Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zakopane. Komunikacja miejska wykorzystywana i rozbudowywana

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Zakopane. Komunikacja miejska wykorzystywana i rozbudowywana
fot. UM ZakopaneZakopane
Od 11 kwietnia po Zakopanem kursują autobusy komunikacji miejskiej. W niecały miesiąc od tego historycznego wydarzenia pokusimy się o podsumowanie, oraz o najbardziej palące pytania przed okresem wakacyjnym: czy "czternastki" będą docierać choćby do niektórych wejść na tatrzańskie szlaki?

Co do tego, że Zakopanemu potrzebna była komunikacja miejska, nie mieli nigdy wątpliwości mieszkańcy miasta. Transport prywatny przeludniony w sezonie wakacyjnym, nie zawsze spełniał potrzeby osób, które na co dzień dojeżdżają do pracy czy szkoły. Dlatego też nowoczesne, klimatyzowane i ekologiczne autobusy Solaris przystosowane do transportu wózków inwalidzkich, z monitoringiem, biletomatem i systemem informacji pasażerskiej zostały przez mieszkańców Zakopanego przyjęte z otwartymi ramionami.

Czerwona i zielona „czternastka”

Linia autobusowa uruchomiona w kwietniu to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby mieszkańców Zakopanego. - I rzeczywiście, chętnie z niej korzystają – mówi Anna Karpiel-Semberecka, Kierownik Biura ds. Kontaktów z Mediami zakopiańskiego Urzędu Miasta.

- Pytają już o kolejną linię, która połączy Cyrhlę i Krzeptówki, a uruchomiona zostanie we wrześniu. Widać więc, że takie rozwiązanie było potrzebne i takie sygnały do nas docierają. Turyści także korzystają z nowych autobusów, ale w Zakopanem nie ma jeszcze sezonu. W wakacje na pewno będzie więcej pasażerów. Już od momentu uruchomienia linii do dnia 24 kwietnia 2016 z nowej komunikacji skorzystało blisko 5 tys. osób - dodaje. Według analizy danych Zakładu Komunikacji Miejskiej jest to od ok. 200 do 600 pasażerów dziennie.

W tej chwili w Zakopanem kursują dwa autobusy linii nr 14. Pierwszy, "czerwony" łączy rejon dworców przez Spyrkówkę, Harendę, Ustup, Olcza, Pardałówkę, Parcele Urzędnicze i Rówień Krupową (kursuje od godziny 6.05 do 22). Linia "zielona" (od 7.15 do 22.53) jedzie tą samą trasą w drugą stronę. Dlaczego "czternastka"? - Istnieje linia komunikacyjna nr 14 o podobnym przebiegu obsługiwana przez przewoźników, którym zezwolenie wydał Burmistrz Miasta Zakopane - mówi Anna Karpiel-Semberecka - Zachowano więc obowiązującą do tej pory numerację, by była ona jasna, czytelna i nie wprowadzała w błąd pasażerów - dodaje.

Czy dotrze do szlaków turystycznych?

Póki co wśród atrakcji jakie można oglądać na trasie autobusów są zabytki i muzea, a także ośrodki narciarskie, m.in. osiemnastowieczny kościoł św. Jana Apostoła na Harendzie, muzeum i mauzoleum Jana Kasprowicza na Harendzie, Nosal, galeria sztuki XX wieku czy galeria sztuki im. Kulczyckich. Koszt jednorazowego biletu normalnego (3 zł) i ulgi dla mieszkańców Zakopanego, a także punktualność komunikacji miejskiej na razie są jej atutem. Im dłużej działa dobrze, tym częściej pojawia się pytanie o możliwość poprowadzenia dodatkowej linii bądź rozszerzenia już istniejących o punkty wyjścia na tatrzańskie szlaki. To mogłoby uzupełnić funkcjonowanie transportu prywatnego, tzw. "busików".

- Obecnie planowana jest jedynie linia łącząca Cyrhlę i Krzeptówki, z następującym przebiegiem: Cyrhla, Chłabówka Górna, Jaszczurówka, Jaszczurówka-Bory, Bystre, Rondo Jana Pawła II, Parcele Urzędnicze, Watra, Aleje 3-go Maja Górne, Rejon Dworców st. 7, Równia Krupowa, Aleje 3-go Maja Dolne, Targowica-pod Gubałówką, Targowica-Stary Kościółek, Za Strugiem, Skibówki I, Skibówki II, Krzeptówki. Linia zostanie uruchomiona we wrześniu tego roku – odpowiada Karpiel-Semberecka - Celem utworzenia Komunikacji Miejskiej było uporządkowanie transportu publicznego, zwłaszcza w rejonach, gdzie występowały problemy z dostępnością komunikacji dla mieszkańców, szczególnie poza sezonem - dodaje.

Uzupełnienie – nie konkurencja

Pojawia się zatem pytanie o koordynację miejskich autobusów z siecią przewodników prywatnych. - Komunikacja Miejska została utworzona i działa na podstawie Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a jej rozkład ustala organizator tj. Urząd Miasta Zakopane - odpowiada Karpiel-Semberecka - Natomiast transport prywatny opiera się na zapisach Ustawy o transporcie drogowym. Rozkład jazdy ustalany jest przez przewoźników. Komunikacja Miejska ma w Zakopanem uzupełniać transport prywatny, nie będąc dla niego konkurencją.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zakopane ma pierwszego, nowego Solarisa Urbino 12

Komunikacja

Zakopane ma pierwszego, nowego Solarisa Urbino 12

Redakcja/inf. pras. 17 listopada 2022

Zakopane akceptuje ofertę na autobusy ON

Komunikacja

Zakopane akceptuje ofertę na autobusy ON

Witold Urbanowicz 26 kwietnia 2022

Zakopane z jedną ofertą na autobusy ON

Przestrzeń

Zakopane z jedną ofertą na autobusy ON

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2022

Zakopane podpisało umowę z Solarisem na elektrobusy

Komunikacja

Zakopane akceptuje ofertę na elektrobusy

Przestrzeń

Zakopane akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 04 marca 2022

Zakopane kupuje kolejne autobusy ON

Przestrzeń

Zakopane kupuje kolejne autobusy ON

Witold Urbanowicz 01 marca 2022

Zobacz również:

Zakopane ma pierwszego, nowego Solarisa Urbino 12

Komunikacja

Zakopane ma pierwszego, nowego Solarisa Urbino 12

Redakcja/inf. pras. 17 listopada 2022

Zakopane akceptuje ofertę na autobusy ON

Komunikacja

Zakopane akceptuje ofertę na autobusy ON

Witold Urbanowicz 26 kwietnia 2022

Zakopane z jedną ofertą na autobusy ON

Przestrzeń

Zakopane z jedną ofertą na autobusy ON

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2022

Zakopane podpisało umowę z Solarisem na elektrobusy

Komunikacja

Zakopane akceptuje ofertę na elektrobusy

Przestrzeń

Zakopane akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 04 marca 2022

Zakopane kupuje kolejne autobusy ON

Przestrzeń

Zakopane kupuje kolejne autobusy ON

Witold Urbanowicz 01 marca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5