Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław stawia na pieszych. Nowe przejścia na trasie W-Z

Dalej Wstecz
Autor:

Bartosz Józefiak

Data publikacji:
2018-02-22 16:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław stawia na pieszych. Nowe przejścia na trasie W-Z
fot.
W ścisłym centrum Wrocławia, na trasie W-Z w okolicach rynku, powstaną nowe przejścia dla pieszych. To najważniejsze zadania związane z polityką ułatwiania życia pieszym. Ale plany urzędników są ambitniejsze.

Mowa o ul. Kazimierza Wielkiego (czyli trasie W-Z) w okolicy skrzyżowania ze świętego Mikołaja. To teren najbliżej położony Rynku. Sytuacja drogowa jest skomplikowana: znajdują się tu dwa wydłużone przystanki tramwajowe, przystanek autobusowy, przejazdy i śluzy dla rowerów, do tego kilka pasów dla samochodów jadących na wprost lub skręcających w lewo. To zarazem jeden z najbardziej ruchliwych obszarów miasta i wielki węzeł przesiadkowy. Ale podróżowanie między chodnikiem a kolejnymi peronami nigdy nie było łatwe. Widok pieszych łamiących przepisy i biegnących na złamanie karku do tramwaju nie jest tu rzadkością. Na szczęście ma się to zmienić.

Przystanki wreszcie połączone


W tym roku urzędnicy planują budowę trzech nowych przejść na skrzyżowaniu św. Mikołaja – Kazimierza Wielkiego – Białoskórnicza. Pozwolą one łatwo przedostać się pasażerom z chodnika od strony rynku na perony tramwajowe, a także z peronów tramwajowych na peron autobusowy.

Przejścia zostały już zaprojektowane. Ogłoszenie przetargu zaplanowano na marzec, a piesi będą mogli przekraczać skrzyżowanie po nowych zebrach najprawdopodobniej pod koniec wakacji.

Pasy będą krzyżować się z torowiskiem tramwajowym, przejazdami dla rowerów i pasami ruchu dla aut. Mimo to urzędnicy obiecują, że inni uczestnicy ruchu nie zauważą zmian.

To nie koniec planów dla trasy W-Z. Urzędnicy wyznaczyli kolejne przejście przy skrzyżowaniu z ulicą Ruską. Tam pasy połączą przystanki dla tramwajów jadących w przeciwnych kierunkach. Krótki fragment pasów to dla pieszych ogromna zmiana. Dziś, żeby dostać się z jednego peronu na drugi, pasażerowie muszą obchodzić skrzyżowanie dookoła i pokonać aż cztery przejścia dla pieszych.

Kolejną zmianą będzie nowe przejście przy ul. Grodzkiej, na wysokości mostu Uniwersyteckiego. W tym miejscu rowerzyści doczekali się przejazdów, które pozwalają im łatwo dostać się na jezdnię po obu stronach mostu, ale przejście dla pieszych wyznaczono tylko z jednej strony. W efekcie piesi często korzystają z przejazdów rowerowych tak, jakby to były pasy. Nowa zebra będzie uzupełnieniem inwestycji rowerowej.

Wszystkie trzy projekty będą dość kosztowne. Urzędnicy tłumaczą, że wynika to z poziomu skomplikowania tych skrzyżowań. Dlatego podzielili je na zadania, które mają być realizowane w kolejnych latach. Skrzyżowanie św. Mikołaja i Kazimierza Wielkiego wyznaczono jako pierwsze, ponieważ na te zmiany najbardziej czekają mieszkańcy.

Kierowcy nie odczują zmian


Nowe pasy mają wpasować się w istniejący program sygnalizacji świetlnej, we Wrocławiu sterowanej przez program ITS.

– Nowe przejścia nie wpłyną na prędkość kierowców. Jak określają to w swoim żargonie drogowcy, będą działać w cieniu innych otwarć w programie sygnalizacji. Mówiąc bardziej przystępnie: pieszych wpuszczamy wtedy, gdy zielone pali się dla równoległych grup – mówi Tomasz Stefanicki, oficer pieszy Wrocławia.

Wrocławscy urzędnicy mają już podobne doświadczenia z placem Grunwaldzkim, kolejnym wielkim węzłem przesiadkowym. Dwa lata temu wyznaczono tam przejścia dla pieszych, które połączyły chodnik z rondem i przystankami tramwajowymi.

– Jesteśmy zadowoleni z tego projektu. Nie spowodowało to żadnych utrudnień w ruchu samochodowym i komunikacji miejskiej. Do tego stopnia, że po roku funkcjonowania przejść otrzymałem pytanie, kiedy mają powstać te nowe pasy. Zadał je zaniepokojony kierowca, który codziennie przejeżdża przez ten plac samochodem. To pokazuje, że nowe zebry pozostają niezauważone dla tych, którzy z nich nie korzystają – dodaje Tomasz Stefanicki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań. Przejście z sygnalizacją w chodniku

Przestrzeń

Poznań. Przejście z sygnalizacją w chodniku

Jakub Dybalski 22 stycznia 2018

Swarzędz. Pierwsze w Polsce przejście dla smartfonowych zombie

Przestrzeń

Swarzędz. Pierwsze w Polsce przejście dla smartfonowych zombie

Jakub Dybalski 08 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS