Władze Zakopanego oddały do użytku drogę rowerową przy ul. Przewodników Tatrzańskich. To pierwsza ścieżka z prawdziwego zdarzenia w mieście. W planach są już kolejne – nowe trasy dla cyklistów powstaną m.in. wzdłuż ulic Sienkiewicza, Czecha czy Bulwarów Słowackiego.
Zakopane to jedna z najbardziej obleganych przez turystów miejscowości w Polsce. Nie ma w niej jednak dobrych warunków do poruszania rowerem, co utrudnia życie mieszkańcom i przyjezdnym. Ogranicza także turystyczny potencjał miasta, wokół którego istnieje wiele malowniczych tras dla miłośników jednośladów.
Wszystko wskazuje jednak na to, że miasto na poważnie weźmie się za ułatwianie życia rowerzystom. Właśnie oddało do użytku ciąg przy ul. Przewodników Tatrzańskich. Planuje również budowę kolejnych.
Odnowiona przestrzeń
Ścieżkę, o której mowa, wybudowano między ul. Karłowicza a rondem Jana Pawła II. To pierwsza zakopiańska trasa rowerowa, która nie powstała kosztem pieszych. Przestrzeń na realizację 700-metrowego odcinka z asfaltową nawierzchnią w czerwonym kolorze, oddzielonego od chodnika pasem zieleni, udało się wygospodarować dzięki zwężeniu szerokiej jezdni. Zabieg ten pozytywnie wpłynął także na zachowania kierujących - jeżdżą teraz znacznie bezpieczniej i są mniej skłonni do przekraczania prędkości. W ramach inwestycji pojawiły się również nowe, energooszczędne latarnie. Służą zarówno użytkownikom aut, jak i niezmotoryzowanym.
Zastrzeżenia budzić może jedynie niezachowanie ciągłości niwelety (tzw. „dale Dunaju” przy wjazdach na posesje) i szerokość samej ścieżki. Cykliści mijają się w zbyt bliskiej odległości, co przy wzroście liczby osób poruszających się po Zakopanym rowerem może okazać się problematyczne.
Mimo kilku niedoróbek miejscowi rowerzyści uważają inwestycję za krok naprzód. Liczą, że miasto pójdzie za ciosem i będzie systematycznie poprawiać warunki jazdy rowerem w mieście.
- Wcześniej drogi rowerowe wydzielano z chodników, malując znaki poziome na istniejących nawierzchniach. Wybudowano również słabej jakości trasę z kostki brukowej przy ul. Piłsudskiego. Bardzo niespójna sieć liczyła niecałe 2,5 km - komentuje Piotr Manowiecki z inicjatywy „Pociąg-autobus-góry”, lobbującej na rzecz rozwoju transportu publicznego oraz ruchu rowerowego na Podhalu. - Ciąg przy ul. Przewodników Tatrzańskich to pierwsza droga rowerowa z prawdziwego zdarzenia w historii miasta. Mamy nadzieję, że to początek tworzenia dobrej jakości udogodnień dla rowerzystów w Zakopanem.
Więcej tras
Wszystko wskazuje na to, że oczekiwania rowerzystów wkrótce się spełnią. Szykują się dalsze zmiany. Ścieżka przy Przewodników Tatrzańskich ma zostać przedłużona do miejscowości Kuźnice. Oprócz tego powstaną drogi dla rowerów przy Bulwarach Słowackiego i ul. Czecha; na ul. Sienkiewicza pojawi się z kolei kontrapas. Po zrealizowaniu przedsięwzięć będzie można komfortowo przedostać się rowerem z dworca w kierunku południowym, w stronę szczytów Nosal, Kasprowy Wierch czy Giewont.
Dla nieco bardziej zaawansowanych amatorów rowerowej przygody miasto przygotuje szlaki obok Trasy Homolackiej i Drogi pod Reglami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.