Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

(Zbyt) tanie parkowanie, czyli kara karze nierówna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
2017-03-31 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

(Zbyt) tanie parkowanie, czyli kara karze nierówna
Warszawafot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Za przejazd na gapę np. autobusem lub metrem w przypadku kontroli grozi nam kara w wysokości 266 zł, przy parkowaniu zapłacić musimy zaś zaledwie 50 zł. Jaki jest sens takiej dysproporcji i czy w ogóle jakiś jest?

Niniejszy felieton zainspirowany jest wpisem, który kilka dni temu pojawił się na profilu społecznościowym inicjatywy Warszawski Alarm Smogowy. Redaktorzy profilu słusznie zauważyli, że istnieje ogromna dysproporcja w karach jakie trzeba w stolicy zapłacić za jazdę bez biletu transportem publicznym i za parkowanie bez ważnego biletu parkingowego.

Muszę uczciwie przyznać, że mimo wieloletniej działalności w branży transportowej nie zwróciłem na to wcześniej uwagi. Być może dlatego, że rzadko jestem zmuszony te kary płacić… Tak czy inaczej rehabilituję się niniejszym tekstem.

Wysokość kar już znamy. Policzmy teraz na ile są one realnie dotkliwe. Dobowy bilet normalny uprawniający do poruszania się komunikacją miejską po Warszawie kosztuje 15 zł. Jak więc łatwo policzyć, kara stanowi aż 1773% jego wartości. 24-godzinne parkowanie zaś to koszt 31,80 zł. Kwota kary stanowi więc 157% tego kosztu. Dziwne? Dosyć dziwne. Żeby zachować proporcje kara za jazdę bez biletu transportem publicznym powinna więc wynosić 23,55 zł, ewentualnie kara za parkowanie musiałaby wzrosnąć do 563,80 zł.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden wątek. Zwolennicy indywidualnego ruchu samochodowego będący równocześnie przeciwnikami jego ograniczania w centrach miast lubią podkreślać prestiżowość tej formy poruszania się. Apeluję więc o konsekwencję – za prestiż się płaci, niech i w karach będzie to widać. Poza tym trudno mi sobie wyobrazić np. roztargnionego nastolatka, zagranicznego turystę lub bezrobotnego, który dostaje karę za parkowanie, a bez problemu widzę te osoby obarczone karą za jazdę na gapę komunikacją miejską.

Myślę więc, że w kontekście planowanej obniżki cen biletów ZTM w Warszawie i trwającej dyskusji na temat zwiększenia opłat parkingowych warto też pochylić się nad kwestią kar w kontekście opisanej dysproporcji i deklarowanych przez miasto priorytetów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kto naprawi tory na I linii metra

Komunikacja

Kto naprawi tory na I linii metra

Witold Urbanowicz 31 marca 2017

Suchy Las kupuje cztery solarisy

Prawo & Finanse

Suchy Las kupuje cztery solarisy

Jakub Dybalski 31 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS