Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Z rowerem na kolei. Jak spełnić oczekiwania rowerzystów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
2016-11-11 07:58
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z rowerem na kolei. Jak spełnić oczekiwania rowerzystów?
Fot. Witold Urbanowicz
Z roku na rok rośnie w Polsce liczba osób podróżujących koleją z rowerami. Wzrastająca liczba rowerzystów korzystających z pociągów to z pewnością zjawisko pozytywne. W pewnych okolicznościach jednoślady mogą być sporym problemem dla innych pasażerów. Im więcej osób chce przewieźć rowery pociągiem, tym bardziej dotkliwe okazują się problemy dotykające rowerzystów. Dlatego warto zadbać o ten segment przewozów.

Przewóz koleją rowerów to zjawisko popularne w Europie. Ogromną popularnością przewożenie rowerów pociągiem cieszy się chociażby w Niemczech czy też Holandii. W kopenhaskiej kolei aglomeracyjnej liczba rowerzystów jest zaś tak duża, że rozdzielono drzwi na te przeznaczone do wsiadania oraz wysiadania, aby usprawnić wymianę pasażerską rowerzystów. Co istotne, obecny stan infrastruktury rowerowej w wagonach pozwala na rowerowe wakacje nawet za granicą, bez potrzeby korzystania z samochodu.

Podobnie sytuacja wygląda także w Polsce. Chociaż nie wszystkie pociągi umożliwiają przewóz pociągów na dedykowanym miejscu, to liczba rowerzystów systematycznie rośnie. Z powodu braku dostępnych danych na ten temat (a szkoda!), musi wystarczyć odwołanie się do powszechnego doświadczenia pasażerów.

W tej beczce miodu można jednak znaleźć nawet kilka łyżek dziegciu. Niestety, polscy przewoźnicy w dalszym ciągu nie rozwiązali systemowo wszystkich problemów. Dlatego komfort przejazdów z jednośladem pozostaje z reguły niższy niż u naszych zachodnich, a nawet południowych sąsiadów. Warto to pokrótce opisać.

W dalszym ciągu w poszczególnych pojazdach istnieją różne standardy przewożenia bicykli. Pasażer nie ma właściwie możliwości sprawdzenia, jaki sposób przewożenia oferuje określony pojazd. W pojazdach pozbawionych dedykowanych miejsc jednoślady przewozi się w przejściu w ostatnim lub pierwszym wagonie lub też w przedziale tuż za kabiną maszynisty (np. EN57). W większości pociągów PKP Intercity mamy zaś do czynienia z wagonami wyposażonymi w wieszaki do postawienia roweru pionowo. Najmniej popularnym i jednocześnie najbardziej przyjaznym rowerzystom rozwiązaniem są jednak stojaki umożliwiające przewóz rowerów w poziomie. Takie rozwiązanie to jednak w Polsce zdecydowanie wyjątek, znany m.in. ze składów 45 WE Impuls dla Kolei Mazowieckich. Ponadto w przypadku najnowszych EZT PKP Intercity (Pendolino, Darty oraz Flirty) wieszaki różnią się między sobą i w przypadku większych jednośladów mogą wręcz uniemożliwiać prawidłowy przewóz roweru. Ograniczona ilość miejsca sprawia zaś, że wiszące bicykle z reguły utrudniają przejście innymi pasażerom.

Kolejnym wyzwaniem jest kwestia biletów. Z reguły pasażerów obowiązuje zryczałtowana opłata, a w przypadku promocji rowery można przewozić za darmo. Często brakuje jednak możliwości kupna biletu przez Internet. Ograniczona liczba miejsc sprawia, że wielu rowerzystów decyduje się na przejazd bez wcześniejszego kupna biletu. O ile nie jest to problemem, kiedy liczba jednośladów nieznacznie przekracza liczbę miejsc, to w sezonie wakacyjnym nadprogramowe rowery często utrudniają wsiadanie do pociągów i wysiadanie z nich. 15 sierpnia tego roku, wracając pociągiem „Słonecznym” Kolei Mazowieckich, byłem świadkiem sytuacji, kiedy poza przedziałem rowerowym jednoślady znajdowały się na każdym podeście ośmiowagonowego, piętrowego składu (!), utrudniając także dostęp do toalety. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zapewnienie w najważniejszych relacjach dedykowanych wagonów rowerowych i przestrzeganie obowiązku rezerwacji miejsca.

Problematyczny jest również wymóg kupowania biletów na każdy pociąg oddzielnie, bez gwarancji utrzymania miejsca przy przesiadce. W ramach zapowiadanych prac nad wspólnym biletem warto uwzględnić także stosowne ułatwienia dla rowerzystów. Najwygodniejszy wydaje się system, w którym miejsce dla roweru przypisane jest do określonego miejsca siedzącego.

Do powyższych niedogodności dochodzą stosunkowo częste problemy z wsiadaniem i wysiadaniem do pojazdów w przypadku niskich peronów. Trudno wymagać pomocy ze strony konduktorów, można jednak wyobrazić sobie informowanie podróżnych o przystosowaniu peronów i dróg dojścia. Podobnie przydatna jest informacja o lokalizacji stojaków rowerowych. Należy mieć nadzieję, że wraz z wymianą taboru i modernizacją peronów problem ten będzie stopniowo zanikał. Do tego czasu dobrym i tanim rozwiązaniem mogłoby być instalowanie na schodach pojedynczych szyn dla rowerów.

Pociąg i rower to chyba najbardziej pasująca do siebie para środków transportu. Ogromny potencjał, jaki tkwi w tego rodzaju podróżach multimodalnych, wymaga jednak od przewoźników i zarządców infrastruktury stałego inwestowania w podnoszenie komfortu i możliwości przewozu jednośladów. Coraz większe zróżnicowanie typów rowerów, a także popularność innych ponadnormatywnych bagaży (np. nart w sezonie zimowym) skłania do wniosku, że podróż koleją musi odpowiadać na możliwie szeroki wachlarz potrzeb pasażerów. Dzięki temu istnieje szansa na przyciągnięcie podróżnych z innych środków transportu i zwiększenie liczby pasażerów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS