Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Dalej Wstecz
Autor:

Katarzyna Paluch

Data publikacji:
2016-10-20 09:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?
Zakopanefot. Mgiganteus, lic. CC BY 2.5
– Chodziło mi o to, by jak najszybciej wymienić piece centralnego ogrzewania na terenie gminy Zakopane – mówi pomysłodawca wprowadzenia opłat za wjazd do miasta, radny Wojciech Tatar. – Źle bym się czuł jako burmistrz i jako mieszkaniec, gdyby ktokolwiek przyjeżdżając do Zakopanego musiał ponosić dodatkowe koszty – komentuje Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula.

Inicjatywę na posiedzeniu rady miasta zgłosił radny Wojciech Tatar. – To były moje własne obliczenia i tylko propozycja – mówi radny Wojciech Tatar – Chodziło mi o to, żeby w jak najkrótszym terminie wymienić piece centralnego ogrzewania na terenie gminy Zakopane. A skąd 5 zł? Wiem, że na Słowacji taksa miejska wynosi 1 euro. I przyjąłem taką mniej więcej stawkę – dodaje radny. – Rok temu na ochronę środowiska, wymianę kotłów centralnego ogrzewania, miasto przeznaczyło 360 tys. złotych, z czego wykorzystane zostało 150 tysięcy. Dofinansowanie wymiany kotłów jest stosunkowo niewielkie – od 4 do 8 tysięcy. Wydaje mi się, że to mało i że miasto powinno mieszkańcom w całości pokrywać koszty wymiany kotła – mówi.

Opłata nie dla wszystkich

– Obliczałem to dość szybko na podstawie wiedzy o przepustowości ruchu drogowego. Do Zakopanego wjeżdża w sezonie od 15 do 20 tysięcy samochodów dziennie. Przypuśćmy, że za wjazd do miasta zapłaci 10 tysięcy samochodów – wychodzi ponad półtora miliona złotych miesięcznie – mówi Wojciech Tatar.

Opłata miałaby dotyczyć wszystkich poza stałymi mieszkańcami miasta i turystami posiadających zakwaterowanie w hotelach czy pensjonatach (oni uiszczają już opłatę 2 zł taksy klimatycznej). Wjazd do Zakopanego miałby kosztować 5 zł od osób wjeżdżających do miasta na jeden dzień. Dochód ze sprzedaży takich "wjazdówek" zostałby przeznaczony na ochronę środowiska. System działałby na zasadzie wykupywania winiet i na ich podstawie przeprowadzane byłoby egzekwowanie opłat przez służby miejskie. – Za brak winiety byłoby wezwanie do jej wykupienia. Nie chodzi o to, żeby od razu karać przyjezdnych mandatami – tłumaczy radny.

To nierealne

Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula mówi jednak, że takie rozwiązanie jest niemożliwe do wprowadzenia. – W tym momencie wprowadzenie takiej opłaty nie jest możliwe do zrealizowania i nie oczekuję, aby stało się ono możliwe. Źle bym się czuł jako burmistrz i jako mieszkaniec, gdyby ktokolwiek przyjeżdżając do Zakopanego musiał ponosić dodatkowe koszty – wyjaśnia. Wskazuje też, że miasto pracuje nad rozwiązaniem problemu smogu, ale w inny sposób. – Jesteśmy na etapie rozwiązywania problemu smogu, który mamy zresztą tylko w okresie zimowym, w inny sposób – przede wszystkim poprzez pozyskiwanie środków zewnętrznych i dofinansowanie wymiany kotłów – komentuje burmistrz. – Rok 2017 będzie pod tym względem przełomowy. Wprowadzamy również ekologiczną komunikację miejską, ruszyły już dwie linie obsługujące miasto. Zachęcając do korzystania z tej formy transportu ograniczmy emisję spalin.

Zgłoszenie pomysłu wprowadzenia opłat za wjazd do miasta jest bezprecedensowe. – Nie przypominam sobie, by padały już podobne pomysły na ograniczenie ruchu samochodowego w mieście poprzez opłaty – wyjaśnia Leszek Dorula. – Jeśli nawet były takie sugestie, widocznie nie miały one żadnego odzewu i nikt nie miał determinacji do ich wdrażania – dodaje.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Sztokholm. Kierowcy płacą za jeżdżenie po mieście i lubią to

Prawo & Finanse

Sztokholm. Kierowcy płacą za jeżdżenie po mieście i lubią to

Jakub Dybalski 15 sierpnia 2016

Sztokholm. Kierowcy zapłacą rowerzystom?

Mobilność

Sztokholm. Kierowcy zapłacą rowerzystom?

Jakub Dybalski 27 grudnia 2015

KTP 2015. Dajmy samorządom wolną rękę w organizacji transportu

Komunikacja

KTP 2015. Dajmy samorządom wolną rękę w organizacji transportu

Agnieszka Serbeńska 22 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS