Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zakopane. Komunikacja miejska wykorzystywana i rozbudowywana

Dalej Wstecz
Autor:

Katarzyna Paluch

Data publikacji:
2016-05-05 15:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zakopane. Komunikacja miejska wykorzystywana i rozbudowywana
Zakopanefot. UM Zakopane
Od 11 kwietnia po Zakopanem kursują autobusy komunikacji miejskiej. W niecały miesiąc od tego historycznego wydarzenia pokusimy się o podsumowanie, oraz o najbardziej palące pytania przed okresem wakacyjnym: czy "czternastki" będą docierać choćby do niektórych wejść na tatrzańskie szlaki?

Co do tego, że Zakopanemu potrzebna była komunikacja miejska, nie mieli nigdy wątpliwości mieszkańcy miasta. Transport prywatny przeludniony w sezonie wakacyjnym, nie zawsze spełniał potrzeby osób, które na co dzień dojeżdżają do pracy czy szkoły. Dlatego też nowoczesne, klimatyzowane i ekologiczne autobusy Solaris przystosowane do transportu wózków inwalidzkich, z monitoringiem, biletomatem i systemem informacji pasażerskiej zostały przez mieszkańców Zakopanego przyjęte z otwartymi ramionami.

Czerwona i zielona „czternastka”

Linia autobusowa uruchomiona w kwietniu to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby mieszkańców Zakopanego. - I rzeczywiście, chętnie z niej korzystają – mówi Anna Karpiel-Semberecka, Kierownik Biura ds. Kontaktów z Mediami zakopiańskiego Urzędu Miasta.

- Pytają już o kolejną linię, która połączy Cyrhlę i Krzeptówki, a uruchomiona zostanie we wrześniu. Widać więc, że takie rozwiązanie było potrzebne i takie sygnały do nas docierają. Turyści także korzystają z nowych autobusów, ale w Zakopanem nie ma jeszcze sezonu. W wakacje na pewno będzie więcej pasażerów. Już od momentu uruchomienia linii do dnia 24 kwietnia 2016 z nowej komunikacji skorzystało blisko 5 tys. osób - dodaje. Według analizy danych Zakładu Komunikacji Miejskiej jest to od ok. 200 do 600 pasażerów dziennie.

W tej chwili w Zakopanem kursują dwa autobusy linii nr 14. Pierwszy, "czerwony" łączy rejon dworców przez Spyrkówkę, Harendę, Ustup, Olcza, Pardałówkę, Parcele Urzędnicze i Rówień Krupową (kursuje od godziny 6.05 do 22). Linia "zielona" (od 7.15 do 22.53) jedzie tą samą trasą w drugą stronę. Dlaczego "czternastka"? - Istnieje linia komunikacyjna nr 14 o podobnym przebiegu obsługiwana przez przewoźników, którym zezwolenie wydał Burmistrz Miasta Zakopane - mówi Anna Karpiel-Semberecka - Zachowano więc obowiązującą do tej pory numerację, by była ona jasna, czytelna i nie wprowadzała w błąd pasażerów - dodaje.

Czy dotrze do szlaków turystycznych?

Póki co wśród atrakcji jakie można oglądać na trasie autobusów są zabytki i muzea, a także ośrodki narciarskie, m.in. osiemnastowieczny kościoł św. Jana Apostoła na Harendzie, muzeum i mauzoleum Jana Kasprowicza na Harendzie, Nosal, galeria sztuki XX wieku czy galeria sztuki im. Kulczyckich. Koszt jednorazowego biletu normalnego (3 zł) i ulgi dla mieszkańców Zakopanego, a także punktualność komunikacji miejskiej na razie są jej atutem. Im dłużej działa dobrze, tym częściej pojawia się pytanie o możliwość poprowadzenia dodatkowej linii bądź rozszerzenia już istniejących o punkty wyjścia na tatrzańskie szlaki. To mogłoby uzupełnić funkcjonowanie transportu prywatnego, tzw. "busików".

- Obecnie planowana jest jedynie linia łącząca Cyrhlę i Krzeptówki, z następującym przebiegiem: Cyrhla, Chłabówka Górna, Jaszczurówka, Jaszczurówka-Bory, Bystre, Rondo Jana Pawła II, Parcele Urzędnicze, Watra, Aleje 3-go Maja Górne, Rejon Dworców st. 7, Równia Krupowa, Aleje 3-go Maja Dolne, Targowica-pod Gubałówką, Targowica-Stary Kościółek, Za Strugiem, Skibówki I, Skibówki II, Krzeptówki. Linia zostanie uruchomiona we wrześniu tego roku – odpowiada Karpiel-Semberecka - Celem utworzenia Komunikacji Miejskiej było uporządkowanie transportu publicznego, zwłaszcza w rejonach, gdzie występowały problemy z dostępnością komunikacji dla mieszkańców, szczególnie poza sezonem - dodaje.

Uzupełnienie – nie konkurencja

Pojawia się zatem pytanie o koordynację miejskich autobusów z siecią przewodników prywatnych. - Komunikacja Miejska została utworzona i działa na podstawie Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a jej rozkład ustala organizator tj. Urząd Miasta Zakopane - odpowiada Karpiel-Semberecka - Natomiast transport prywatny opiera się na zapisach Ustawy o transporcie drogowym. Rozkład jazdy ustalany jest przez przewoźników. Komunikacja Miejska ma w Zakopanem uzupełniać transport prywatny, nie będąc dla niego konkurencją.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zakopane z Solarisem. W 2017 r. kilkanaście linii autobusowych

Komunikacja

Zakopane z Solarisem. W 2017 r. kilkanaście linii autobusowych

Witold Urbanowicz 07 stycznia 2016

Jakie autobusy kupuje Zakopane? Pojemne, ciepłe, z biletomatem

Komunikacja

Jakie autobusy kupuje Zakopane? Pojemne, ciepłe, z biletomatem

Jakub Dybalski 09 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS