Nowe trasy dla jednośladów na Legnickiej, Dworcowej, Opolskiej czy placu Grunwaldzkim – to tylko kilka z zaplanowanych inwestycji rowerowych, które wrocławski magistrat zamierza zrealizować w najbliższym czasie.
Urzędnicy chcą, dzięki nowym inwestycjom, spiąć istniejącą sieć dróg rowerowych we Wrocławiu w spójną siatkę. Liczą na dofinansowanie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Lista dróg do budowy przygotowała rada ds. polityki rowerowej, działająca przy prezydencie miasta. Na Legnickiej rowerzyści poczekają
Innowacyjnym projektem jest budowa kładki dla rowerów nad rzeką Ślęzą na wysokości ul. Francuskiej z dowiązaniem do Trawowej. Dzięki kładce rowerzyści jeżdżący na osiedlach: Muchobór Wielki i Muchobór Mały będą mogli podróżować pomiędzy osiedlami, omijając ruchliwą ulicę Mińską oraz wiecznie zakorkowane rondo rotmistrza Pileckiego. Taka kładka nad rzeką to we Wrocławiu nowość.
Kolejny projekt to przebudowa ulicy Dworcowej i wydzielenie tam drogi dla rowerów. Nowa trasa ma połączyć się z projektowaną drogą dla rowerów w ul. Podwale oraz planowanymi trasami na Małachowskiego. Szeroka na dwa metry trasa dla rowerów będzie dwukierunkowa i powstanie po wschodniej stronie ulicy. Zostanie częściowo wydzielona z chodnika, a częściowo z jezdni. Przy okazji przebudowane zostanie skrzyżowanie Małachowskiego – Dworcowa – Piłsudskiego. Pojawi się oświetlenie i przejazdy dla jednośladów.
Największą z inwestycji jest budowa drogi rowerowej wzdłuż Legnickiej – głównej trasy prowadzącej na zachód miasta. Zaplanowano trzy fragmenty. Pierwszy to 850-metrowa ścieżka od Kwiskiej do Centrum Handlowego Magnolia (po południowej stronie jezdni). Tu dwukierunkowa droga będzie miała trzy metry szerokości. Wydzielona zostanie w większości z trawnika między chodnikiem a jezdnią. Kolejny fragment to ponad kilometrowa ścieżka od Niedźwiedziej do Poznańskiej (strona północna). Ostatni to 750 metrów drogi od ul. Stacyjnej do placu Strzegomskiego (strona południowa). Ten fragment może nie spodobać się kierowcom, bo droga rowerowa powstanie kosztem zwężenia pasów dla samochodów.
Przy tej inwestycji urzędnikom nie udało się jeszcze wybrać wykonawcy. Najtańszą ofertę złożyła firma Elektrotim, która chciała budować ścieżkę za 230 tys. złotych. Tymczasem magistrat zaplanował na ten cel raptem... 41 tysięcy.
„Prywatna” droga dla rowerów
Kolejnym dużym projektem jest budowa ścieżek rowerowych wzdłuż Opolskiej i Krakowskiej, czyli ruchliwych dróg wyjazdowych z Wrocławia w kierunku Oławy. Od ul. Armii Krajowej do rzeczki Brochówka i skrzyżowania z ul. Karwińską powstanie chodnik i droga dla rowerów po stronie południowej. Z kolei od ul. Karwińskiej do Krakowskiej powstanie trasa dla rowerzystów jadących w kierunku centrum. Po stronie północnej nowa ścieżka połączy się z istniejącą już drogą w ciągu ul. Krakowskiej.
Także ta inwestycja jeszcze poczeka na wykonawcę. Tutaj konsorcjum firm z wrocławskim przedsiębiorstwem Biprogreo na czele zaproponowało wykonanie prac za 295 tys. złotych. Tym samym przestrzelili kosztorys o 145 tys. złotych.
Poczekamy też na drogę rowerową wzdłuż ul. Plac Grunwaldzki. Tutaj po stronie domu studenckiego „Ołówek” miała pojawić się droga rowerowa łącząca ulicę Bujwida z istniejącą trasą dla rowerów przy skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką. Także tutaj nie udało się wybrać wykonawcy.
Lepiej poszło przy przetargu na drogę rowerową w ciągu ul. Hubskiej. Pierwszy odcinek trasy ma powstać od skrzyżowania z ul. Glinianą do Kamiennej. Będzie to jednokierunkowa droga rowerowa po stronie zachodniej. Ten odcinek powstanie głównie kosztem chodnika i pasa zieleni. Co ciekawe, kolejny fragment trasy - od skrzyżowania z Kamienną do wjazdu osiedlowego - zbuduje prywatny inwestor: firma LC Corp. Ostatni fragment - do skrzyżowania z ul. Armii Krajowej - zbuduje już miasto.
Pozostałe przetargi dotyczą budowy trasy rowerowej wzdłuż ul. Żmigrodzkiej (od mostów Trzebnickich do Kamieńskiego), Dubois (od Drobnera do Kurkowej), Jedności Narodowej (od Rychtalskiej do Oleśnickiej), Swobodnej, Racławickiej, a także budowy kładki rowerowej nad ujściem Widawy. Większość przetargów została już rozstrzygnięta. Wykonawcy na realizację zadań będą mieli 250 dni od momentu zawarcia umowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.