W perspektywie dekady liczba pasażerów zielonogórskiej komunikacji miejskiej zmniejszyła się o 11,8%. Władze miasta tłumaczą, że główną przyczyną tego stanu rzeczy jest zakończenie współpracy z dwoma ościennymi gminami oraz ograniczenie liczby kursów z powodu oszczędności finansowych.
W 2004 r. liczba pasażerów MZK Zielona Góra wyniosła 21,9 mln osób, na koniec 2013 r. – wynosiła ona 19,3 mln. Praktycznie każdego kolejnego roku następował spadek liczby podróżnych; wyjątkiem był rok 2008, kiedy to liczba przewiezionych pasażerów (20,8 mln) była o 1,1 mln większa niż rok wcześniej, a także lata 2012 i 2013. W 2012 r. liczba pasażerów wyniosła 19,2 mln osób (w 2011 r. – 18,3 mln), a w 2013 r. – 19,3 mln. Największy spadek rok do roku odnotowany został natomiast we wspomnianym już 2011 r.: rok wcześniej liczba pasażerów wynosiła 20,2 mln.
Gminy się wycofują, oszczędności w budżecie…
Jaka była tego przyczyna? – W 2011 roku w związku ze zmniejszeniem liczby obsługiwanych gmin, liczba wykonywanych kursów zmniejszyła się o ok. 15%. 1 marca 2011 r. wygasło porozumienie z gminą Świdnica oraz miastem i gminą Czerwieńsk – mówi w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Konrad Witrylak.
Drugie znaczące ograniczenie liczby kursów miało miejsce w styczniu 2013 r., kiedy to ze względu na konieczność wprowadzenia oszczędności budżetowych na terenie miasta Zielona Góra oraz gminy wiejskiej Zielona Góra, liczba ilość kursów została zmniejszona o ok. 8% (obecnie MZK Zielona Góra świadczy, na mocy porozumień międzygminnych, usługi transportowe na terenie miasta i gminy wiejskiej Zielona Góra, a także gminy Zabór). Warto jednak zauważyć, że w 2013 r., mimo zmniejszenia liczby kursów, nastąpił wzrost liczby pasażerów.
Konrad Witrylak twierdzi, że to właśnie wycofanie się MZK z dwóch gmin w 2010 r. oraz cięcia kursów w 2013 r. wpłynęły w największym stopniu na zmiany liczby pasażerów. Zmiany cen biletów także miały na nie wpływ, ale – według słów przedstawiciela władz Zielonej Góry – mniejszy.
Elektroniczna portmonetka i nietypowe bilety okresowe
Na przestrzeni minionej dekady kilkukrotnie modyfikowano zielonogórską taryfę komunikacyjną. Najbardziej istotne zmiany miały miejsce 1 marca 2012 r., kiedy to wprowadzono tzw. elektroniczną portmonetkę, czyli system elektronicznego biletu jednorazowego, który upoważnia m.in. do 1 przesiadki w miejskiej strefie biletowej w ciągu 20 minut. Opłata za taki przejazd to równowartość przejazdu 1 autobusem. Czas 20 minut liczony jest pomiędzy rejestracją wyjścia z pierwszego autobusu a rejestracją wejścia do drugiego.
Krótki przejazd w ramach elektronicznej portmonetki, do dwóch przystanków w strefie miejskiej, to koszt zaledwie 1,00 zł (koszt w strefie pozamiejska, w ramach której bilety obowiązują tylko na terenie gminy Zabór, to 1,30 zł), przejazd od 3 do 8 przystanków to koszt 2,60 zł (strefa pozamiejska – 3,20 zł), natomiast w przypadku przejazdu powyżej 8 przystanków, za każdy następny przejechany przystanek opłata wynosi 0,04 zł – maksymalnie do 3,00 zł (w strefie pozamiejskiej 0,04 zł – maksymalnie do 3,40 zł). Koszt biletu jednorazowego (w strefie miejskiej, w obrębie Zielonej Góry) wynosi obecnie 3,00 zł; taka stawka obowiązuje od marca 2012 r., wcześniej, w kwietniu 2011 r., ceny biletów jednorazowych wzrosły z 2,00 do 2,40 zł.
W ramach modyfikacji taryfy w 2012 r. wprowadzono też rzadko spotykane w innych miastach rozwiązanie: limitowany bilet okresowy. Obecnie cena biletu 30-dniowego ważnego na 30 przejazdów (w obrębie samej Zielonej Góry) wynosi 60 zł, bilet 90-przejazdowy – 76 zł, a bilet nielimitowany – 90 zł (koszt biletu 30-dniowego na okaziciela to 200 zł). W strefie podmiejskiej obowiązują także różne konfiguracje biletów okresowych: z możliwością oraz bez możliwości przesiadki na linie w strefie miejskiej. W tym pierwszym przypadku, do wyboru są biletu na 45 i 90 przejazdów w strefie miejskiej oraz bilety nielimitowane.
Według najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.