Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-02 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje
fot. Radosław Drożdżewski (User:Zwiadowca21), lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Wrocław jest zadowolony z wdrożonego w mieście inteligentnego systemu transportowego (ITS). Jego celem nie było rozwiązanie problemu korków, zresztą dodatkowa przepustowość szybko została wykorzystana przez dodatkowe samochody. – ITS to jest naprawdę niesamowite narzędzie – trzeba w to zainwestować. Uzyskujemy szybszy transport publiczny – przekonuje Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

Jak wylicza Wrocław, w mieście kursuje 239 tramwajów i 360 autobusów, w tym 200 przegubowych, które w ciągu roku przejeżdżają 27 mln km rocznie. Koszt funkcjonowania komunikacji wynosi 360 mln zł rocznie, z czego wpływy z biletów sięgają 200 mln zł. Wrocław chwali się też wzrostem liczby pasażerów. Obecnie z komunikacji korzysta 200 mln pasażerów rocznie. W 2011 r. było to 165 mln osób.

Od czterech lat we Wrocławiu działa system ITS. Choć dzięki niemu przepustowość skrzyżowań wzrosła, nie dokonał on rzeczy niemożliwej, choć wyczekiwanej i nie zlikwidował korków w mieście. Nie zlikwidował on korków. – Zainwestowaliśmy w ten system 150 mln zł, w tym 120 mln zł z UE. Doskonale to funkcjonuje, choć mieliśmy wojnę z dziennikarzami, bo wszyscy uważali, że ma być cud. Odpowiadałem: uciekamy przed falą i uzyskujemy szybszy transport publiczny – mówi Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

Likwidacja problemu zatłoczenia ulic okazała się niemożliwa chociażby w obliczu wzrostu liczby aut. – Przepustowość skrzyżowań wzrosła o 20%. Ilość samochodów w tym czasie się podwoiła. Ta dodatkowa przepustowość została skonsumowana w części przez samochody – podkreśla Adamski.

Wrocław przy okazji wdrażania systemu ITS postanowił poprawić parametry komunikacji miejskiej. Choć, jak wyliczają włodarze, 90% torowisk jest wydzielona. Wąskim gardłem, jak w wielu miastach, okazują się jednak skrzyżowania z sygnalizacjami. – Żeby nie oddać pola samochodom walkowerem, zagospodarowaliśmy tę dodatkową przestrzeń czasową i prędkość tramwajów wzrosła z 13 km/h do 21 km/h przy średniej odległości przystankowej 500 m – wylicza Adamski. – ITS to jest naprawdę niesamowite narzędzie – trzeba w to zainwestować – podkreśla wiceprezydent.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gliwice: Co po tramwajach? Trzy projekty unijne związane z transportem

Komunikacja

Gliwice: Co po tramwajach? Trzy projekty unijne związane z transportem

Witold Urbanowicz 26 października 2016

Kto w Gliwicach nie lubi pieszych i dlaczego

Przestrzeń

Kto w Gliwicach nie lubi pieszych i dlaczego

Jakub Dybalski 13 października 2016

GMV: Kalibracja systemów informacji trwa do trzech miesięcy

Mobilność

GMV: Kalibracja systemów informacji trwa do trzech miesięcy

Martyn Janduła 15 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5