Zachodniopomorskie chce wybudować 1000-kilometrową sieć tras dla turystów rowerowych. Wojewódzki zarząd dróg rozpisał już przetargi na budowę trzech pierwszych odcinków o łącznej długości ponad 60 km. Wkrótce ogłosi kolejne.
Jako pierwsze budowę wojewódzkiego systemu tras rowerowych zapowiedziało województwo małopolskie. Tamtejsi samorządowcy oznajmili, iż do 2020 r. wydadzą aż 200 mln zł na stworzenie 650 km turystycznych ścieżek rowerowych przecinających cały region oraz łączących najważniejsze ośrodki miejskie. Większość projektu (ok. 160 mln zł) zostanie sfinansowana z funduszy unijnych. Resztę pieniędzy wyłożą poszczególne gminy.
Tysiąc kilometrów tras
Koncepcję realizacji podobnego zamierzenia przedstawiło również zachodniopomorskie. Urzędnicy chcą, by do roku 2022 powstało tam łącznie dziesięć tras. Cztery szlaki priorytetowe przewidziane do realizacji to: Nadmorski (R-10) – 214 odcinków, Pojezierny (Tysiąca Jezior) – 397 odcinków, Bałtyk-Wałcz – 194 odcinki oraz Myśla-Tywa-Odra-Zalew – 214 odcinków. Zostaną one dodatkowo uzupełnione sześcioma trasami tematycznymi.
- Docelowo w pespektywie 2014-2020, przy wykorzystaniu funduszy unijnych, planujemy stworzyć sieć powiązanych ze sobą tras rowerowych o łącznej długości ok. 1000 km. Odbędzie się to w szerokim porozumieniu z niemal 70 zachodniopomorskimi gminami i powiatami – komentuje Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. - Jednostki samorządu terytorialnego Pomorza Zachodniego będą partycypować w kosztach inwestycji oraz odpowiadać za utrzymanie tras. Stworzą także miejsca do odpoczynku.
Potencjalne trasy już zinwentaryzowano i naniesiono na interaktywną mapę. Opracowano również końcowy raport zawierający spójną koncepcję połączenia istniejącej sieci. Teraz ogłoszono pierwsze przetargi na realizację poszczególnych odcinków. Wkrótce pojawią się kolejne.
Kolejowe nasypy i latarnia morska
Samorządowcy chcą, by w najbliższym czasie zrealizowano trzy trasy. Pierwsza z nich, licząca 10km, połączy miejscowości Pleśna oraz Mielno.Główną atrakcję szlaku ma stanowić latarnia morska w Gąskach. Kolejna (Mosina-Ińsko, o długości 15km) zostanie wybudowana na nasypie dawnej kolei wąskotorowej, wiodącym przez Iński Park Krajobrazowy. Ostatnia (Siekierki-Trzcińsko Zdrój, 36 km) prowadzić będzie nasypem kolejowym i zahaczy o Cedyński Park Krajobrazowy.
Do końca listopada Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie rozpisze przetargi na sześć kolejnych tras. Samorządowcy chcą je rozstrzygnąć do końca bieżącego roku – tak, by budowa mogła ruszyć w drugiej połowie 2017 r.
Termin realizacji całej sieci upłynie z końcem 2022 r. W przyszłości ma ona stać się flagowym produktem regionu spełniającym wymagania turystów rowerowych w każdym wieku. Łączny koszt inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł. Większość kwoty pokryją fundusze Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Pozostała część będzie pochodzić z programu Interreg oraz funduszy jednostek samorządu terytorialnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.