Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wrocław już ma prywatny car sharing, czyli auta nie na własność

Dalej Wstecz
Autor:

Olga Plesińska

Data publikacji:
2016-08-10 07:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław już ma prywatny car sharing, czyli auta nie na własność
fot. GoGet.pl
Nie trzeba mieć własnego samochodu, by móc z niego od czasu do czasu skorzystać. Można nie płacić za naprawę, ubezpieczenie, czy sprzątanie auta. Car sharing to alternatywa dla klasycznych wypożyczalni samochodów, która przywędrowała do Polski z zachodniej Europy. Sprawdziła się tam, zaczyna się przyjmować także na naszym podwórku. Zanim ruszą systemy miejskie, działają już prywatne.

Przejawów myślenia o samochodach w kategorii usług, nie produktów, mamy już w Polsce kilka – inicjatywy nastawione na dzielenie się miejscem w samochodzie, takie jak BlaBlaCar, czy Uber znajdują nad Wisłą liczne grono odbiorców. Car sharing to kolejna odsłona idei użytkowania pojazdu bez konieczności posiadania go na własność.

Im prościej, tym lepiej

Pomysł jest prosty – zainteresowana osoba rejestruje się w systemie, by otrzymać elektroniczną kartę klienta. Samochód można zarezerwować przez stronę internetową lub aplikację na smartfona. Na interaktywnej mapie klient znajduje dostępne samochody, wybiera dogodną dla siebie lokalizację. Udaje się na miejsce, przykłada kartę klienta do specjalnego czytnika, wpisuje PIN, w ten sposób autoryzuje dostęp do samochodu, kluczyki są wewnątrz pojazdu. Samochód jest w pełni sprawny, zatankowany, wystarczy wpłacić kaucję zwrotną, odpalić go i jechać.

Car sharing zaczyna się u nas zadomawiać. Firmy oferujące tego rodzaju usługi pojawiły się już w Poznaniu, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. W zależności od miasta oferta i stawki różnią się minimalnie. Podstawowa idea zakładająca dostępność ekonomiczną i możliwość wyboru auta pozostaje taka sama. Samochód można wynająć minimalnie na godzinę, maksymalny czas użytkowania jest negocjowalny. W ofertach dostępny jest pełen przekrój modeli, od dwuosobowych smartów, przez rodzinne combi, po samochody typowo dostawcze.

– Pierwszy klient pojawił się równo rok temu, natomiast prace nad stworzeniem technologii i wdrożeniem jej na ulicach Wrocławia trwały około dwóch lat. Na przestrzeni tego roku obserwujemy, że wciąż przybywa użytkowników naszego systemu. Ulepszamy naszą usługę na podstawie feedbacku, jaki otrzymujemy od użytkowników. Ponad 90 proc. z nich skorzystało z auta po raz drugi, trzeci. Rekordzista ma ponad 250 wypożyczeń w ciągu pół roku – mówi Grzegorz Jaworski, założyciel wrocławskiej firmy GoGet. W GoGet płaci się tylko za czas i przejechane kilometry, czyli za to, co rzeczywiście się wykorzystało. Rachunek wystawiany jest po oddaniu pojazdu. Paliwo, opłaty za parking w płatnych strefach parkowania we Wrocławiu, pełne ubezpieczenie, również od nieszczęśliwych wypadków oraz wszelkie koszty związane z eksploatacją samochodu są po stronie firmy. Po zakończeniu użytkowania, auto można zostawić w dowolnej lokalizacji we Wrocławiu.

Dla kogo?

– Myślę, że najczęstszym motywem wynajęcia auta w systemie car sharing jest chęć kupienia większych przedmiotów, które ciężko przewieźć rowerem lub tramwajem. Kolejny motyw to podróż z lub na lotnisko. W dalszej kolejności można wskazać wyjazdy poza miasto w charakterze wycieczkowym lub służbowym. Nasz użytkownik to osoba, która mieszka w centrum miasta, ma około 30 lat i sporadycznie potrzebuje auta. Często te osoby wykorzystują auto do pracy, co świadczy o tym, że car sharing może być alternatywą dla innych form nie własnościowych, jak wynajem długoterminowy lub leasing auta. Jednak jest o wiele za wcześnie, aby mówić o modzie na car sharing. Pięć na dziesięć osób nawet nie wie, że taka usługa istnieje – mówi założyciel GoGet.

Biorąc pod uwagę przystępną cenowo ofertę – kilkanaście złotych za godzinę i kilkanaście groszy za przejechany kilometr – car sharing ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dodatkowy atut to brak konieczności pokrywania wszystkich kosztów związanych z eksploatacją i ubezpieczeniem użytkowanego pojazdu. Jest to realna szansa na obniżenie wydatków komunikacyjnych, odpowiadająca potrzebom współczesnego mieszkańca miasta, który korzysta z nowych technologii i jest otwarty na nowoczesne rozwiązania.

Ekologicznie

Mniej samochodów na drogach to mniejsze zużycie paliwa. Mniejsze zużycie paliwa to mniej CO2. Mniej samochodów parkujących w mieście, czy przemieszczających się na co dzień jego ulicami, to mniejsze obciążenie infrastruktury drogowej i większe bezpieczeństwo ruchu.

– Warto powtarzać, że jedno auto car sharing usuwa od 7 do 15 aut prywatnych z naszych ulic. W rozwiniętych systemach, jakie można spotkać w zachodniej Europie ma to już istotny wpływ na ilość aut w centrach miast oraz na jakość powietrza i przestrzeni publicznej. Myślę, że wymaga to jeszcze dużo pracy na polu edukacji i uświadamiania, jakie korzyści niesie ze sobą car sharing dla przeciętnej osoby, ale także i dla miasta oraz lokalnych społeczności – mówi Grzegorz Jaworski. Podkreśla, że oferta GoGet jest doskonałym uzupełnieniem bike sharing – rowerów publicznych, które są dostępne tylko przez część roku. Car sharing gwarantuje podobną elastyczność i stabilność, działa w interesie publicznym na rzecz zrównoważonej sieci transportowej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Car-sharing może zmniejszyć nierówności społeczne w miastach

Mobilność

Car-sharing może zmniejszyć nierówności społeczne w miastach

Marcin Żywiałkowski 25 lipca 2016

Kraków miastem do chodzenia. Pomoże carsharing?

Przestrzeń

Kraków miastem do chodzenia. Pomoże carsharing?

Witold Urbanowicz 16 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS