Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-06-07 08:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
fot. WU
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Wiedeń zwraca ulicę mieszkańcom. Atrakcyjną przestrzeń tworzą piesi
Jedna z centralnych ulic handlowych Wiednia przechodzi metamorfozę. – Mariahilfer Strasse to bardzo centralnie położony przykład na to jak można „zwrócić” jakość życia w mieście – mówi Hans Christian Heintschel z biura prasowego miasta Wiedeń. Przebudowa ma też niebagatelne konsekwencje dla okolicznych dzielnic: samochody będą miały nie tylko mniej możliwości przejeżdżania tym ciągiem, ale też jego przecinania.

Mariahilfer Strasse to jedna najbardziej znanych ulic handlowych Wiednia. 1,8-kilometrowy ciąg łączy rejon dworca Westbahnhof z centrum miasta. Aktualnie ulica jest w trakcie intensywnej przebudowy. – Teraz – nie tylko zresztą w Wiedniu czy w Warszawie – prowadzona jest dyskusja o zatraceniu jakości przestrzeni publicznej. Wspomniana ulica to bardzo centralnie położony przykład na to jak można „zwrócić” jakość życia w mieście – mówi Hans Christian Heintschel z biura prasowego miasta Wiedeń.

Handlowcy nie boją się, jak to wielokrotnie bywa w Polsce, spadku obrotów w związku z ograniczeniem ruchu samochodowego. Rewolucja tak naprawdę zaczęła się już kilkanaście lat wcześniej. – W latach 90. poprowadzono tędy linię metra U3 i już to przyniosło sporo zmian. W ciągu ostatnich kilkunastu lat większość osób przybywających na Mariahilfer Strasse korzystała z metra, a nie z samochodu. Ruch kołowy był niewielki, ale też trzeba pamiętać, że zmienia się postrzeganie kwestii posiadania samochodu w Wiedniu – zaznacza Heintschel. Samochód już nie jest taki modny. Jak dodaje, metro podniosło też prestiż ulicy – „małe” sklepy zostały zastąpione większymi, ważniejszymi.

Kolejna odsłona rewolucji rozpoczęła się w marcu 2014 r. Wdrażane teraz zmiany są szeroko zakrojone i ukierunkowane na pieszych. – Wprowadzamy nowe wyobrażenie o ulicy. Z obydwu stron przez pewien odcinek ulicy można poruszać się samochodem, ale tylko jednokierunkowo i z ograniczoną prędkością do 20 km/h. W środkowej części mamy przestrzeń pieszą. Możliwości przejechania z siódmej do szóstej dzielnicy zostały ograniczone tylko do dwóch przypadków – wcześniej bowiem największy ruch występował nie tyle na samej Mariahilfer Strasse, co właśnie na jej przecięciach. W konsekwencji wiele osób teraz przestało używać samochodu, ale też z drugiej strony nieco wzrósł ruch w okolicznych dzielnicach, choć nie na taką skalę, jak wieszczyli pesymiści – mówi Heintschel. Jak dodaje, nie obyło się bez dyskusji publicznej – pomysł forsowali szczególnie Zieloni.

Prace potrwają do końca lipca br. W tej chwili ulica ukończona jest w ok. 70%, jednak efekty zmian widać już teraz. – Przybywa tutaj wiele nowych osób. Teraz jest już znacznie przyjemniej. W związku z poprawą jakości przestrzeni publicznej pojawiły się nowe możliwości – ulica przyciąga nie tylko ofertą handlową. Można „korzystać” z ulicy i nie robić zakupów – podkreśla Hans-Christian Heintschel.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Komunikacja

Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Jakub Dybalski 21 marca 2016

USA: Drive-throughs zagrożeniem dla pieszych?

Przestrzeń

USA: Drive-throughs zagrożeniem dla pieszych?

Jakub Dybalski 18 lutego 2016

Przejścia podziemne. W Polsce to wciąż prestiż

Przestrzeń

Przejścia podziemne. W Polsce to wciąż prestiż

Justyna Urbaniak 19 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS