Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tylko jeden, drogi chętny na dostawy limonkowych tramwajów dla Olsztyna

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tylko jeden, drogi chętny na dostawy limonkowych tramwajów dla Olsztyna
fot. Martyn Janduła
Zakończyło się składanie ofert w olsztyńskim przetargu na dostarczenie nowych – limonkowych – tramwajów. Do obecnie eksploatowanych 15 wozów od Solarisa, miasto daje sobie możliwość kupienia tym razem aż do 24 nowych pojazdów. O zamówienie ubiega się tylko konsorcjum Solaris i Stadler, choć oferta przekracza budżet.

Przedmiotem ogłoszonego przez Olsztyn zamówienia jest dostawa 24 sztuk niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych o pojemności nie mniejszej niż 200 pasażerów każdy. Zamówienie podstawowe dotyczy jednak zaledwie ośmiu sztuk pojazdów, na które miastu udało się pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Tramwaje muszą być niskopodłogowe. Olsztyn wymaga, by pojazdy posiadały niską i płaską podłogę, która na długości przestrzeni pasażerskiej, co najmniej pomiędzy krawędziami skrajnych drzwi, wliczając również obszar skrajnych drzwi, jest całkowicie płaska i spełnia warunek nieprzekraczania na całej długości wysokości 370 mm, liczonej od poziomu główki szyny. Pojazdy muszą być jednoprzestrzenne, dwukierunkowe, napędzane silnikami prądu przemiennego ze sterowaniem elektronicznym oraz wyposażone w klimatyzację dla części pasażerskiej i dla kabiny motorniczego. Długość tramwaju określono w przedziale od 28 metrów do 30 metrów. Szerokość nie będzie się różnić od dotychczasowych pojazdów, jeżdżących po Olszynie, i wyniesie 2,5 metra. Liczbę członów miasto uzależnia do przyjętych od producenta rozwiązań. Parametry techniczne dokładnie analizujemy tutaj.

Według informacji podanych nam przez miasto Olsztyn, jedyną ofertę złożyło konsorcjum firm Stadler i Solaris. Opiewa ona na kwotę 80,8 mln zł brutto w przypadku zamówienia podstawowego, czyli tylko 8 tramwajów. W przypadku zamówienia z prawa opcji, producent wycenił tramwaje na łącznie 147,4 mln zł brutto. Tymczasem miasto zamierzało przeznaczyć na realizację zamówienia kwotę w wysokości 63,96 mln zł brutto. Pesa nie zdecydowała się złożyć oferty, a jedynie wystosowała list.  – Złożyliśmy pismo wyjaśniające, dlaczego nie złożyliśmy oferty – mówi Maciej Grześkowiak, szef PR w Pesie.

Decyduje nie tylko cena

Wybór oferty odbywać się będzie przy ocenie ceny (60%), parametrów technicznych (35%) oraz średniego zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej w przeliczeniu na 1 km (5%).

W przypadku drugiego parametru, kryje się za nim szereg uwarunkowań, za które miasto przydzielać będzie punkty. Pierwszym z nich jest udział niskiej podłogi. Wprawdzie w warunkach zamówienia zaznaczono, że tramwaj musi być prawie w całości niskopodłogowy, ale jeżeli wykonawca zdecyduje się zastosować niską podłogę od kabiny motorniczego (zamiast od przestrzeni skrajnych drzwi), to otrzyma komplet 4 punktów. Kolejne 4 punkty są do otrzymania za szerokość przejścia w przedziale pasażerskim. Dopuszczalny nacisk na oś wyceniono na 10 punktów. Tyle samo punktów jest do zdobycia za wózki skrętne w układzie jezdnym tramwaju.

Kolejne 3 punkty wykonawca otrzyma za podzespoły wykorzystane w mechanicznym układzie hamulcowym. Natomiast, jeżeli poziom hałasu w tramwaju wyniesie poniżej 75 dB, to wykonawca otrzyma 4 punkty. Widać zatem, że Olsztyn nie chce popełnić poprzedniego błędu, gdzie parametr hałasu był jednym z głównych kryteriów oceny. Tym razem miasto zabezpieczyło się w postaci podania minimalnego progu, poza który wykonawca i tak uzyska 4 punkty. Pozwoli to uniknąć trudnych i długich sporów w Krajowej Izbie Odwoławczej, gdy o zwycięstwie mogły przesądzić decybele, a nikt nie potrafił tego zweryfikować, czy nieistniejący tramwaj będzie w stanie spełnić warunki deklarowane przez producenta w ofercie.

Z opcji – co najmniej trzy

Pierwsze cztery pojazdy muszą dotrzeć do Olsztyna w przeciągu 18 miesięcy od daty zawarcia umowy. Na kolejne dwie sztuki producent będzie miał czas do 24 miesięcy, a na ostatnie dwie – 30 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. Z kolei na wyprodukowanie tramwajów z prawa opcji, okres produkcji wynieść ma maksymalnie 12 miesięcy od momentu oświadczenia zamawiającego o rozszerzeniu umowy. Prawo opcji, jeżeli miasto się na nie zdecyduje, musi wynieść minimalnie trzy sztuki tramwajów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5