również liczba przewiezionych pasażerów), jednak w roku ubiegłym nastąpił kres pozytywnej tendencji. Dochody z ich sprzedaży stanowiły około 50 proc. wydatków na transport publiczny.


źródło: ZKM Biała Podlaska

Likwidacja przyniesie oszczędności?

Duże wydatki z kasy miasta na dofinansowanie komunikacji miejskiej były oficjalną przyczyną podjęcia uchwały o likwidacji tej jednostki budżetowej. Jak poinformował Urząd Miasta w Białej Podlaskiej, wyspecjalizowany zarząd transportu miejskiego jest niepotrzebną biurokracją, której likwidacja ma przynieść około 0,5 mln zł oszczędności rocznie. Jak podkreślono, dzięki nim nie będzie konieczna podwyżka cen biletów.

Jak informuje rzecznik prezydenta miasta Michał Trantau, zadania likwidowanej jednostki mają przejąć tutejszy urząd miasta i wspomniany Miejski Zakład Komunikacyjny. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta szczegółowy podział zadań ma być określony przez prezydenta. Nie jest on jeszcze znany, natomiast ma uwzględniać przepisy ustawy o transporcie publicznym. Generalnie zadania związane z organizacją przewozów mają być wykonywane przez miejskich urzędników, natomiast spółka przewozowa ma zająć się utrzymaniem infrastruktury przystankowej.

Nastąpi rozwój sieci?

Zgodnie z zapewnieniami zmian związanych z organizacją przewozów nie powinni odczuć mieszkańcy miasta. – Likwidacja ZKM przebiegnie bez uszczerbku dla pasażerów – zapewnia Trantau. Niewykluczone, że w dalszej perspektywie jednak nastąpią zmiany w sieci połączeń. – Przyglądamy się liniom autobusowym, które od wielu lat nie były zmieniane, mimo że miasto cały czas się rozrasta – kończy rzecznik.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Transgraniczna Linia Europejska ma szansę wrócić do Świnoujścia

Komunikacja

Transgraniczna Linia Europejska ma szansę wrócić do Świnoujścia

Martyn Janduła 06 kwietnia 2016

Transport zbiorowy to element infrastruktury

Felietony i komentarze

Transport zbiorowy to element infrastruktury

Dominik Wójcik 15 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS