Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wszyscy zwalniają. Vision Zero rozprzestrzenia się po USA

Dalej Wstecz
Autor:

Olga Plesińska

Data publikacji:
2016-09-23 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wszyscy zwalniają. Vision Zero rozprzestrzenia się po USA
fot. theepochtimes.com
Vision Zero – szwedzka strategia nastawiona na bezkompromisową troskę o bezpieczeństwo na drodze, jest wdrażana w kolejnych miastach na świecie. Teraz kolej na Stany Zjednoczone – w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych, amerykanie wprowadzają strefy spowolnionego ruchu.

USA zwalnia

W 2015 roku, według danych Rady Bezpieczeństwa Narodowego (NSC), nastąpił w USA najwyższy od 50 lat wzrost liczby śmiertelnych wypadków drogowych. Odnotowano aż o 8% więcej wypadków w stosunku do roku 2014: w 2015 roku zginęło 38,300 osób, zaś 4,4 miliona odniosło obrażenia wymagające interwencji medycznej. Dla porównania, różnica między rokiem 2013, a 2014 wyniosła mniej niż 0,5%, zaś między 2013, a 2012 była równa 3%. Już kilkanaście amerykańskich miast włączyło się do programu Vision Zero, wprowadzonej w 1990 roku w Szwecji strategii poprawy systemu ruchu drogowego, której dalekosiężnym celem jest całkowita eliminacja wypadków drogowych z ofiarami.

Kolejnym, już osiemnastym miastem, które wprowadza VZ jest Seattle. Ograniczenie prędkości na głównych ulicach miasta wyniesie około 40 km/h, w obszarze zamieszkanym - 30 km/h. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, strefy zaczną funkcjonować już w listopadzie tego roku. Wcześniej w tym roku zwolnił Boston, Nowy Jork wprowadził ograniczenia prędkości już w 2014 roku, zaś San Francisco zamierza rozpocząć prace nad wdrożeniem VZ.

Vision Zero

Zdaniem autorów kampanii, to prędkość i ograniczona możliwość oceny ryzyka oraz szybkiej reakcji na jest przyczyną tragedii na drogach. Stąd też środkiem do poprawy sytuacji jest ograniczenie prędkości – skoro nie jesteśmy w stanie zaprojektować ruchu drogowego w taki sposób, by był bezpieczny przy dużej prędkości, musimy ją obniżyć. System drogowy musi być zaprojektowany w sposób uwzględniający ludzkie ułomności.

Grupa Vision Zero tworzy sieć współpracy między władzami miast na całym świecie, dążąc do zdrowej, bezpiecznej i zrównoważonej mobilności. Sprzeciwia się przekonaniu, jakoby ofiary na drogach były nieuniknionym skutkiem ubocznym współczesnej mobilności. Twierdzi wręcz, że dopóki tyle ludzi ginie, zaś nieporównywalnie więcej czuje strach i niepokój związany z uczestnictwem w ruchu drogowym, nie można mówić o swobodzie przemieszczania się. Dotyczy to wszystkich uczestników ruchu – kierowców, pasażerów transportu zbiorowego, pieszych, rowerzystów, osób niepełnosprawnych. VZ to również kampanie na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla, walki ze smogiem, czy kampanie edukacyjne.

Podstawowe założenia strategii to:

  • VZ uważa, że tragicznym zdarzeniem na drodze da się zapobiec. Sama zmiana postrzegania wypadków daje podstawę dla opracowania planu działania. Tak, jak można było poprzez działania informacyjne, edukacyjne i prewencyjne podnieść świadomość społeczną i zmniejszyć liczbę pijanych kierowców, czy skłonić ludzi do segregowania śmieci, tak samo można minimalizować niebezpieczeństwa na drogach.
  • VZ to podejście interdyscyplinarne, angażujące szereg specjalistów i instytucji na szczeblu lokalnym i ogólnokrajowym. Opiera się na współpracy lokalnych władz, specjalistów z zakresu urbanistyki, projektowania ruchu drogowego, psychologii, zdrowia publicznego, oficerów policji i innych służb porządkowych. Ta interdyscyplinarność wynika ze świadomości wielości czynników, które zastosowane wspólnie mają szansę poprawić bezpieczeństwo na drogach. Zaczynając od projektowania dróg, przez ograniczenia prędkości, użycie technologii informujących i monitorujących zachowanie na drogach, po zmianę przepisów i możliwość ich egzekwowania.

 

Efektywne rozwiązanie?

W debacie na temat VZ systematycznie pojawia się pytanie o to, jak efektywne są strefy ograniczenia prędkości. Badania przeprowadzone przez zespół ekspertów z Wielkiej Brytanii wykazują, że ograniczenie prędkości do 30km/h zmniejsza ryzyko śmierci lub odniesienia poważnych obrażeń przez biorącego udział w wypadku pieszego do poziomu 5%. Dodatkowo, w strefach prędkości do 30km/h zmniejszyła się całkowita liczba wypadków o 40%, zaś liczba wypadków z udziałem dzieci – pieszych i dzieci – rowerzystów o 47%. Nie znaleziono potwierdzenia dla obaw, że ograniczenie prędkości w pewnych strefach zwiększy liczbę wypadków na dopuszczających większą prędkość ulicach w okolicy.

Z kolei badania przeprowadzone przez władze Minneapolis wskazują, że wprowadzenie stref ograniczenia prędkości tylko w obrębie dróg rowerowych spowodowało jedynie nieznaczne obniżenie liczby wypadków.

Badacze i autorzy programu VZ twierdzą zgodnie, że same strefy ograniczenia prędkości to nie wszystko. By efekt był lepszy, należy wprowadzić inne wymuszające zdjęcie nogi z gazu elementy infrastruktury, takie jak choćby progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych, czy mała architektura miejska.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Niebezpieczna zielona strzałka? Wojciechowicz: Rozdmuchany problem

Prawo & Finanse

Niebezpieczna zielona strzałka? Wojciechowicz: Rozdmuchany problem

Witold Urbanowicz 23 czerwca 2016

Warszawa: Znikają zielone strzałki. Wiceprezydent: Poleciłem wstrzymać

Prawo & Finanse

Warszawa: Znikają zielone strzałki. Wiceprezydent: Poleciłem wstrzymać

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2016

W Warszawie spacyfikowano niebezpieczną ulicę

Przestrzeń

W Warszawie spacyfikowano niebezpieczną ulicę

Jakub Dybalski 11 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS