Jednolite, wpadające w oko malowanie pojazdów, umundurowanie kierowców, a także montaż klimatyzacji w części floty - to zmiany wprowadzone w ciągu ostatnich miesiącach przez przewoźnika obsługującego linie komunikacji miejskiej w Zgierzu.
Przypomnijmy: w kwietniu Markab, po odrzuceniu oferty konkurencyjnego Kris-Tour ABC,
wygrał przetarg na obsługę komunikacyjną Zgierza przez najbliższych 10 lat. Obsługa sześciu linii (w tym dwóch wyjeżdżających poza granice gminy Zgierz) ma w tym czasie kosztować ok. 112 mln zł przy stawce 6,48 zł za wozokilometr.
Odważne malowanieJednym z wymogów postawionych przewoźnikowi w nowej umowie było właśnie ujednolicenie barw taboru. W ciągu 4 miesięcy zlikwidowano naniesione dotychczas na autobusy reklamy lub pozostałości po malowaniu poprzednich właścicieli.
Wszystkie pojazdy Markabu (30 Mercedesów O405 N i O530N Citaro) otrzymały czerwono-czarne barwy z żółtymi dodatkami. Liczne linie krzywe dodają schematowi dynamiki. Nowe zgierskie malowanie zdecydowanie wyróżnia się na tle większości polskich miast, w których dominują niewyszukane schematy oparte na podziale powierzchni karoserii liniami prostymi równoległymi do podłogi i dachu. Można też powiedzieć, że odmładza optycznie zwłaszcza starsze spośród autobusów Markabu.
Zmianie wizerunkowej przewoźnika ma służyć także jednolite czarno-białe umundurowanie kierowców. Zarówno na kieszonkach koszul, jak i na burtach pojazdów pojawiło się logo miasta - stylizowany jeż (nawiązanie do znanego wiersza Wandy Chotomskiej).
Klimatyzacja - skromne początkiW myśl zapisów umowy, odsetek pojazdów klimatyzowanych ma stopniowo rosnąć w kolejnych latach aż do 100% floty przewoźnika. Na razie Markab wyposażył w odpowiednie urządzenia sześć autobusów. W układ klimatyzacji ma być wyposażony także pojazd przegubowy, którego sprowadzenie z myślą o obsłudze najbardziej obciążonych linii zapowiada przewoźnik.
Wypełnianie wymogu dotyczącego klimatyzacji może odbywać się w trojaki sposób: poprzez instalowanie jej w już posiadanych pojazdach, zakup wyposażonych w nią egzemplarzy używanych bądź nowych. Jak dotąd ostatnimi nowymi pojazdami kupionymi przez Markab była partia czterech autobusów Jelcz M121M. Były one eksploatowane w latach 1997-2007.
W połączeniu z planowanym umożliwieniem kodowania zgierskich biletów miesięcznych na łódzkiej elektronicznej karcie miejskiej "Migawce" (o przygotowaniach
informowaliśmy już na naszych łamach) wprowadzone zmiany mają skłonić mieszkańców Zgierza do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej (także w dojazdach do Łodzi) kosztem transportu indywidualnego.