Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Województwo łódzkie z budżetem partycypacyjnym

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-02-10 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Województwo łódzkie z budżetem partycypacyjnym
Łódźfot. HuBar, lic. CC BY-SA 2.5 Wikimedia commons
Sukces budżetów partycypacyjnych w miastach i w województwie małopolskim skłonił władze regionu łódzkiego do organizacji podobnego przedsięwzięcia w skali województwa. Pierwsza edycja odbędzie się w przyszłym roku. Czy wśród listy projektów, na które zagłosują mieszkańcy, znajdą się także te związane z transportem?

Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego ogłosił dziś, że rozpoczyna prace nad organizacją regionalnego budżetu partycypacyjnego. Pierwsze sfinansowane w jego ramach projekty miałyby być realizowane już w przyszłym roku, a łączna pula przeznaczonych na ten cel środków wyniesie 5 mln zł. Dziś rozpoczynają się konsultacje społeczne regulaminu, w ramach którego procedowane będą zgłoszone przez mieszkańców pomysły.

Województwo podzielone na pięć subregionów

– Na posiedzeniu zarządu województwa przyjęliśmy już projekty uchwał wprowadzających w naszym regionie budżet obywatelski – mówił na dzisiejszej konferencji prasowej Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. Zakładają one podział całego województwa na pięć subregionów. Mieszkańcy będą głosować na projekty zgłoszone w ich subregionie, a pula środków dostępnych w każdym z nich wyniesie 1 mln zł.

Wśród realizowanych pomysłów mogą znaleźć się m.in. te związane z transportem czy infrastrukturą. – Planujemy udostępnić dla zgłaszających listę nieruchomości województwa łódzkiego i dróg wojewódzkich – poinformowała Katarzyna Moroz-Gołacka z Referatu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi UMWŁ. Urząd spodziewa się jednak, że największą popularnością cieszyć się będą wnioski związane z edukacją czy sportem. – Wiemy, że tak dzieje się w innych regionach – mówiła Moroz-Gołacka.

Budżet obywatelski pomaga pielęgnować „małe ojczyzny”

Istotnym ograniczeniem w realizacji przedsięwzięć związanych z komunikacją może być także dostępna kwota. Samorząd regionu planuje bowiem wstępnie, by do głosowania dopuszczać wnioski opiewające na kwotę od 10 do 300 tys. zł. Ostateczna decyzja w tej sprawie będzie jednak podjęta po zakończeniu konsultacji regulaminu budżetu obywatelskiego.

Władze regionu podkreślają, że nowy mechanizm ma pomóc w promowaniu aktywnego uczestnictwa w kształtowaniu otoczenia. – Traktujemy budżet obywatelski jako narzędzie ważne dla idei samorządności. Mamy nadzieję, że weryfikacja pomysłów będzie skuteczna, wartościowa i integrująca, a także zmieniająca jakość partycypacji mieszkańców w dbaniu o „małe ojczyzny” – mówił Witold Stępień. Zauważył też, że rozwiązanie to sprawdziło się już nie tylko na poziomie miejskim, ale także w Małopolsce, gdzie funkcjonuje od kilku lat.

Mieszkańcy nie wiedzą, jakie zadania realizuje UMWŁ

Projekty do budżetu obywatelskiego będzie mógł zgłosić każdy mieszkaniec regionu, który uzyska poparcie od 25 innych jego mieszkańców. Pomysły będą następnie weryfikowane przez odpowiednie departamenty UMWŁ, a ostateczną listę propozycji przyjmie zarząd województwa. Głosowanie możliwe będzie w formie tradycyjnej (poprzez wrzucenie głosu do urny lub nadesłanie go pocztą) oraz elektronicznej. Pierwszą edycję budżetu obywatelskiego ma poprzedzić kampania informacyjna o zadaniach województwa. – Wiemy bowiem, że mieszkańcy mają problem z ich identyfikacją – stwierdziła Katarzyna Moroz-Gołacka.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solaris podbija Belgię. Sprzeda 208 autobusów hybrydowych

Komunikacja

Solaris podbija Belgię. Sprzeda 208 autobusów hybrydowych

jd/inf. pras. 10 lutego 2017

Łódź: Znamy szczegóły rozbudowy roweru publicznego

Mobilność

Łódź: Znamy szczegóły rozbudowy roweru publicznego

Roman Czubiński 31 stycznia 2017

Łódź: Budżet obywatelski zdominowany przez rowery

Mobilność

Łódź: Budżet obywatelski zdominowany przez rowery

Roman Czubiński 18 października 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS