Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zgierz: Ratunek dla tramwaju czy polityczny PR?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Zgierz: Ratunek dla tramwaju czy polityczny PR?
Fot. Kasper FiszerTramwaj linii 46 w Łodzi
Część lokalnych polityków nie wierzy w zapewnienia władz Zgierza, Ozorkowa i gminy Zgierz o staraniach mających doprowadzić do remontu torowisk linii 45 i 46. Twierdzą oni, że aktualne deklaracje mają zapewnić ponowny sukces wyborczy, a nie realnie przybliżyć miejscowości do wznowienia kursów. Zgodne w tej opinii są m.in. lokalne struktury SLD, PSL i Nowoczesnej.

W zeszłym tygodniu władze Zgierza poinformowały o rozpoczęciu remontu linii tramwajowej na odcinku od granicy z Łodzią do przystanku Kurak, gdzie rozwidlają się odnogi do Ozorkowa i do pętli Plac Kilińskiego w Zgierzu. Przebudowa ma służyć głównie ponownemu uruchomieniu tej ostatniej trasy, dzięki czemu w 2019 r. przywrócone ma zostać kursowanie tramwaju 45. Prace rozpoczęto pomimo braku gwarancji otrzymania dofinansowania na ten cel z funduszy unijnych dysponowanych przez stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny.

SLD: miasto zbyt długo czekało z podjęciem odpowiednich kroków

Na fakt ten zwróciły w zeszłym tygodniu ugrupowania pozostające w opozycji do prezydenta miasta (wybranego z ramienia Prawa i Sprawiedliwości). Na wspólnej konferencji prasowej o sprawie mówili przedstawiciele Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Polskiego Stronnictwa Ludowego, Nowoczesnej, klubu radnych Koalicja Obywatelska, stowarzyszenia Zgierski Samorząd, stowarzyszenia Wspólnie dla Zgierza, Stowarzyszenia Rozwoju Ziemi Zgierskiej, a także zgierskiego oddziału Łódzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej. W zgodnej opinii tych podmiotów obecne działania należy uznać nie za ratunek dla linii tramwajowej, której kursowanie zawieszono w związku ze złym stanem technicznym, a za działania PR-owskie podejmowane w roku wyborczym.

– Władze Zgierza, Ozorkowa i gminy Zgierz straciły ponad rok na czekanie. Pierwsze sygnały o złym stanie torowiska [grożącym zawieszeniem ruchu] pojawiły się w listopadzie 2016 r. Tymczasem dopiero w styczniu tego roku prezydent [Przemysław Staniszewski] wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie remontu – mówił Łukasz Kubiak, sekretarz SLD w powiecie zgierskim [dopiero 23 stycznia radni podjęli odpowiednią uchwałę, ale już latem zeszłego roku inwestycja znajdowała się na liście rezerwowej projektów ŁOM – dop. kf]. – Dlatego wspólnie wystosowaliśmy do prezydenta Zgierza, a także do burmistrza Ozorkowa i wójt gminy Zgierz list otwarty – tłumaczył.

Nowoczesna: zapewnienia włodarzy pozostają bez pokrycia

Autorzy dokumentu stawiają w nim szereg pytań: dlaczego do tej pory nie podjęto skutecznych działań mających na celu pozyskanie środków zewnętrznych, podczas gdy w Pabianicach i Zgierzu było to możliwe, jakie środki zabezpieczono na rzecz remontu w budżetach na ten rok i w planach na lata kolejne, jakie kwoty wydatkowano na naprawy do tej pory. – To bardzo ważne kwestie, bo póki co władze nie pokazują, że zapewnienia o wznowieniu kursów są możliwe do spełnienia. Tymczasem tramwaj w sposób zasadniczy odciążał ruch drogowy i w Zgierzu, i na trasie nr 91 [droga prowadząca pomiędzy Łodzią a Ozorkowem] – argumentowała Iwona Lewandowska, przewodnicząca Nowoczesnej w powiecie zgierskim. Podkreślała też, że istotnym problemem pozostaje smog, a likwidacja kursów ekologicznego środka transportu przyczyni się do jego zwiększenia.

ŁIPH: komunikacja zastępcza oznacza spóźnienia do pracy i szkoły

– Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu mieszkańców tramwaj był jedynym środkiem transportu do pracy, do szkoły, na zakupy czy do załatwienia spraw, choćby w starostwie powiatowym. Zastępcza komunikacja wydłuża podróż, bo trzeba korzystać z przesiadek, a drogi są często zakorkowane. Skutki to prawdopodobne częste spóźnienia do pracy i szkoły, co wiąże się z określonymi konsekwencjami, a władze samorządowe najwyraźniej nie dopełniły swoich obowiązków, być może licząc, że chybotliwy tramwaj jakoś do wyborów dojedzie – mówił natomiast Mieczysław Witczak z ŁIPH.

Wskazywał on, że list otwarty ma na celu mobilizację samorządowców do intensyfikacji działań. – Dopiero na ostatniej sesji Rady Miasta Zgierza podjęto decyzję o wystąpieniu o dofinansowanie remontu. Naszym zdaniem to o wiele za późno – tłumaczył i dodał, że liczy na jak najszybszy powrót tramwaju na trasy 45 i 46.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5