Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Z remontem WKD nie można już było czekać

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Z remontem WKD nie można już było czekać
fot. Jakub Madrjasremont WKD
Ponad miesiąc potrwają duże utrudnienia dla pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Naprawa torów jest jednak niezbędna. Pocieszeniem jest to, że nowy wykonawca to jeden z największych podmiotów na rynku. Zadanie nie należy bowiem do najłatwiejszych.

Za niespełna miesiąc rozpocznie się remont linii WKD na odcinku od przystanku osobowego Warszawa Zachodnia do stacji WKD Warszawa Śródmieście. Miał się odbyć w te wakacje, ale spółka kilka dni przed planowanym rozpoczęciem prac poinformowała o jego odwołaniu. Wyłoniony w przetargu wykonawca – Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol – odstąpił od podpisania umowy. Powodem była decyzja Urzędu Transportu Kolejowego, który cofnął przedsiębiorcy części certyfikatu bezpieczeństwa.

Drugie postępowanie wygrała Trakcja PRKiI, i to ona będzie wykonawcą remontu, który potrwa od 13 października do 16 listopada. Odcinek Warszawa Śródmieście WKD – Warszawa Zachodnia WKD zostanie całkowicie wyłączony z ruchu pociągów. Na odcinku pomiędzy stacją Komorów i przystankiem Warszawa Zachodnia WKD ruch pociągów będzie prowadzony oddzielnie na obu torach, co bardzo ograniczy przepustowość. Więcej o organizacji ruchu podczas premontu piszemy tutaj.

Nie mogli czekać z remontem

Dlaczego WKD zdecydowała się na wykonanie uciążliwego remontu po wakacjach, kiedy zapotrzebowanie na przewozy jest dużo większe? – Aktualny stan torowiska gwarantuje możliwość prowadzenia ruchu pasażerskiego w sposób bezpieczny i sprawny, jednak mając na uwadze fakt, że ostatnia kompleksowa naprawa nawierzchni na szlaku pomiędzy Warszawą Śródmieście WKD i Komorowem była przeprowadzona pod koniec lat 80. ubiegłego wieku nie należy wykluczyć konieczności wprowadzenia miejscowych ograniczeń prędkości w sytuacji gdyby zwłoka w podjęciu planowanego remontu miała wynieść kolejnych kilka miesięcy – tłumaczy rzecznik WKD Krzysztof Kulesza

Pasażerowie zwracają jednak uwagę, że na odcinku, które będzie remontować WKD pociągi jeżdżą z wysoką prędkością – Monitorujemy na bieżąco stan poszczególnych odcinków, jednocześnie starając się nie dopuszczać do sytuacji, w których bylibyśmy zmuszeni wprowadzić ograniczenia skutkujące wydłużeniem czasu przejazdu wskutek pogorszenia parametrów eksploatowanego torowiska – mówi rzecznik.


Jak dodaje Kulesza, spółka musi mieć na uwadze również wieloletnie zobowiązania inwestycyjne podjęte wobec właścicieli oraz instytucji udzielających wsparcia. Remont torowiska na szlaku pomiędzy Warszawą i Komorowem rozpoczęty w 2012 r. powinien być sukcesywnie kontynuowany w kolejnych latach. – W przypadku dalszych przesunięć działań w ramach harmonogramu i nie wydatkowania zaplanowanych środków finansowych istnieje ryzyko zwrotu gwarantowanej ich części – przyznaje rzecznik.

Prawie ręczne prace

Warto zauważyć, że remontu nie udało się przeprowadzić w wakacje, ponieważ w przetargu wystartował tylko jeden oferent, a wycofał się tuż przed podpisaniem umowy. Tym razem w postępowaniu wzięło już jednak udział pięć firm: ZUE, Transkol, Trakcja PRKiI, Rajbud i Projekt–Bud. To dużo korzystniejsza sytuacja dla WKD. Jak udało się zachęcić więcej firm do udziału w przetargu? – W kolejno ogłaszanych postępowaniach postanowiliśmy podzielić zadanie na dwa etapy. Niewykluczone, że podział ten mógł być czynnikiem ułatwiającym wykonawcom przygotowanie oraz realizację robót – mówi rzecznik WKD.

Zwykle postępowania na utrzymanie torów mazowieckiego przewoźnika i zarządcy infrastruktury nie przyciągały tak wielu chętnych. Robert Kuczyński z Trakcji PRKiI, która wygrała przetarg tłumaczy, że w przypadku jego spółki udział wynika z systematycznego rozszerzania zakresu oferowanych usług. – Obok kompleksowej modernizacji linii kolejowych, sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych, modernizujemy linie tramwajowe i trolejbusowe, budujemy linie przesyłowe energii elektrycznej, jak również produkujemy rozdzielnice niskiego i średniego napięcia oraz słupy dla sieci trakcyjnej – wylicza.

Roboty na miejskim odcinku WKD mają swoją specyfikę, ale nowy wykonawca się jej nie obawia. – Od strony technicznej kontrakt nie jest skomplikowany. Natomiast wyzwaniem mogą okazać się kolizje ujawniane wraz z postępem robót – przyznaje Kuczyński.

Kolejnym utrudnieniem będzie ograniczony dostęp do miejsca pracy i transport materiałów, w szczególności pierwszym etapie przewidzianym do wykonania w tym roku. Linia WKD na szlaku Warszawa Zachodnia - Warszawa Śródmieście WKD częściowo przebiega w wykopie, a sąsiednie tory podmiejskiej linii średnicowej są bardzo intensywnie eksploatowane. Jak zdradził rzecznik Trakcji PRKiI, jedynym rozwiązaniem w tych warunkach będzie niemalże ręczne prowadzenie robót lub przy użyciu lekkich koparek i wywrotek.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Komunikacja

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Witold Urbanowicz 01 września 2023

Ponad połowa pasażerów WKD w Warszawie korzysta ze wspólnego biletu

Komunikacja

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Przestrzeń

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Komunikacja

Zobacz również:

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Komunikacja

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Witold Urbanowicz 01 września 2023

Ponad połowa pasażerów WKD w Warszawie korzysta ze wspólnego biletu

Komunikacja

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Przestrzeń

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5