Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-06-30 10:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
fot. Dominik Wójcik
Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
Zielone hybrydy już w podczęstochowskich Rędzinach
MAN oficjalnie przekazał gminie Rędziny cztery hybrydowe autobusy spalinowo-elektryczne, które zakupiono z dofinansowaniem z Unii Europejskiej. Pojazdy będą eksploatowane przez budżetowego przewoźnika – Gminny Zakład Komunikacyjny.

Gminny Zakład Komunikacyjny – zakład budżetowy gminy Rędziny (pow. częstochowski, woj. śląskie) – zorganizował przetarg na zakup i dostawę czterech 12-metrowych autobusów hybrydowych spalinowo-elektrycznych, na co przeznaczono pierwotnie kwotę 5,3 mln zł. Po otwarciu ofert okazało się, że uczestnik był jeden. MAN za swoje pojazdy oczekiwał 6,3 mln zł. Rada Gminy wyasygnowała środki na pokrycie różnicy. Zakup zrealizowano ze wsparciem środków unijnych – z tego samego rozdania, co wsparcie zakupu 40 Solarisów przez MPK Częstochowa.

Producent zaoferował model Lion's City A37 Hybrid napędzany dwoma silnikami asynchronicznymi o łącznej mocy 150 kW zasilanymi prądnicą wprawianą w ruch silnikiem wysokoprężnym o mocy 250 KM (przy 2300 obr./min). W przekazywaniu energii elektrycznej pośredniczą superkondensatory.

Pojazdy dostarczono w tym tygodniu, ostatni przyjechał na pół godziny przed oficjalną prezentacją w dniu 29 czerwca.

Powiew nowości

Cztery autobusy zdecydowanie wyróżniały się na trenie zajezdni GZK pośród dotychczas eksploatowanych pojazdów, które i tak nie są ani stare, ani zniszczone. Mowa o dziesięciu Solarisach Urbino 10 (III generacja) zakupionych w latach 2006 i 2010 (odpowiednio 4 i 6 sztuk).

W oczy rzuca się odważna stylistyka „kropli” oraz błyszczące elementy metalowe spójnie kontrastujące z rędzińskimi kremowo-zielonymi barwami. Nowe pojazdy na powierzchniach szklanych – szyby są nieznacznie przyciemnione i optycznie powiększone przez czarne fragmenty karoserii – mają naniesione grafiki wyobrażające charakterystyczne znamiona gminy Rędziny, czyli m.in. lotnisko aeroklubu, stare wapienniki, czy kamieniołom.

Co istotne dla licznych pasażerów GZK, MANy stanowią również powrót do eksploatacji pojazdów 12-metrowych. Do dziś wspomina się tłoczną przesiadkę w 2006 r. z wysłużonych Jelczy PR 110 na „krótkie” Solarisy. Do dziś potoki pasażerskie ustabilizowały się, więc dodatkowa przestrzeń pozwoli podróżującym na większy komfort jazdy. Tym bardziej, że będzie on wspomagany klimatyzacją!

Skromna uroczystość

Uroczystość – jak to określono – powitania pojazdów odbyła się na trenie zajezdni GZK w Rudnikach. Wzięli w niej udział wójt gminy Paweł Militowski, kierownik GZK Adam Wolski, proboszcz lokalnej parafii, radni gminni, zainteresowani nowością mieszkańcy oraz dzieci pobliskiego przedszkola. Po krótkim wprowadzeniu przez wójta kluczyki do autobusów i same pojazdy zostały poświęcone przez duchownego, który na dobrą wróżbę przytroczył do kluczy breloki z wizerunkiem św. Krzysztofa, po czym kluczyki zostały przekazane przez przedstawiciela firmy MAN Zdzisława Piekorza wójtowi. Ten nie dzierżył ich długo i natychmiast wręczył je kierownikowi GZK.

- W 2010 roku wyprodukowaliśmy pierwszy autobus hybrydowy. Dziś jeździ ich ponad 700 po europejskich liniach – powiedział Piekorz. Po tych kurtuazyjnych gestach wójt poprosił dzieci o przecięcie wstęg przewiązanych przez drzwi autobusów, do czego te przystąpiły bardzo ochoczo.

Nie będzie drożej, ale wygodniej

Dziennikarz serwisu transport-publiczny.pl poprosił Adama Wolskiego o porównanie spalania obu typów posiadanych pojazdów. Kierownik GZK poinformował, że Solarisy osiągają spalanie rzędu 26-28 litrów na dystansie 100 km. MANy jeżdżące w Białymstoku spalają w kali roku średnio 31 litrów:

- Nasze nie powinny spalać więcej, niż Solarisy. Trzeba bowiem pamiętać, że to są pojazdy większe od nich oraz zostały wyposażone w prądożerna klimatyzację – powiedział tłumacząc spodziewany brak oszczędności w zużyciu paliwa względem dotąd posiadanych autobusów, ale zastrzegł też: - W odróżnieniu od białostockich jednak nasze MANy mają uchylne okna, którymi w okresie przejściowym w porach roku będzie można regulować temperaturę wewnątrz odciążając tym samym klimatyzację – dodał wskazując na pola do oszczędności energii.

Miał być rozwój, ale ministerstwo...

Pomni wcześniejszej rozmowy naszego dziennikarza z Wolskim zapytaliśmy o weryfikację planów po powiększeniu parku taborowego. W styczniu Adam Wolski podzielił się wstępnymi założeniami, że jedna z rozważanych opcji zakłada możliwość zwiększenia siatki komunikacyjnej gminy. Alternatywą była sprzedaż czterech najstarszych Solarisów z 2006 roku.

Dziś wiadomo i więcej, i mniej: - Wiemy, że na pewno sprzedamy dwa autobusy z 2006 roku, pozostałe dwa najstarsze pozostaną w rezerwie – powiedział Wolski.

Co do rozwoju sieci, to już nie jest tak optymistycznie: - Ten temat na razie jest wstrzymany, bowiem Ministerstwo Infrastruktury cały czas pracuje nad zmianami w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym – wyjaśnił wskazując, że jej nowy kształt bezpośrednio wpływa na ustrój sieci komunikacji gminnej i obecnie nie wiadomo, co ostatecznie organizatorowi transportu gminnego będzie można, a czego nie.

Postęp i tak widać

- Ważne jest jednak to, że dziś odmłodziliśmy 40% taboru – podsumował humorystycznie kierownik GZK mając na uwadze relatywnie niewielką ilość pojazdów. W nowym kształcie przewoźnik będzie dysponował sześcioma Solarisami Urbino 10 III z 2010 roku z przejechanymi 400 tys. km, dodatkowymi dwoma rezerwowymi z 2006 r. z nakręconymi 700 tys. km oraz czterema hybrydowymi MANami.

- Wiadomo, że przy większej ilości pojazdów pokonany łączny dystans ulega rozproszeniu, a same pojazdy jednostkowo mniejszemu zużyciu – zauważył Wolski.

Każdego dnia na trasy wyjeżdża 6 autobusów i obsługują one funkcjonalnie trzy linie: R, Rk oraz Rm, aczkolwiek formalnie wykazywane są w jednym rozkładzie jazdy, jako kursy wariantowe. Nowe „zielone hybrydy” rozpoczną pracę w służbie liniowej od 10 lipca.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kalisz podpisał umowy ze Scanią i MAN-em na nowe autobusy

Komunikacja

Kalisz podpisał umowy ze Scanią i MAN-em na nowe autobusy

inf. prasowa 07 czerwca 2017

Gorzów z ofertą MAN-a na hybrydy

Komunikacja

Gorzów z ofertą MAN-a na hybrydy

Martyn Janduła 07 czerwca 2017

Głogów bez hybryd i diesli

Komunikacja

Głogów bez hybryd i diesli

Martyn Janduła 07 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5