Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe
fot. Joanna Reich, lic. CC 3.0 Plrowerzysta
22 marca zarząd województwa dolnośląskiego uchwalił standardy projektowe i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej tworzonej na terenie województwa. To trzeci tego rodzaju dokument w Polsce (podobne przyjęto w zachodniopomorskiem i małopolskiem).

Standardy określające zasady projektowania infrastruktury rowerowej, zwane potocznie „standardami rowerowymi”, nie są w Polsce nowością. Przyjęto je w wielu polskich miastach, m.in. Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Lublinie czy Krakowie. W szerszej skali funkcjonują także w województwach zachodniopomorskim oraz małopolskim.

22 marca br. w życie wszedł w życie kolejny dokument określający zasady tworzenia dróg dla cyklistów na poziomie regionalnym. Mowa o Standardach projektowych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej województwa dolnośląskiego, sporządzonych w oparciu o najlepsze wzorce zagraniczne i krajowe. Dzięki nim dolnośląskie stało się trzecim w Polsce województwem realizującym trasy rowerowe w oparciu o jednolite zasady.

Dokumenty to nie wszystko

"Powstanie Standardów związane jest z aktywną realizacją Polityki rowerowej województwa dolnośląskiego i dedykowane jest w pierwszym rzędzie wszystkim jednostkom administracji publicznej oraz podmiotom zaangażowanym w tworzenie i rozwój infrastruktury transportu rowerowego na Dolnym Śląsku. Kolejnym wsparciem, nad którym już w tej chwili trwają prace, będzie Koncepcja sieci tras rowerowych w województwie dolnośląskim, a zatem istotne wsparcie planistyczne dla działań prowadzonych na szczeblu lokalnym” – pisze Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Oprócz koncepcji tras, dokument zawiera również zapowiedź powołania specjalnego zespołu oraz pełnomocnika ds. rozwoju ruchu rowerowego. Zadaniem pierwszego będzie badanie zgodności projektów ze standardami. Drugi ma kierować pracami grupy i reprezentować interesy rowerzystów w imieniu marszałka.

Do czasu powstania wymienionych wyżej komórek obowiązki związane z nadzorem realizacji standardów weźmie na siebie Instytut Rozwoju Terytorialnego.

Możliwe odstępstwa

Rowerowe standardy województwa dolnośląskiego sporządzono w oparciu o metodologię holenderską, zgodnie z którą infrastruktura dla cyklistów musi spełniać pięć podstawowych wymogów (tzw. wymogi CROW) – spójność, bezpośredniość, bezpieczeństwo, wygoda oraz atrakcyjność.

Dokument zawiera ściśle określone wytyczne tworzenia tras spełniających różne funkcje (komunikacyjne i turystyczne) i należących do różnych kategorii (trasy główne i pozostałe), przed projektowaniem zalecając dodatkowo rozpoznanie warunków terenowych oraz źródeł i celów podróży.

Wśród podstawowych zasad projektowania wymienia m.in. prędkość projektową co najmniej 30 km/h, współczynnik wydłużenia nie większy niż 1,2 (na każdy 1 km w linii prostej trasa rowerowa nie może być dłuższa niż 1,2 km), współczynnik opóźnienia nie większy niż 20 sekund na 1 km, minimalny promień łuku 20 m i maksymalne pochylenie podłużne 5 proc.

Odstępstwa od wytycznych określonych w standardach będą możliwe jedynie w uzasadnionych przypadkach. Rozpatrzy je przez zespół zadaniowy ds. ruchu rowerowego na wniosek projektanta. Po konsultacji z zespołem pełnomocnik – jeśli uzna to za konieczne - wyda odpowiednie zezwolenie.

Z dokumentem można zapoznać się tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5