Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wspólny bilet na Pomorzu w 2020 r. Jest porozumienie

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2017-01-04 14:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UMWP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wspólny bilet na Pomorzu w 2020 r. Jest porozumienie
fot. Pomorska Kolej Metropolitalna
W 2020 r. na terenie województwa pomorskiego osoby korzystające ze środków komunikacji zbiorowej pojadą na podstawie jednego wspólnego biletu. To efekt rozpoczynającego się dzisiaj (4 stycznia) z inicjatywy władz województwa pomorskiego programu, dzięki któremu powstanie regionalny, ujednolicony system poboru opłat za przewozy w transporcie pasażerskim oraz jednolita informacja pasażerska.

Wdrożenie programu nastąpi do 30 czerwca 2020 roku, a jego szacowany całkowity koszt wynosi 55 mln zł (bez kwot na wyposażenie autobusów przewoźników prywatnych). Budżet programu został określony na postawie wstępnych wywiadów rynkowych, a więc jego wartość może się zmienić w ostatecznym trybie udzielenia zamówienia publicznego. Założono, iż poziom dofinansowania ze środków zagranicznych wyniesie 85%.

Ostateczny krok do uproszczenia taryfy w województwie i Trójmieście

– Regionalny system poboru opłat za przewozy w transporcie pasażerskim oraz jednolitej informacji pasażerskiej jest jednym z elementów szerszej polityki promowania publicznego transportu zbiorowego w regionie – mówi marszałek Mieczysław Struk. – Wdrożenie w województwie pomorskim tego wspólnego, dla wszystkich organizatorów transportu i przewoźników, systemu jest kolejnym, można wręcz powiedzieć, że ostatecznym krokiem do uproszczenia sposobu uiszczania opłat za przejazd komunikacją zbiorową w regionie, a w szczególności Aglomeracji Trójmiejskiej – podkreśla Struk.

Jednym z elementów wspomnianej polityki w zakresie zwiększania atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego było wybudowanie przez Województwo Pomorskie całkowicie nowej linii kolejowej – Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, łączącej Gdańsk i Gdynię z Portem Lotniczym oraz „tzw. korytarzem kościerskim”. Towarzyszące temu inwestycje miast w infrastrukturę dojazdową oraz tabor w komunikacji miejskiej, powodują, iż wspólny cel samorządów staje się realny.

– Jeszcze wiele pozostaje do realizacji – mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. – Obecnie, przy wykorzystaniu środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, planuje się realizację inwestycji dotyczących węzłów transportowych na terenie zarówno Gmin Obszaru Metropolitalnego oraz Miejskich Obszarów Funkcjonalnych województwa. Jednocześnie chcemy pozyskać środki ujęte w tzw. „programach krajowych”, a dotyczące jakże ważnych dla rozwoju województwa: zakupu taboru kolejowego, elektryfikacji linii PKM oraz dalszej modernizacji podstawowej sieci linii kolejowych – wskazuje Świlski.

Jakie cele


Naczelnym celem uruchamianego dziś Programu jest wdrożenie na obszarze województwa pomorskiego wspólnego dla wszystkich organizatorów transportu i przewoźników systemu poboru opłat za przewozy w transporcie pasażerskim oraz jednolitej informacji pasażerskiej. W konsekwencji zintegrowania poszczególnych podsystemów transportu, zarządzanych przez organizatorów wszystkich szczebli (województwo, powiaty i gminy), oczekiwane jest zwiększenie korzystania z udziału publicznego transportu zbiorowego w ogólnej liczbie podróży mieszkańców. Zakłada się, iż wprowadzenie systemu jednolitych, prostych płatności za przejazdy jednorazowe oraz bilety okresowe w znakomity sposób podniesie standard korzystania ze środków transportu publicznego i zwiększy ich wykorzystanie. Niestety istniejący system transportu zbiorowego w pomorskim, choć coraz nowocześniejszy i rozbudowany, wciąż nie spełnia oczekiwań podróżnych. Pasażerowie nie mają zapewnionej możliwości dokonywania racjonalnego dla siebie wyboru trasy przejazdu i środka transportu, choć na obszarze województwa pomorskiego funkcjonuje ponad 2 500 linii transportu zbiorowego (różnych organizatorów) oraz ok. 90 wojewódzkich relacji kolejowych.

Przyjęcie programu ma służyć uproszczeniu procedur zakupu biletów jednorazowych, okresowych, łączonych w komunikacji pasażerskiej, niskokosztowemu zwiększeniu sieci i kanałów dystrybucji wszystkich rodzajów biletów, wprowadzeniu pełnej możliwości precyzyjnego rozliczania przychodów z opłat pomiędzy poszczególnych organizatorów, operatorów i przewoźników, umożliwieniu pozyskiwania danych dotyczących przewozów przydatnych dla organizatorów, m.in. na temat potoków pasażerskich, położenia pojazdów w danej chwili itd., a także wprowadzeniu zintegrowanej informacji pasażerskiej, dostępnej na całym obszarze objętym integracją.

Dzięki wprowadzeniu systemu pasażerowie uzyskają możliwość realizowania podróży na podstawie jednolitego, zintegrowanego biletu elektronicznego – w dowolnych relacjach i przy wykorzystaniu środków transportu dowolnych przewoźników. Podkreślenia wymaga podstawowy wymóg stawiany projektowanemu systemowi – będzie on w pełni otwarty na niskokosztowe łączenie z systemami zewnętrznymi (funkcjonującymi lub obecnie wdrażanymi u partnerów zagranicznych) oraz na włączenie do tego systemu wszystkich organizatorów/emitentów biletów w regionie.

Nie tylko różne kanały dystrybucji, ale i wspólna informacja

Do dyspozycji pasażera będą różne formy dokonywania płatności (takie same u wszystkich organizatorów i przewoźników). Bilet będzie można kupić za pomocą urządzenia mobilnego (smartfon), gotówką – w dedykowanych automatach na peronach i węzłach integracyjnych – wydruk biletu z kodem kreskowym lub QR, kartą płatniczą (bankową kartą zbliżeniową) czy kartą dedykowaną (zbliżeniową).

Dodatkowo planuje się inne, towarzyszące udogodnienia dla pasażerów – m.in. informacja pasażerska zintegrowana dla woj. pomorskiego, planer podróży, w tym dla osób niepełnosprawnych, oferowanie produktów turystycznych komercyjnych (np. łączone opłaty za przejazd i usługi turystyczne). Pasażer komunikacji publicznej w będzie miał dostęp do regionalnej informacji pasażerskiej wszystkich organizatorów transportu publicznego i przewoźników w regionie wraz z możliwością planowania oraz optymalizacji taryfowej podróży,

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trójmiasto: W ciągu 2-3 miesięcy projekt wspólnego biletu. Trzeba 57 mln zł

Prawo & Finanse

Trójmiasto: W ciągu 2-3 miesięcy projekt wspólnego biletu. Trzeba 57 mln zł

Witold Urbanowicz / Martyn Janduła 05 grudnia 2016

 KK 2016. Czy możliwy jest wspólny bilet na kolei?

Mobilność

KK 2016. Czy możliwy jest wspólny bilet na kolei?

Jakub Dybalski 23 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS