Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wrocław myśli nawet o 50 „spersonalizowanych” elektrobusach

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-03-13 09:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław myśli nawet o 50 „spersonalizowanych” elektrobusach
autobus hybrydowy we Wrocławiufot. Pnapora, lic. CC 3.0
Stolica Dolnego Śląska deklaruje chęć zakupu nawet 50 autobusów elektrycznych, które trafiłyby do niej dzięki wsparciu w ramach rządowego programu rozwoju elektromobilności. Konkurencja po pieniądze z NFOŚiGW jest duża, ale program daje Wrocławiowi szansę na kupienie pojazdów skrojonych specjalnie dla tego miasta. Pierwsze mają tam trafić w 2019 r.

Na dniach Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomi program, którego celem ma być opracowanie i wdrożenie polskiego prototypu autobusu całkowicie elektrycznego. Do wydania będzie 100 mln zł. W Polsce już dziś powstają elektrobusy, budowane przez Solarisa, Ursus Busa, Solbusa czy oferowane przez chiński BYD (a ambicje montowania takich pojazdów ma choćby Autosan), ale… – Większość pojazdów tworzona jest na podwoziu autobusów z napędem diesla. Wiele jest więc do zrobienia w kwestii baterii, falownika, układu chłodzenia, układu sterowania, czy ogrzewania – wyliczała niedawno w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Miasta będą testowały te prototypy, a jeśli się sprawdzą, będą mogły je kupić za 20 proc. wartości. Pozostałe 80 proc. dopłaci Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To przypomina nieco wygaszony niedawno program GAZELA – inny program Funduszu – w ramach którego Częstochowa kupiła 40 hybryd gazowo–elektrycznych. Tam jednak do rozdania było 80 mln zł. Tu są 3 mld zł, po które sięga lub chce sięgnąć ponad 40 miast i gmin.

Wrocław dyktuje warunki

Dla Wrocławia, który zadeklarował chęć kupienia 50 autobusów, to okazja przyjrzenia się pojazdom jeszcze przed kupnem. – Niestety większość produktów obecnie oferowanych na rynku nie spełnia oczekiwań. Główne problemy to zbyt mały zasięg autobusu, zbyt mała liczba pasażerów, którą może przewozić pojazd, zbyt wysokie ceny autobusów – tłumaczy nam Piotr Misiak, kierownik programu elektromobilności w Wydziale Transportu wrocławskiego Urzędu Miasta.

To co Wrocławiowi się spodobało, to konieczność wskazania na samym początku wymagań, jakie ma spełnić projektowany autobus. Program badawczy ma dopasować pojazd do wymagań miasta, a nie – jak dziś – miasto wybiera z zaproponowanych w przetargu rozwiązań. W praktyce odbiorcy i tak mogli wymagać od dostawców konkretnych rozwiązań, ale pomysł rządowego programu na pewno im to ułatwia.

– W celu weryfikacji autobusów, zostały wytypowane trasy o trzech poziomach trudności: trudne, średnie i łatwe. Jeżeli w każdych warunkach pogodowych autobus elektryczny bez problemów przejedzie trasę trudną wówczas będziemy mieli do czynienia z produktem dopracowanym, innowacyjnym i skrojonym na potrzeby Wrocławia – wyjaśnia Misiak. – Jeżeli autobus będzie miał problemy na trasach łatwych wówczas będziemy mogli odstąpić od zakupu, gdyż nie będzie się niczym odróżniał od innych obecnie niedopracowanych produktów – dodaje.

Pierwsze w 2019 r.

Udział w programie zakłada jednak, że wrocławianie na elektrobusy będą musieli jednak trochę poczekać. Pierwsze dostawy w ramach programu planowane są na 2019 r. Tymczasem już dziś elektrobusy jeżdżą m.in. w Warszawie, w Krakowie, niedługo duże floty takich autobusów będą wozić pasażerów w Jaworznie i w Zielonej Górze. Wrocław woli poczekać na wsparcie rządowe.

Do dyskusji pozostają też dodatkowe wydatki związane z siecią elektrobusów. – Odrębnym tematem jest infrastruktura, taka jak sieć elektroenergetyczna, stacje ładowania, serwis i eksploatacja innowacyjnych pojazdów i urządzeń – wylicza Misiak. – W ramach projektu ma zostać wypracowany model biznesowy, który określi zakres finansowania i obowiązki stron w zakresie tych elementów.

O programie badawczym finansowanym przez NCBiR przeczytacie tutaj.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS