Fot. Kasper FiszerPociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
Na trzy miesiące przed uruchomieniem kolejnej linii Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej konkurencja drogowa przyszłego połączenia znów rośnie w siłę. Największy przewoźnik autobusowy na trasie, kutnowski Sand-Bus, rozszerza ofertę swoich kursów. Firma wzmacnia obsługę swojej najważniejszej linii już po raz kolejny.
W połowie czerwca ma ruszyć ostatnia z już zaplanowanych tras Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Po regionalnych liniach do Sieradza, Łowicza i Koluszek oraz aglomeracyjnym połączeniu Łódź Widzew – Zgierz, wojewódzki przewoźnik kolejowy wyruszy na szlak łączący Łódź z Kutnem przez Zgierz, Ozorków i Łęczycę. ŁKA przejmie od Przewozów Regionalnych obsługę wszystkich połączeń relacji Łódź – Kutno – Łódź, PR obsłuży tylko jeden kurs wydłużony do Torunia.
Pociągów i tak realnie będzie mniej niż dawniej
Liczba połączeń o charakterze regionalnym zostanie na tej trasie podwojona, ŁKA uruchomi bowiem 10 par kursów. Oznacza to jednak nie tyle rozwój oferty, co powrót do stanu sprzed nieco ponad roku, kiedy łódzki urząd marszałkowski przeprowadził jednocześnie bardzo duże cięcia połączeń na kilku liniach. Choć ruch regionalny na linii kutnowskiej nigdy nie był dużo większy, m.in. z uwagi na jednotorowy charakter szlaku, jeszcze kilka lat temu oferta pociągów osobowych była uzupełniana, dzięki dużo głębszej integracji taryfowej z pociągami pospiesznymi, zwłaszcza w zakresie biletów okresowych.
Podobnie jak na pozostałych liniach ŁKA, do Kutna skierowane zostaną nowe jednostki Flirt 3 z klimatyzacją, gniazdkami elektrycznymi czy Internetem. Na ile jednak nowy tabor przyciągnie pasażerów licznych autobusów i busów, jeśli będą oni mieli do dyspozycji przeszło trzykrotnie więcej połączeń drogowych w ramach jednego biletu okresowego? Największy przewoźnik autobusowy na trasie, kutnowski Sand-Bus, rozszerzy bowiem znacznie swoją ofertę wraz z początkiem marca.
Do Kutna 35 razy na dobę, do Łowicza i Głowna w szczycie co chwilę
Kutnowska firma zwiększy liczbę połączeń z 30 do 35 w dni robocze, oferując przy tym porównywalny z osiąganym przez kolej czas przejazdu rzędu 1 godz. 20 min. – 1,5 godz. Dla wielu podróżnych jazda busem może jednak przynieść realne oszczędności czasowe – ma on więcej przystanków w Kutnie, a dodatkowo wjeżdża do ścisłego centrum Łodzi. Oznacza to często brak konieczności przebijania się przez rozkopane miasto lub znaczne zmniejszenie odległości przejazdu, kolejowe dworce Kaliski i Żabieniec, na których zatrzymają się pociągi ŁKA, mają bowiem charakter nieco peryferyjny.
W grudniu ŁKA przejęła ruch na trasie Łódź – Łowicz i, przynajmniej póki co, musi tam konkurować z równie silną konkurencją autobusową. Spółka Kasz-Bus uruchamia tam wciąż 1-2 kursy na godzinę w relacji Łódź – Łowicz i nawet 5-6 kursów na godzinę w porach szczytu na krótszej trasie do Głowna. W dni robocze 28 kursów z Łodzi do Głowna oferuje konkurencyjny Łoś-Bus, sześć kolejnych w pełnej relacji do Łowicza – Nikol-Bus, 14 – Trans-Bus. 8 razy dziennie z Łowicza do Łodzi kursuje także Express-Bus, dodatkowych 20 kursów łączy stolicę regionu z Głownem. 1 marca przewoźnik rozpocznie sprzedaż biletów miesięcznych, które do tej pory były niedostępne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.