Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Winda w mieście: urządzenie stale niedostępne. Lepsze pasy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Winda w mieście: urządzenie stale niedostępne. Lepsze pasy
fot. Mikiapole3, Warszawikia
W wielu miejscach stolicy mieszkańcy są zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych czy wind. Teoretycznie – przynajmniej dla osób niepełnosprawnych czy z wózkiem – tę czynność ułatwiać powinny windy i dźwigi. Jak wynika z raportu Zielonego Mazowsza, aż w 45% lokalizacjach nie działało przynajmniej jedno urządzenie, uniemożliwiając pokonanie danej bariery komunikacyjnej. Statystyki ratuje jedynie metro.

W Warszawie coraz częściej słyszy się głosy za odchodzeniem od przejść podziemnych bądź kładek. Jednym z powodów jest ich niedostępność dla części użytkowników (zwłaszcza osób na wózkach, mających problem z poruszaniem się, rowerzystów bądź rodziców z wózkami). Wbrew twierdzeniom przeciwników zmian, których celem jest ułatwienie poruszania się pieszym, sytuacji nie rozwiązują windy czy dźwigi – urządzenia pozostające bez ciągłego nadzoru są często niesprawne bądź zdewastowane.

Potwierdzają to niedawne badania stowarzyszenia Zielone Mazowsze, które sprawdziło w sumie 270 urządzeń w 87 lokalizacjach. Ponad 20% wind okazała się niesprawna. Przy czym na tak „dobry” wynik wpłynęło metro, w którym spośród 101 wind znajdujących się na 27 stacjach jedynie dwa urządzenia w czasie badania były niesprawne. To przede wszystkim zasługa ciągłego, całodobowego nadzoru oraz funkcjonowania serwisu.

Po odjęciu kolei podziemnej okazuje się, że wskaźnik niesprawności wzrasta do 34% (57 wind na 169), jednak liczba ta nie oddaje skali problemu. Aby pokonać barierę komunikacyjną, potrzebne są najczęściej co najmniej dwa urządzenia – po jednej i po drugiej stronie kładki czy przejścia. Okazuje się, że co najmniej w 45% lokalizacjach (27 z 60) nie działa co najmniej jedna winda. W 34 przypadkach (20%) audytorzy mieli też zastrzeżenia co do stanu i estetyki urządzeń.

Zielone Mazowsze podkreśla, że niesprawność urządzeń to problem systemowy. Dostosowanie kładki bądź przejścia podziemnego do potrzeb osób niepełnosprawnych oznacza duże koszty, a często – jak niestety pokazuje praktyka – urządzenia, bez zapewnionego stałego nadzoru, są podatne na awarie i dewastacje.

Nasuwają się dwa oczywiste rozwiązania. Po pierwsze w obszarach śródmiejskich, gdzie powinno promować się ruch pieszy, można zastępować bądź uzupełniać niedostępne bądź niewygodne kładki i przejścia podziemne pasami w poziomie jezdni. Tam, gdzie wytyczenie przejść w poziomie jezdni / torów nie jest możliwe, lepszym rozwiązaniem od problematycznych wind i dźwigów może być wprowadzenie szerokich pochylnio o niskim kącie nachylenia.

Władze Warszawy dążą do tego, by przestrzeń w centrum miasta była bardziej przyjazna dla pieszych. Pasy w poziomie jezdni pojawiły się w ostatnich latach na Emilii Plater, pl. Na Rozdrożu, Targowej czy Waryńskiego. – Trzeba spokojnie cywilizować ruch w ścisłym śródmieściu. Większa liczba przejść dla pieszych w poziomie jezdni czy uspokajanie ruchu w centrum to kierunek, który cały czas realizujemy – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Niedawno radni przyznali środki na wytyczenie przejść w poziomie jezdni na skrzyżowaniu Emilii Plater i Alej Jerozolimskich. W przyszłości pasy mają się pojawić także na rondach Czterdziestolatka i Dmowskiego.




Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Wandale znów zniszczyli windę na Dąbrowie

Komunikacja

Łódź: Wandale znów zniszczyli windę na Dąbrowie

Kasper Fiszer 06 września 2018

Metro: Na stacji Ursynów powstanie dodatkowa winda

Przestrzeń

Metro: Na stacji Ursynów powstanie dodatkowa winda

Witold Urbanowicz 28 lutego 2017

Metro: Wymiana wyeksploatowanych wind z opóźnieniem

Przestrzeń

Metro: Wymiana wyeksploatowanych wind z opóźnieniem

Witold Urbanowicz 02 grudnia 2016

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Wandale znów zniszczyli windę na Dąbrowie

Komunikacja

Łódź: Wandale znów zniszczyli windę na Dąbrowie

Kasper Fiszer 06 września 2018

Metro: Na stacji Ursynów powstanie dodatkowa winda

Przestrzeń

Metro: Na stacji Ursynów powstanie dodatkowa winda

Witold Urbanowicz 28 lutego 2017

Metro: Wymiana wyeksploatowanych wind z opóźnieniem

Przestrzeń

Metro: Wymiana wyeksploatowanych wind z opóźnieniem

Witold Urbanowicz 02 grudnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5