Flota samochodowa urzędu miasta wzbogaciła się – przynajmniej na pół roku – o dwa samochody elektryczne. To mały krok, ale w kierunku, którym podążają inne miasta w Europie.
– Już od kilku lat promujemy zachowania ekologiczne i przekonujemy warszawiaków do bycia eko. Sami również sięgamy po ekologiczne rozwiązania – zachwala decyzję o zakupie wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. – Zastępowanie aut spalinowych elektrycznymi prowadzi do zmniejszenia łącznej emisji gazów cieplarnianych, a także innych szkodliwych substancji, oraz do obniżenia poziomu hałasu na ulicach. Samochody elektryczne są bardziej ekonomiczne i zużywają mniej energii na trasie. Silnik nie pracuje podczas postoju w korku, a podczas hamowania energia jest odzyskiwana i trafia z powrotem do akumulatora. Elektryczne auta w naszej kolumnie transportowej, oprócz korzyści dla klimatu, przyniosą również oszczędności dla budżetu, ponieważ przejazd 100 km samochodem elektrycznym kosztuje tylko kilka złotych. W przypadku takiego samego pojazdu, ale wyposażonego w napęd spalinowy koszt jest niemal pięciokrotnie wyższy.
Dwa nowoczesne, ekologiczne samochody Mitsubishi i-MiEV, napędzane energią elektryczną i charakteryzujące się zerową emisją CO2, przekaże miastu do stycznia przyszłego roku LeasePlan Fleet Management Polska. To firma zarządzająca flotami samochodowymi. Odpowiadała m.in. za transport uczestników Szczytu Klimatycznego, który w zeszłym roku odbywał się w Warszawie.
Firma mocno podkreśla swoje zaangażowanie w ekologię. – Od kilku lat prowadzimy program GreenPlan, który polega na redukcji emisji zanieczyszczeń powodowanych przez pojazdy firmowe. Kluczowe znaczenie ma tutaj właściwy dobór aut, monitorowanie poziomu zanieczyszczeń i szkolenia użytkowników pojazdów – tłumaczy Sławomir Wontrucki, Prezes, LeasePlan Fleet Management Polska. Przy okazji chwali się, że za pieniądze firmowe w ciągu pięciu lat posadzono 42 tys. drzew.
Europejskie miasta od jakiegoś czasu promują samochody elektryczne, które są droższe od zwykłych, ale zdecydowanie tańsze w użytkowaniu. W Norwegii
posiadacze takich aut mogą liczyć na znaczne ulgi podatkowe.
W Madrycie nie płacą za parkowanie. W Wielkiej Brytanii trwa właśnie
wymiana floty rządowej na samochody elektryczne.W Warszawie jest obecnie zarejestrowanych 197 pojazdów z napędem elektrycznym, i 532 z napędem hybrydowym. Wśród tych ostatnich są 4 autobusy Solaris Urbino 18 H, które zużywają 24 proc. paliwa mniej, jednocześnie ograniczając emisję spalin aż o 78 proc. Warszawa rozstrzyga właśnie przetarg na 10 autobusów elektrycznych. Kolejne 20 chce kupić do 2016 r.