Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wołominowi SKM niepotrzebna. Wystarczą Koleje Mazowieckie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wołominowi SKM niepotrzebna. Wystarczą Koleje Mazowieckie?
fot. Martyn Janduła
Od grudnia na linię wołomińską wraca wspólny bilet ZTM-KM, a po zakończeniu remontu znacznie poprawić się ma oferta przewozowa. Warszawa nie planuje jednak uruchamiać połączeń SKM na tej trasie. – Linia wołomińska pozostanie obsługiwana przez Koleje Mazowieckie. Nie będziemy sobie wchodzić w szkodę i tworzyć układ konkurencyjnie względem siebie – mówi Marek Chmurski, który w ZTM-ie zajmuje się sprawami kolejowymi.

Jak pisaliśmy, od 1 grudnia na linię wołomińską – do Zagościńca – wraca wspólny bilet ZTM-KM. Urzędnicy, choć zaznaczają, że przyszły rok będzie trudny z uwagi na trwający remont infrastruktury, to podkreślają, że poczynione inwestycje pozwolą od 2017 r. na znaczącą poprawę oferty przewozowej.

Linia wołomińska nie będzie jednak objęta ofertą SKM, czyli miejskiego przewoźnika kolejowego. Jak podkreślają przedstawiciele ZTM, wynika to głównie ze specyfiki trasy. – Linia wołomińska jest odseparowana od systemu, ponieważ ciąży ku Warszawie Wileńskiej. Odnoga na średnicę nie będzie specjalnie przesadnie intensywnie wykorzystywana w ramach tej podstawowej oferty – podkreśla Marek Chmurski, który w ZTM-ie zajmuje się sprawami kolejowymi.

Na trasie wołomińskiej nie ma też warunków dla pojawienia się nowego przewoźnika. – SKM-ka, rozwijając się, wypełniała pewne nisze – tam, gdzie była dostępna przepustowość, tam wchodził nasz przewoźnik. Wchodziła praktycznie bez szkody dla Kolei Mazowieckich – mówi Chmurski. Problemem jest przepustowość Warszawy Wileńskiej, która nie zmienia się. – Koleje Mazowieckie musiałyby ustąpić z częścią swoich pociągów, a tworzenie sytuacji konfliktowych nie jest celem – zapewnia Marek Chmurski.

Kolejnym argumentem są koszty. – SKM-ka w ogólnym rozliczeniu jest nieco droższa dla samorządów, bo obowiązuje pełna nasza taryfa. To byłoby większe obciążenie dla samorządów – mówi Chmurski. Do Kolei Mazowieckich w związku ze wspólnym biletem samorządy też muszą dopłacać – i to nie małe pieniądze (25,25 zł do pociągokilometra), ale oferta obejmuje honorowanie od dobowego biletu wzwyż.

Zdaniem urzędników jakość obsługi w przypadku wprowadzenia nowego przewoźnika pozostawałaby tak naprawdę na takim samym poziomie. – Pojawiają się zapowiedzi o inwestycjach taborowych, które spowodują, że pasażerowie nie będą odczuwać różnicy w komforcie jazdy. Tak jak jest obecnie na wielu liniach – Elf jednej i drugiej spółki różnią się de facto jedynie kolorem, a jedzie się tak samo wygodnie – przekonuje Marek Chmurski.

ZTM podkreśla pełną współpracę z samorządem województwa i Kolejami Mazowieckimi przy kształtowaniu układu połączeń kolejowych. – To nie jest tak, że będziemy sobie wchodzić w szkodę i tworzyć układ konkurencyjnie względem siebie. Tym bardziej, że nie ma co komplikować ludziom systemu i robić dwóch przewoźników z dwoma systemami taryfowymi i wspólnym biletem – przekonuje Chmurski.

SKM jeździ aktualnie na trasach do Pruszkowa, Otwocka, Legionowa i Lotniska Chopina. Plany obejmują uruchomienie dwóch nowych linii – z Piaseczna do Legionowa i Wieliszewa (z możliwością wydłużenia do Zegrza bądź Radzymina) przez Warszawę Gdańską oraz z Ożarowa Mazowieckiego do Warszawy Rembertowa przez Jelonki i Warszawę Gdańską. PKP PLK prowadzi właśnie przetarg na modernizację linii obwodowych, którymi miałyby jeździć nowe linie. Na "małej" linii obwodowej powstanie węzeł przesiadkowy z II linią metra. W dalszej perspektywie ma też powstać nowy przystanek na przecięciu linii wołomińskiej i obwodowej, w rejonie Stalowej i Radzymińskiej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Prezes SKM Warszawa: Odczuwamy skutki modernizacji WWK

Komunikacja

W 2022 r. SKM Warszawa nie wydłuży tras do Piaseczna i Zegrza

Komunikacja

W Warszawie coraz więcej Impulsów 2. Nie ma już 14WE

Komunikacja

Zobacz również:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Prezes SKM Warszawa: Odczuwamy skutki modernizacji WWK

Komunikacja

W 2022 r. SKM Warszawa nie wydłuży tras do Piaseczna i Zegrza

Komunikacja

W Warszawie coraz więcej Impulsów 2. Nie ma już 14WE

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5