EvoBus i Pekao Leasing przed czasem zakończyli dostawy do MZA Warszawa w ramach leasingu 80 nowych Mercedesów Conecto. W związku z dostawami przewoźnik wycofa z ruchu Jelcze M121M, Solarisy Urbino 15 i MAN-y NG 313. Jeden Jelcz oraz jeden Solaris zostaną zachowane jako pojazdy historyczne.
Koncern EvoBus, wspólnie z firmą Pekao Leasing, zakończył dostawy dla MZA Warszawa 80 Mercedesów Conecto, w tym 45 przegubowców i 35 autobusów o długości 12 metrów. Ich produkcja odbywała się w Stambule. – Kontrakt miał być zrealizowany 25 stycznia, ale przyspieszyliśmy ostatnie dostawy. Kontrakt jest zamknięty, autobusy są zarejestrowane i wyjeżdżają na trasy – mówi Jan Kuźmiński, prezes MZA Warszawa. – Stawiamy duże wymagania dotyczące jakości i technologii. Autobusy przeszły pełną certyfikację – mówi Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora ZTM Warszawa.
– Firma EvoBus w całej Europie w grudniu miała dostarczyć 2000 autobusów. Wśród tych pojazdów dostawa dla MZA stanowiła najwyższy priorytet. To kolejna dostawa dla polskiej stolicy. W MZA jeździ 140 Mercedesów Conecto, a gdy się doliczy prywatnych przewoźników liczba Mercedesów przekracza 200 – podkreśla Roman Biondi, dyrektor zarządający EvoBus GmbH.
Autobusy są wyposażone w silniki Daimler AG OM spełniające normę Euro 6. – Prawie spełniają normę low-emission. Praktycznie w pojazdach zainstalowana jest oczyszczalnia spalin i nie powiększamy przez to smogu w Warszawie – mówi Jan Kuźmiński. – Wymagania przetargu były bardzo wymagające. Mieszkańcy Warszawy otrzymują pojazdy naszpikowane innowacyjnymi rozwiązaniami. Pojazdy są wyposażone m.in. w moduł rekuperacyjny, który odzyskuje energię hamowania oraz panele słoneczne na dachu. Silnik jest tak nowoczesny, że najbardziej szkodliwe emisje są na granicy wykrywalności – podkreśla Antonio Cavotta, szef firmy EvoBus w Polsce.
– Autobusy mają kilka wyjątkowych technicznych rozwiązań. Jednym z nich jest technologia Mercedes Benz Euro 6. Bardzo nam zależało, by skupić się nie tylko na obróbce spalin poza silnikiem, tylko zbudować nową technologię silników. W ten sposób sprawiliśmy, że wartości emisji spalin są znacznie poniżej wartości granicznych przy jednoczesnych niesamowitych oszczędnościach w zużycia paliwa. Przyczynia się do tego moduł rekuperacyjny – hybrydowy. Po raz pierwszy taki moduł zaproponowaliśmy dla Warszawy – opisuje Roman Biondi.
Jednocześnie przewoźnik zapowiada kolejne zakupy. – Do roku 2020 nie będziemy już kupować autobusów silnikami diesla. Następny przetarg ogłaszamy na 80 autobusów napędzanych gazem CNG z opcją na zakup 30 autobusów. W latach 2019-2020 kupimy 130 autobusów elektrycznych. Jaki będzie rozwój technologii, co pokaże rynek, nie wiemy – czy w ogóle diesel wróci do łask – podkreśla Kuźmiński. – Mamy świadomość, że musimy poczekać na rozwój technologii. W przypadku prywatnych operatorów jest jeszcze możliwość dostarczania autobusów z napędem klasycznym, czyli silnikami diesla. Spółka miejska, wspólnie z miastem, postawiła sobie wysoką poprzeczkę, by dbać o czyste środowisko – dodaje Strzegowska.
W związku z wprowadzeniem do ruchu nowych Mercedesów MZA wycofa 17 Jelczy M121M z lat 1997-1998. Wycofywane będą też 45 Solarisów Urbino 15 i 17 sztuk MAN-ów NG 313, które służyły przez ostatnie 17 lat. Ostatnie egzemplarze wyjadą poza bramy MZA w 2019 r – wówczas też nowe elektryczne Solarisy Urbino 18 zastąpią zastąpią zwykłe Solarisy Urbino 18, które w 2004 r. były pierwszymi pojazdami w Warszawie z klimatyzacją w przestrzeni pasażerskiej. Jeden Jelcz o numerze 4590 (tzw. biała dama) i jeden 15-metrowy Solaris nr 8919 zasilą flotę pojazdów historycznych. Pojazdy zostaną poddane renowacji. Realizacja kolejnych dostaw – 10 zakontraktowanych elektrobusów Solaris Urbino 12 oraz 80 planowanych do pozyskania przegubowych autobusów gazowych – możliwe będzie wycofanie z ruchu kolejnych 45 Solarisów Urbino 15 oraz 45 MAN-ów NG 313.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.