Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Włocławski deptak straszy, a kamienice się walą

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-01-20 10:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Włocławski deptak straszy, a kamienice się walą
ul. 3 Maja we WłocławkuJFZ ^^, lic. CC SA-BY 3.0
Strefa piesza, z ruchem pojazdów transportu publicznego czy bez, nie jest panaceum zdolnym przywrócić centrum miasta ekonomiczne podstawy funkcjonowania. Przekonały się o tym władze Włocławka, gdzie reprezentacyjny niegdyś deptak na ulicy 3 Maja odstrasza popadającymi w ruinę kamienicami, oknami wystawowymi zabitymi deskami i stojącym w bramach „towarzystwem”.

Tworzenie strefy pieszej odnosi się tylko do jednego aspektu miasta, jakim jest promocja przyjaznych środowisku form przemieszczania się w konkurencji o powierzchnię ulic i placów. Nie może ona jednak funkcjonować w próżni. Dopiero stworzenie „masy krytycznej” śródmiejskich atrakcji pozwala urządzić dobrze funkcjonującą strefę pieszą. Pomaga jej dobrze funkcjonujący i chętnie używany transport publiczny.

Miasto ruin

Brakuje tego w śródmieściu Włocławka, gdzie reprezentacyjny niegdyś deptak odstrasza nawet najbardziej niewzruszonych mieszkańców. Nikt tam nie chce mieszkać, prowadzić biznesu, wielu mieszkańców omija to miejsce z daleka. Stan kamienic stojących przy deptaku też pozostawia wiele do życzenia. Część z nich wymaga co najmniej rewitalizacji, część natomiast – wyburzenia. 13 stycznia runęła ściana jednej z kamienic stojącej przy ul. 3 Maja. W chwili zdarzenia nikt tamtędy nie przechodził. To zdarzenie pokazuje, jak bardzo zaniedbane jest to miejsce i jak wiele pracy trzeba włożyć w to, aby je ożywić.

Tworzeniu strefy pieszej powinna towarzyszyć wszechstronna rewitalizacja, obejmująca duże inwestycje wzbogacające dotychczasowe funkcje. Włocławskie śródmieście objęto miejskim planem rewitalizacji i jego sytuacja powoli ulega zmianie. Na jednym z najbardziej niedoinwestowanych obszarów utworzono nowy parking i plac imprez masowych, przebudowano Bulwary oraz wyremontowano staromiejskie drogi i uliczki (Bechiego, Bednarska, Browarna, Łęgska, Maślana, Matebudy, Stary Rynek, Szpichlerna, Towarowa, Tumska, Wiślana, Zamcza). Inwestycje te, zapowiedziane w roku 2008, przygotowane w 2009, rozpoczęte w 2010 i przesunięte na 2011, przeciągnęły się do roku 2012. W planach są kolejne inwestycje.

Handel, kultura, rozrywka

O tym, że samo wycofanie ze śródmieścia ruchu samochodowego nie musi być panaceum na ożywienie centrum, świadczą przykłady miast północnoamerykańskich. Chestnut Street w Filadelfii została przekształcona w ciąg pieszy z ruchem autobusowym w 1976 roku. Nie powstrzymało to jednak upadku znaczenia ulicy. W latach 90. zakaz wjazdu i parkowania samochodów został uchylony. Podobnie otwarcie w 1984 roku pieszej promenady na Main Street w Buffalo, której środkiem poprowadzono linię tramwajową, nie przyniosło znaczących zmian. Można podejrzewać, że negatywne doświadczenia amerykańskie mają przyczynę w skrajnie małej roli, którą pełni tam transport publiczny oraz w procesach dekoncentracji funkcji i suburbanizacji.

Nie ma sensu usuwać ruchu kołowego z ulic, na których jest mało ludzi. Samo urządzenie atrakcyjnie zaprojektowanych przestrzeni nie jest w stanie zapewnić im charakteru miejsc publicznych, tętniących życiem. Podstawową potrzebą są atrakcyjne funkcje, mogące konkurować z ofertą centrów peryferyjnych – handel, kultura, rozrywka. Zdały sobie z tego sprawę władze Włocławka, które postawiły na nowe inwestycje – budowę na zaniedbanych terenach Centrum Kultury „Browar B” oraz przystani na rzece. Proces rewitalizacji trwa tu już od 2010 roku.

Tekst powstał na podstawie publikacji Jacka Wesołowskiego „Miasto w ruchu”.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź. Piotrkowska ułożona z nazwisk

Przestrzeń

Łódź. Piotrkowska ułożona z nazwisk

Kasper Fiszer 07 sierpnia 2014

Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników

Przestrzeń

Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników

Witold Urbanowicz 22 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS